Netrpělivé přešlapování na místě, ve zvlhlé ruce lísteček s číslem. Nepříjemný pocit z fronty na „pracáku“ pamatuje kdekdo. V současnosti tu ale asi velký nával nemají. Jinak by zaměstnavatelé nehledali čtvrt milionu lidí.

Největší pěstitel zeleniny v kraji, bohušovický Agrokomplex Ohře, měl štěstí. „Na doplnění stavu našich zaměstnanců jsme pracovali od ledna. Úřad práce nám pomohl a podařilo se získat deset pracovníků do trvalého pracovního poměru,“ uvádí ředitel společnosti Ivo Kadeřábek s tím, že přijatí zaměstnanci se uplatní nejen v sezoně na poli, ale i během celého roku ve skladech.

Miroslava Jirků a Tereza Kalinová rozdávaly látkové tašky účastníkům dobrovolné akce „Ukliďme Litoměřice“.
Město Litoměřice bojuje proti igelitkám

K velkým zaměstnavatelům v okresu patří štětské papírny Mondi a lovosické společnosti Lovochemie i Preol. Necelých tisíc pracovníků z Podřipska zaměstnává odštěpný závod společnosti Adient v Roudnici nad Labem. Zabývá se výrobou potahů sedaček pro luxusnější vozy. „Momentálně máme naplněny všechny dělnické profese,“ překvapuje vedení společnosti. To v současné době poptává spíš středoškolsky a vysokoškolsky vzdělané pracovníky na pozice hlavní účetní, kvalitář či kalkulant výroby.

Adient má plný stav mezi operátory výroby i díky tomu, že zaměstnává kolem 200 pracovníků z Mongolska. Závod se rovněž zapojil do vládního režimu Ukrajina, díky kterému zaměstnává už 50 Ukrajinců.

O pracovníky z Ukrajiny projevila loni zájem také lovosická společnost TRCZ, jež se zabývá montáží ovládacích prvků k volantům aut včetně airbagu. „Neustále se rozrůstáme, v blízkém okolí pracovní síla není a lidé jsou obvykle ochotní dojíždět za prací ne víc než půl hodiny,“ vysvětluje Miroslav Horký z managementu TRCZ.

Dálnice D8 u Prackovic.
D8 u Prackovic se zavírat nebude. Jan Kroupa: Lepší, než jsme čekali

Práce je v okresu dost a nejspíš bude ještě víc. Obří logistický park připravuje průmyslový developer P3 na okraji Lovosic. Regionu by měl přinést až tisícovku nových míst. Prvním nájemcem se stala francouzská společnost FM Logistic, která se zabývá logistikou pro obchodní řetězce. Hala by měla stát do poloviny tohoto roku. V situaci, kdy se zaměstnavatelé potýkají s nedostatkem lidí, je záměr developera překvapivý. Možná ale přetáhne lidi, kteří odsud za prací musejí dojíždět. Jako do skladu Amazonu u Dobrovíze, kam to z Litoměřic svozovým autobusem trvá obvykle hodinu a čtvrt.

Vedle dělnických profesí inzeruje úřad práce také ty, ke kterým je nutný diplom. Velký zájem je o lékaře a učitele. Dřívější popularita humanitního vzdělání však vyrobila víc bakalářů a magistrů, než pracovní trh unese, a lidé s vysokou školou tak musejí často strpět pozice pod svou kvalifikací. Nesoulad nabídky s poptávkou chce změnit litoměřická Okresní hospodářská komora. V posledních letech se zaměřuje na podporu technického vzdělávání absolventů škol.

„Připravujeme semináře pro zástupce škol, aby žáci posledních ročníků získali přehled o uplatnění na trhu práce,“ řekla ředitelka komory Alena Kaiserová.

V sobotu otevřel své brány depozitář Národního muzea v Terezíně.
FOTO: Depozitáře Národního muzea v Terezíně se otevřely veřejnosti