Dráty elektrického vedení vedoucí přes Labe u Křešic budou lépe vidět. Přibudou na nich výstražné terče v podobě červenobílých balónů. O jejich vizuální zvýraznění usiloval křešický starosta Michal Mančal, důvodem byly dvě letecké nehody. Ta poslední z poloviny listopadu skončila tragicky. Pilot měl v plánu přistát na nedalekém polním letišti a podle svědků s největší pravděpodobností dráty přehlédl, strojem o ně zavadil a následně se zřítil do řeky.

„Energetici požadavku vyhověli. Dohodli jsme se, že nejpozději do konce léta příštího roku budou dráty doplněné o výstražné balóny. Barevně zvýrazněné budou také sloupy na obou březích Labe,“ uvedl Mančal.

Úpravu inicioval starosta Křešic

Podle starosty by nad dráty, kterých přes řeku vede nyní šest, měl přibýt ještě sedmý. Ten bude osazený právě barevnými balóny. „Mrzí mě, že k tomu nedošlo už dříve a stálo to jeden lidský život,“ poznamenal Mančal.

Mluvčí společnosti ČEZ Soňa Holingerová uvedla, že instalaci výstražných zařízení na stávající nebo nová vedení provádějí energetici většinou po dohodě s řízením letového provozu, popřípadě na žádost letecké záchranné služby, zpravidla v místě křížení dálnic a blízkosti letišť. „V tomto případě jsme zatím podobnou žádost od zmiňovaných organizací neobdrželi. Společně se starostou Křešic jsme nicméně dospěli k tomu, že pro větší bezpečnost a viditelnost našeho vedení bude vhodné zde výstražné terče na vedení instalovat,“ potvrdila Holingerová.

Podle ní není však instalace ani následná údržba takového zařízení snadná a odstraňování poruch je v takových úsecích komplikované. Má také vliv na statiku vedení a volbu typu podpěrných bodů.

„V současné době jsme ve fázi zpracování technického zadání na umístění balónů, které chceme řešit komplexně, včetně nátěru stožárů na výstražnou červenobílou barvu. Dále musíme instalovat nové zemní lano a následně pak na něm rozmístit a instalovat červenobílé výstražné balóny,“ popsala mluvčí.

Akce za půl milionu

Než se však nad řekou balóny objeví, bude nutné zpracovat projekt a provést statické posouzení podpěrných bodů, případně provést jejich výměnu z důvodu nevyhovující statiky. Energetici je chtějí instalovat během příštího roku. Předpokládané náklady jsou podle Holingerové přibližně půl milionu korun.

Nehoda malého letadla u Křešic se udála v sobotu 16. listopadu po poledni. Svědci uvedli, že stroj měl zavadit o dráty. Poté slyšeli ránu a viděli záblesk. Letadlo se následně zřítilo do Labe. Po zhruba třech hodinách se pátracímu týmu podařilo stroj najít i s mrtvým pilotem uvnitř. Podle serveru autokrosar.cz se mělo jednat o šestinásobného mistra republiky v autokrosu Petra Bartáška.

Jak a proč k tragédii došlo, v současné době zjišťují policisté společně s Ústavem pro odborné zjišťování příčin leteckých nehod. „Nehoda je stále v šetření, může to trvat ještě několik měsíců,“ poznamenala mluvčí litoměřické policie Pavla Kofrová.

První kolize se na stejném místě stala v dubnu 2016. Tehdy tam sportovní letadlo přetrhlo dráty a Křešice zůstaly na několik hodin bez proudu. Stroj následně přistál na letišti v Panenském Týnci.

Na Litoměřicku spadl ultralight i před dvěma měsíci, konkrétně u Hrušovan. Dva lidé tehdy utrpěli středně těžké až těžké zranění.