Problémy ale stíhají i hlavní tahy, především silnici z Děčína směrem na Liberec, která musela být během noci a rána na několika místech uzavřena. Kvůli různým poruchám a nehodám vypadla silničářům až třetina aut a musejí shánět stále více techniky od dodavatelských firem, řekla ČTK provozní náměstkyně krajských silničářů Lenka Holovská.
Problémy se nevyhýbají ani dálnici D8, kde se na některých místech tvoří dlouhé kolony kamionů. "Silnice jsou dnes sjízdné jen s nejvyšší opatrností. Jen málo jsme solili, to nemělo vzhledem k počasí smysl," řekla ČTK dnes ráno Holovská.
Projet ale podle ní dá po všech hlavních tazích, vyjma hlavního tahu z Děčína na Liberec a do Rumburka, který se během noci na několika místech uzavřel. Nejhorší situace je směrem na Rumburk těsně za Svorem, kde se v prudkých kopcích utvořila až devět kilometrů dlouhá ledovka. Tam by policie měla úsek otevřít mezi 08:00 a 09:00.
Meteorologové velmi silný příval sněhu potvrzují, ale v odhadech jsou skromnější. Na horách podle nich za 12 hodin přibylo až 15 centimetrů sněhu.
"Rozdíl v odhadu je logický, my měříme stabilní pokrývku, zatímco oni pořád odhrnují a vítr jim to zanáší," řekl ČTK Pavel Jůza z ústecké pobočky ČHMÚ.
Napadlý sníh je navíc velmi lehký a snadno se stlačuje, což může na měřících stanicích způsobit sesedání a odhad tím snižovat, připustil Jůza.
"Podle našich poznatků napadlo v nížinách 15 centimetrů sněhu a na horách až 30. Snažíme se udržet hlavní tahy a silnice druhé třídy, které jsou také alespoň proplužené, ale třeba na trojky jsme se prakticky nedostali," popsala Holovská. Na silnice třetích tříd by podle ní neměli jezdit řidiči bez řetězů.
Čtvrtý den sněhové kalamity je totiž náporem i na techniku, která je neustále v terénu a posádky se na ní střídají. Mimo je až třetina aut, soudí Holovská.
"Něco už nejezdí na provozní závady, pár aut máme rovnou zapadlých. Ale daří se nám shánět náhradní vozidla od dodavatelů, hlavně externích firem," řekla.
Silničáři s obstaráváním náhradních aut před sezonou počítali a shánějí je hlavně u stavebních firem, které mají adekvátní auta i s pluhy.