Společnost E.ON dokončila dobíjecí hub, čili uzel, poblíž dálnice D8 u Sulejovic na Lovosicku. Modernizací z něj na přelomu roku vznikl nejvýkonnější dobíjecí bod v síti E.ON Drive v Česku. Naráz se k němu může připojit devět elektromobilů.

„Stalo se z něj místo s devíti ultrarychlými body včetně jedné ze dvou nejrychlejší dobíječek elektromobilů v Česku s výkonem 400 kW. S celkovým instalovaným výkonem 1 175 kW jde o nejvýkonnější dobíjecí hub v síti E.ON Drive a v celém spektru služeb se jedná o jednu z mála podobných lokalit v Česku vůbec,“ uvedl mluvčí E.ON Roman Šperňák s tím, že nyní firma v Sulejovicích testuje i dynamické řízení výkonu pro optimální využití dobíjení celého hubu. A to ve spolupráci s vozy značky Kia.

Není bez zajímavosti, že hub je projektovaný a tvořený betonovým 3D tiskem. Jeho součástí je menší dětské hřiště a odpočinková zóna.

Nabíjení elektromobilu - ilustrační snímek
1 100 kilometrů na jedno nabití elektrického auta? Podle Toyoty již brzy

„Dlouhodobě byl naším nejvýkonnějším dobíjecím hubem Vystrkov u Humpolce. Nicméně už při otevření před dvěma lety jsme říkali, že v Sulejovicích nekončíme a budeme toto místo i nadále rozvíjet, což jsme dělali. Aktuálně za sebou máme finální modernizaci, která spočívá v navýšení počtu stanic i výkonu, stavebních úpravách hubu i okolí. Tato lokalita je pro nás velmi důležitá i z hlediska čerpání zkušeností pro další lokality v Česku, u kterých máme podobné plány,“ vysvětlil Martin Klíma, jednatel společnosti E.ON Drive Infrastructure, která má v rámci skupiny E.ON výstavbu a správu veřejné sítě na starost.

Další ultrarychlé dobíjecí stanice o výkonu 300 kW mají letos vzniknout především podél hlavních dopravních tepen. Na jaře by měly začít stavební práce v Hradci Králové, Českých Budějovicích, Ústí nad Labem, Brně, Praze či Olomouci. Další místa budou následovat v průběhu roku, slibuje E.ON.

Dobíjecí hub v Sulejovicích
E.ON otevřel v únoru 2022 jako první čistě ultrarychlý hub v Česku. Tehdy disponoval třemi stanicemi. Dvě z nich byly dobíječky Alpitronic s výkonem 150 kW a jedna ABB dobíječka s výkonem 175 kW. Během roku 2023 na místě přibyly dobíječky 400 a 300 kW od společnosti Alpitronic. Místo pěti se tak nyní může připojit až devět aut.

Další rozšiřování sítě dobíjecích stanic v Ústeckém a Libereckém kraji hlásí i ČEZ. A upozorňuje i na bezmála čtvrtinový meziroční nárůst celkově odebrané elektřiny. „Je to hlavně zrychlenou výstavbou vysokorychlostních stanic. V kombinaci s rozšiřováním počtu stojanů to znamená zkracování doby, kterou řidiči tráví dobíjením nebo čekáním na něj,“ připomněl Ota Schnepp, mluvčí Skupiny ČEZ pro severozápadní a střední Čechy.

Po celé zemi Skupina ČEZ provozuje 660 dobíjecích stojanů, jen loni jich přibylo více než 140. A také navýšila celkový výkon své dobíjecí sítě Futurego na téměř 50 MW.

Hyundai Ioniq dosáhl skvělých výsledků v testu odborných novinářů
Nová data o elektroautech: Horko jim dojezd moc nezkrátí, dobíjení se zrychluje

V Ústeckém kraji je momentálně v provozu 55 veřejných dobíjecích stanic. Na konci loňského roku to bylo 39. Kromě krajské metropole jsou v Děčíně, Chomutově, Kadani, Klášterci nad Ohří, Ledvicích, Litoměřicích, Mostě, Prunéřově, Roudnici, Štětí, Teplicích, Žatci, u dálnice D8 a na Cínovci. Odběr v regionu meziročně stoupl o 12 procent z 245 895 kWh na loňských 275 164 kWh. „To je palivo pro 40 e-aut na cestu kolem světa,“ spočítal mluvčí Schnepp a doplnil, že v roce 2023 zde řidiči dobíjeli své e-vozy 14 784krát. Nejčastěji v Ústí nad Labem, Děčíně, Litoměřicích, Mostě, Teplicích a na 46. km dálnice D8 v Siřejovicích.

V Libereckém kraji lze použít 35 dobíjecích stanic ČEZu. Kromě samotného Liberce také v Jablonci, Jilemnici, Rychnově, Stráži nad Nisou, Tanvaldu, Turnově, Vratislavicích nad Nisou nebo Železném Brodě, dále v krkonošském Harrachově nebo Jilemnici a v jizerskohorských lokalitách na Královce a v Příchovicích. „Nejvytíženější stanice byly v libereckém OC Nisa, Jablonci, Stráži a Turnově,“ shrnul Schnepp.

Ilustrační foto: Od ledna 2024 skončilo vydávání velkých technických průkazů k vozidlům
Velký technický průkaz skončil: tady jsou odpovědi na nejdůležitější otázky

„Česká republika má v podílu ultrarychlých a rychlých stanic v síti před Evropou náskok a rádi bychom jej pomohli udržet. Zrychlili jsme proto instalace nových stanic a navyšujeme nejen jejich výkon ale i počty stojanů na nejfrekventovanějších místech. Letos očekáváme zrychlení růstu odebrané energie o víc než 30 procent, zejména díky očekávanému zrychlení růstu počtu elektromobilů na českých silnicích. Hlavním cílem je urychlení výstavby ultrarychlých stojanů, kterých zprovozníme více než osmdesát,“ řekl místopředseda představenstva ČEZ Pavel Cyrani.

Řidiči si loni od stanic ČEZ odvezli v bateriích svých aut téměř 5,5 milionu kWh certifikované zelené elektřiny. To je podle údajů společnosti o čtvrtinu více než v roce 2022 a 5,5násobek ve srovnání se stejným obdobím před pěti lety. „Takové množství energie by umožnilo cestu kolem světa koloně více než 800 elektromobilů,“ ilustroval mluvčí Schnepp.

„V podstatě do každého nově spouštěného dobíjecího hubu se snažíme začlenit minimálně jeden ultrarychlý stojan, u kterého se řidič zdrží jen několik minut. Tyto stanice doplněné v jednotlivých lokalitách o standardní 50kW stojany jsou zárukou, že časy samotného dobíjení i čekání na něj se významně zkrátí,“ doplňuje ředitel elektromobility ČEZ Tomáš Dzurilla.

Mohlo by vás zajímat: Další vrty v Litoměřicích pohltí přes miliardu. Mají pomoct vytápět i chladit

Zdroj: Deník/Jaroslav Balvín