Ministr dopravy Pavel Dobeš ve čtvrtek po jednání s představiteli kraje ale slíbil, že udělá vše pro to, aby termín do konce roku 2015 stihl.

Pro financování dálnice je tento rok klíčový, protože do té doby musí být každá stavba, na kterou by chtěl stát požádat o dotaci, hotová. „Pokud bychom termín nestihli, dálnici postavíme z národních zdrojů. Patří mezi naše priority,“ prohlásil v Ústí nad Labem ministr. Připustil, že pokud stát dotace nezíská, přišel by o několik miliard korun. „Ovšem o tom, zda o dotaci požádáme, budeme rozhodovat někdy v letech 2012 až 2013,“ dodal.

Stálé oddalování
Dobeš zároveň popřel zprávy, že pokud by se termín dostavby dálnice posunoval, tak by ministerstvo chtělo stavbu zakonzervovat a peníze převést na dálnici D1. S dostavbou ústecké dálnice podle něho počítá i pesimistická verze rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury.

Hejtmanka Jana Vaňhová uvedla, že posouvání dostavby dálnice na rok 2015 není příliš optimistická zpráva, ale zároveň rozhodnutí dostavět dálnici vítá. Bohužel podle ní stále chybějí klíčová povolení, hlavně na úsek z Radejčína do Řehlovic. „Podle posledních zpráv z lovosického stavebního úřadu by měla být hotová někdy na začátku října. Srpnový termín se nestihl, jak jsme předpokládali,“ dodala. Dobeš tvrdí, že se bude snažit jednat se všemi zainteresovanými stranami včetně ekologů, aby se pokud možno neodvolávaly.

Nedokončený úsek dálnice z Lovosic do Ústí nad Labem měří 16,4, kilometru. Má stát necelých 12 miliard korun. Nyní se může stavět asi jen na dvou třetinách trasy. Klíčové je pro stavbu povolení na křižovatku u Řehlovic. Na její výstavbu totiž ŘSD potřebuje 30 měsíců. Podle Vaňhové kromě stavby dálnice kraj po státu chce, aby zajistil opravy silnic, po kterých kvůli nedokončenému úseku nyní jezdí tisíce aut denně. „Jsou rozbité a nebezpečné jak pro kamiony, tak pro osobní automobily,“ uvedla Vaňhová.