Seniorka Drahomíra z Horních Beřkovic musela kvůli závažnému onemocnění do špitálu. Po lednové operaci v Masarykově nemocnici v Ústí nad Labem nebyl stav 72leté ženy vůbec dobrý. Údajně byla apatická a nechtěla se s nikým příliš bavit. Sice se vrátila domů, ale hned druhý den, 25. ledna, pro ni musela přijet sanitka. Převezla ji do nejbližší nemocnice v Roudnici, kvůli vážnému stavu jí ale nakonec nařídili převoz opět do Ústí.

Na jedné z křižovatek v krajském městě se sanitka náhle srazila s autem. Večer se rodina dozvěděla, že jejich maminka je na chirurgii. Během noci se žena ještě měla podrobit pětihodinové operaci. I přes snahu lékařů Drahomíra zemřela. Zda za smrtí ženy stojí nehoda záchranky, nebo její zdravotní stav, teď zjišťují kriminalisté.

„Veškeré okolnosti a příčina úmrtí ženy jsou předmětem prověřování, s ohledem na probíhající úkony trestního řízení nebude policie k případu sdělovat bližší informace,“ uvedl mluvčí krajské policie Daniel Vítek.

V Litoměřicích poškodil silný vítr plechovou část střechy vazební věznice. Hasiči ji museli po částech odřezávat. Dále vítr poškodil část plechové střechy na budově pedagogické školy. Hasiči rozřezávali i desítky popadaných stromů.
FOTO: Silný vítr řádil na Litoměřicku. Ve městě zasáhl věznici i školu

Podobná nehoda se odehrála 15. února rovněž v krajském Ústí, ve čtvrti Všebořice. Tady se zase sanitka srazila s dodávkou. Při střetu utrpělo zranění pět lidí, záchranářka se svým kolegou se zranili středně těžce, dva muži z dodávky měli lehká poranění. Přepravovaný pacient ovšem utrpěl těžká zranění a následně v nemocnici zemřel. Policisté případ prověřují jako usmrcení z nedbalosti.

„Ústecký kraj má složitou krajinu, která pokrývá prostor od Krušných hor až po Šluknovský výběžek. V loňském roce jsme měli téměř 92 tisíc výjezdů, 47 % leteckých zásahů směřovalo k dopravním nehodám. Ty se při těchto počtech nevyhýbají ani našim sanitám,“ uvedl ředitel Zdravotnické záchranné služby Ústeckého kraje Ilja Deyl.

Nečekané střety

Jak vyplývá ze statistik, za poslední tři roky se staly desítky nehod, kde figuroval vůz sanitky. Deyl doplnil, že mezi nimi převládají ty, které řidič záchranky nezavinil. „Jako řidič záchranář to nečekáte, jedete na výstražná zařízení a najednou do vás ze strany nabourá auto. Nebo jede před námi, náhle hodí směrovky doleva a náš řidič to už neubrzdí. Z počtu zaviněných jsou zase mnohé škodní události ze strany pojišťovny posuzovány jako totální havárie, což je pro nás z hlediska chování řádného hospodáře velký problém,“ podotkl Deyl.

Pojišťovna tak například u vozidla za dva miliony korun uhradí třeba jen polovinu. I samotné přejezdy s pacienty jsou pak kvůli obtížnému terénu Ústeckého kraje velmi náročné. „Centrální péče se poskytuje v traumacentru v Masarykově nemocnici v Ústí. U případů například ve Vejprtech tak pacienty vezeme přes celý kraj, občas využíváme také leteckou záchrannou službu,“ doplnil Deyl.

Kvůli haváriím vozidel záchranné služby Deyl přijal mnoho opatření. „V každé sanitě teď musí být kamera, u nově nastoupivších řidičů zase děláme psychotesty. Pravidelně také organizujeme školení. Všechny řidiče cvičíme na polygonu v Mostě, kde se učí zejména defenzivní způsob jízdy,“ popsal Deyl. Právě i záběry z kamer záchranek pomáhají šoférům, aby se v jízdě zlepšovali. „Když se odehraje závažnější nehoda, sedí instruktor s naším řidičem, vede s ním individuální pohovor a vysvětluje mu, kde udělal chybu nebo co bylo příčinou nehody,“ dodal Deyl.

Dopravní nehody záchranné služby

celkem  zaviněné nezaviněné
2018 28  9  19
2017 57 14  43
2016 30 14  16


Křižovatky ve městech, budovaná dálnice D7, ale i trasy z Ústí do Děčína. To jsou podle záchranářů nejrizikovější místa, kde k nehodám dochází. Na problém se už zaměřila také Evropská asociace bezpečnosti silnic (EABS), která nedávno uspořádala v Ústí nad Labem diskuzní fórum k projektu Bezpečná komunikace. Ten spočívá v analytickém vyhodnocování nebezpečných úseků na silnicích a návrhu umístění pasivních bezpečnostních prvků.

Analytik EABS Janko Ostrolucký například představil řešení nehodového místa na silnici II/263 mezi Českou Kamenicí a Chřibskou na Děčínsku. Mírná zatáčka v lese s hospodářským sjezdem je místem, kde se odehrálo už 27 nehod, včetně smrtelné. „Přitom její ošetření bezpečnostními prvky by životy ochránilo a cena za modernizaci by nepřesáhla 200 tisíc korun,“ doplnil Ostrolucký s tím, že nebezpečných míst jsou na silnicích v Ústeckém kraji desítky.

Ilustrační foto
Oblíbená umělecká škola v Roudnici dostane nové prostory

Dopravní nehody se sanitním vozem hrozí záchranářům podle jejich mluvčího Prokopa Voleníka téměř denně. „Jezdíme zachraňovat lidské životy, a tak každá minuta může hrát svojí roli. Za viníky lze označit neukázněné řidiče a chodce, kteří nesledují silniční provoz. Příliš hlučná hudba v autě jim brání slyšet zvuk sirény, nesledují provoz ve zpětném zrcátku, a pak jsou překvapeni, když se za nimi objeví a začnou zmatkovat. Předjíždějí už brzdící auta před sebou nebo zastaví tak, že sanita stejně nemůže plynule projet,“ popsal Voleník.

I chodci jsou podle něj velmi neopatrní. „Snaží se přeběhnout silnici před projíždějící sanitkou nebo tzv. ztuhnou před přechodem a pak do něj na poslední chvíli vkročí. Velký nešvar jsou v dnešní době velká sluchátka a sledování mobilu při přecházení silnice nebo nasazené kapuce bund, přes které chodec dobře nevidí do stran,“ dodal Voleník.