Bohušovická mlékárna je jednou z nejstarších mlékáren v Čechách, její osud byl ale privatizací v 90. letech hodně ovlivněn. I díky tehdejším událostem tak nevznikl mlékárenský gigant, ale spíše menší firma v oboru. Ta se zaměřila především na propagaci jedné hlavní značky.

„Bobík jsme my. Je to náš hlavní marketingový produkt. Máme ale i značku Kapucín a pak vyrábíme výrobky pod různými privátními značkami,“ říká Tomáš Chludil, výrobně technický ředitel Bohušovické mlékárny. Kromě tvarohového krému se v Brňanech vyrábí jogurty, klasické tvarohy, smetany a částečně i mléko. „To ale není pro nás stěžejní produkt,“ dodává.

Výrobní ředitel je hrdý na areál, ve kterém se postupně modernizují provozy. „Historické budovy jsou zrekonstruovány a sídlí v nich zejména administrativa. Ovšem postupně modernizujeme i výrobní prostory. Stavíme i nové,“ vypráví Chludil, který neopomene upozornit na původní továrenský komín. „Vypadá pěkně,“ usměje se.

Bohušovická mlékárna čerpá vodu z vlastní studně. „Také máme vlastní energetické zdroje, jako jsou kompresory a chlazení. Vše jsme v uplynulých letech optimalizovali tak, aby nám vzrostla výkonnost výrobních zařízení, ale současně jsme ušetřili,“ prozrazuje výrobní ředitel.

Také upozorňuje na zajímavost. „Areál má podzemní chodbu, ve které je pásový dopravník. Po něm se přepravují palety s výrobky do chladíren a expedičního skladu. Díky tomuto historickému dědictví máme vyřešenu vnitroareálovou logistiku,“ chlubí se Chludil. „A abych nezapomněl. Traduje se, že z továrny je podzemní chodba až do terezínské pevnosti. Jestli je to pravda, nechám bez odpovědi…“

Jak funguje vlastní výroba? „Denně se k nám dováží syrové mléko, které okamžitě zpracováváme. Odebíráme od 14 chovatelů a denně zpracujeme 55 tisíc litrů,“ prozradí čísla Chludil. Mléko z tanků pak míří k pasterizaci. „Odtud jej pak směrujeme tam, kam potřebujeme,“ říká.

„Když to ještě zestručním, tak abychom mohli mléko použít pro výrobu jednotlivých produktů, tak si ho musíme vyrobit. Máme z něj smetanu, odstředěné mléko na tvarohy a plnotučné mléko na jogurty,“ vysvětluje výrobní ředitel.

Bohušovická mlékárna má několik provozů a výrobních linek. „Mléko třeba směrujeme na jogurtový paster kvůli výrobě jogurtů. Proces je takový, že než vznikne výrobek, stojí mu v cestě jogurtový homogenizátor a jogurtový výdržník. V něm 20 minut se ta hmota valí a nakonec odpočívá v tancích, kde zraje jogurt,“ nastiňuje ve stručnosti ředitel Chludil.

„Jak konkrétně se vyrábí Bobík, to neprozradím. Možná ale překvapí, že po vyrobení chutná jinak, než z obchodu. Kouzlo tkví v tom, že se při výrobě přidává dusík, který se pak 24 hodin uvolňuje,“ nakonec sdělí Chludil, který upozorní i na rozdílné teploty. „Termizace probíhá při 75 stupních, nakonec se zchlazuje na 10 stupňů.“

Bohušovická mlékárna vyrábí i tzv. mlíčka. Plně aseptická linka chrlí tisíce kapslí. „Kelímek se vyrobí v uzavřeném prostoru, obalový materiál se před náplní ještě očistí peroxidem vodíku,“ říká výrobní ředitel. „Z obou stran se obalová fólie předehřeje a vytlačí se kelímek. Plnič dodá mléko či smetanu. Proti tomu jde druhá fólie, která kelímek uzavře.“ Na podobném principu funguje i výrobní linka systému Tetra Pak.

V mlékárně se vyrábějí i smetany do sklenic. „Pro ty lidi je to namáhavá práce,“ uznává Chludil. Ten rovněž prozrazuje, že na tři směny si musí vystačit se 104 pracovníky. „Kromě dělníků máme mistry nebo laborantky. Konkrétně ty odebírají tři vzorky z každé šarže. Máme nepřetržitý provoz laboratoře, dělají se zkoušky dle předepsaných plánů jakosti.“

Podle výrobního ředitele Bohušovické mlékárny je povinností dbát na hygienu. „Naši odběratelé, mezi kterými jsou obchodní řetězce, mají striktní požadavky. Takže všichni pracovníci ve výrobě mají ochranné pláště, kalhoty, pokrývku hlavy. Musí si mýt a dezinfikovat ruce a očistit boty,“ nastiňuje Chludil život v potravinářském provozu.

A i v mlékárně, jako třeba v mlýnu, je vše řízeno počítači. „Mistr pracuje s údaji, které vidí na obrazovkách. Pokud by navíc čidla či senzory vyhodnotily nějaké výchylky, ihned je o tom informován,“ dodává výrobní ředitel mlékárny. Ta se navíc připravuje na spuštění výroby nového produktu. „Neustále se snažíme vymýšlet nové věci, ať už v rámci obalové techniky či samotného produktu,“ uzavírá Chludil.