Úsek D8 mezi Lovosicemi a Řehlovicemi, který prochází Chráněnou krajinnou oblastí České středohoří, nebyl podle dřívějšího vyjádření ŘSD ještě loni v říjnu zkolaudovaný. Motoristům se v předčasném užívání otevřel v prosinci 2016. ŘSD na dotaz ČTK neuvedlo, zda požadované informace poskytne.

Děti Země loni v lednu požádaly ŘSD o informace ke stavu povolování a kolaudaci u tří úseků dálnic. Vedle D8 přes České středohoří se žádost týkala také dálnice D49 mezi Hulínem a Fryštákem a obchvatu Frýdku-Místku dálnicí D48. ŘSD informace odmítalo sdělit, nařídil mu to ale Úřad pro ochranu osobních údajů (ÚOOÚ).

Tunely na dálnici D8 u Prackovic. Archivní foto
Unikát. Úřady řeší vliv už hotové D8 na okolí, projednání si vymínili aktivisté

Údaje o D48 předalo ŘSD ekologům loni v říjnu, nařízené předání informací u D8 a D49 napadlo žalobami. Žalobu k D8 letos v únoru zamítl pražský městský soud a kasační stížnost ŘSD proti verdiktu v polovině května zamítl i NSS.

Děti Země upozornily, že NSS v rozsudku zdůraznil to, že ŘSD musí být jako státní podnik hospodařící s veřejnými penězi transparentní. „Už 15 měsíců nevíme, jaký je stav schvalování a výstavby asi 203 objektů na dálnici D8, která se začala stavět v listopadu 2007 a stále není hotová, a asi 191 objektů na dálnici D49, která se staví od prosince 2021. ŘSD se asi bojí sdělit občanům, jak to s nimi konkrétně vypadá,“ uvedl předseda Dětí Země Miroslav Patrik. „Počítáme proto i s možností, že údaje o dálnici D8 v červnu nezískáme, takže je budeme muset vymáhat exekučně,“ dodal.

Slavnostní otevření dálnice D8 u tunelu Radejčín. 17. prosince 2016
Před pěti lety se otevřela dálnice D8. Ukončila dopravní peklo v obcích

ŘSD se verdiktem NSS bude zabývat. „Předmětný dokument nejprve velmi pečlivě prostudujeme; náš právní názor byl po celou dobu této věci jasný a konzistentní,“ uvedl mluvčí ŘSD Jan Rýdl.

ŘSD dříve informovalo, že kolaudaci D8 přes České středohoří brání soudní spory se spolky Ústecké šrouby a Děti země. Oba spolky ale loni v říjnu uvedly, že takové spory s ŘSD nevedou.

Podle Dětí Země má D8 přes České středohoří nevhodně vybranou trasu. Už v roce 2005, kdy se o budoucí dálnici jednalo, podle ekologů varovali geologové před rizikem půdních sesuvů. V roce 2013 rozestavěný úsek dálnice asi v délce 200 metrů u Litochovic zavalily po vydatných deštích hlína a kamení. Po otevření úseku v prosinci 2016 byl kvůli nestabilnímu podloží u Prackovické estakády provoz sveden do jednoho pruhu. Místo poté stavbaři zpevnili piloty a vysokotlakou injektáží betonu.

Mohlo by vás zajímat: Perony hotovy, hurá na budovu. Opravy na nádraží v Lovosicích pochválil ministr

Zdroj: Deník/Nikola Korpalová, Tereza Macková, Jaroslav Balvín