Hned na startu můžeme obdivovat terasy na svazích nad Žernosekami, které jsou osázeny vinnou révou. Poloha patří k nejlepším v Čechách.

První část ze Žernosek do Libochovan je v současné době ve výstavbě. Během víkendu lze úsek cestu pod skalami podél Labe projet bez problémů. V pracovní dny je však nutné počítat s dělníky a stavebními stroji. Tato část vede po zpevněné pohodlné cestě. Po obou březích můžeme obdivovat Portu Bohemicu. V Libochovanech je potřeba dát velký pozor. Oficiální značení cyklotrasy č.2 totiž z této obce vede po hlavní silnici. Nalevo můžeme vidět dálniční most ve výstavbě i vjezd do budoucích dálničních tunelů. Na hřebenu pak Dubický kostelík.

Po silnici projíždíme až do Církvic, kde se trasa stáčí doprava nad železniční tratí a do Sebuzína vede po příjemné střídavě asfaltové a dlážděné stezce.
V Sebuzíně nad okružní křižovatkou přejíždíme hlavní silnici, okolo bývalého místního Kulturního domu sjíždíme po chodníku dolů a následně mezi domy dále Sebuzínem až nás trasa dovádí ke značenému cyklistickému přejezdu hlavní silnice. Za přejezdem se dostáváme na klasickou asfaltovou cyklostezku vedoucí po břehu Labe. Na cestě je několik značených zastávek. Zpestřením je brod, který ještě před Ústím projíždíme.

Po několika dalších minutách už přijíždíme do Brné, stále po slušné cyklostezce. Zde je další brod, stezka vede podél Labe okolo rekreačních chat, provoz tu začíná houstnout, ale stále je na co se dívat. Nad řekou se prudce zvedají hřebeny Brány Čech.  Na pravém břehu nad námi tyčí skalní masiv a na něm hrad Střekov, který vybízí k návštěvě.

Hrad  patří mezi nejlépe dochované hradní zříceniny v České republice. Tvoří výraznou dominantu a symbol města Ústí nad Labem.  Dal ho vybudovat před rokem 1319 Jan Lucemburský k ochraně labské plavby. V roce 1992 byl hrad v rámci restitučních zákonů vrácen rodu Lobkowiczů, takže je dnes soukromou, avšak celoročně veřejně přístupnou kulturní památkou.

Řeka je tu širší než dosud, je to důsledek střekovského zdymadla, ke kterému přijíždíme.

Zdymadlo nese jméno prvního Československého prezidenta a bylo vybudováno v letech 1923 až 1935. Účelem bylo především splavnit Labe v oblasti střekovských peřejí, které byly často nesjízdné. V době vzniku patřilo k největším zdymadlům v republice a k nejmodernějším v Evropě. Jedná se o předposlední umělou přehradu na Labi, jenž stojí v cestě labské vodě na její cestě do Severního moře.

Ve vodní elektrárně, která je součástí zdymadla, jsou instalovány tři vertikální Kaplanovy turbíny o celkovém výkonu 19,5 MW. Tato elektrárna je zajímavá tím, že je využívána trvale – nejen v energetických špičkách, jak je obvyklé u převážné většiny podobných vodních děl. Zdymadlo je chráněná technická památka.

Od 6 do 19 (v sezoně do 20) hodin  je otevřena trasa stezky přes zdymadla. K jejímu absolvování je třeba zdolat několik schodů. Nejprve podejít železniční trať a po dojetí ke zdymadlům ještě přejít je. Rozhodně však doporučujeme tuto trasu oproti druhé variantě, která vede po hlavní silnici.

Od zdymadel opět pokračuje pohodlná bezpečná cyklostezka. Až do cíle už nepřijdeme do kontaktu s automobily. Čím více se blížíme do  cíle, tím více je třeba dávat pozor na provoz na cyklostezce. Ta je tu velice oblíbená mezi cyklisty, bruslaři i výletníky a rodinami s dětmi. Po asfaltové upravené trase dojíždíme do cíle. Na levém břehu po Větruší je soutok Labe a Bíliny.

Pakliže jsme o první etapě z Mělníka do Štětí psali, že určitě stojí za projetí, o části Žernoseky – Ústí to musíme konstatovat dvojnásob. Zhruba dvacetikilometrový úsek se dá ujet poklidnou jízdou za necelou hodinu, ovšem trasa na mnoha místech vybízí k vyhlídkám a zastavení, čili je třeba počítat s delším časem.

Ačkoliv jsme dorazili do cíle poslední etapy, letní seriál v němž testujeme cyklostezku v úseku Mělník – Ústí ještě nekončí. V dalším díle se budeme věnovat alternativním trasám, které jsme mohli využít na místo oficiálně značené magistrály značené jako cyklostezka č. 2.


Přívoz Žernoseky

V období 1.7. – 2.9. včetně. :  pondělí až neděle  od 8.00 hodin do 19.30 hodin, poslední jízda v 19.30 hodin z Malých do Velkých Žernosek a zpět.