Systém ukládání i výdeje kol je přitom samoobslužný a zcela automatizovaný. Na projekt s náklady zhruba 12 milionů korun chce vedení města žádat o dotaci, která by pokryla až 90 % částky. Její podání budou litoměřičtí zastupitelé schvalovat už tento čtvrtek 21. dubna.

Parkoviště chybí
Parkovací věž pro kola, takzvaná biketower, by podle litoměřického místostarosty Karla Krejzy, který bude bod na čtvrtečním jednání zastupitelstva předkládat, měla vyrůst na městském pozemku po pravé straně od vlakového nádraží, v proluce mezi výpravní budovou a podchodem na Střelecký ostrov.

„Lokalita vlakového i autobusového nádraží je významným dopravním uzlem, avšak bez návaznosti na cyklodopravu. Důvodem je právě chybějící infrastruktura pro parkování kol. Realizací projektu dojde nejen k podpoře cyklistiky na území města, ale i k podpoře hromadné, ať už vlakové či autobusové, přepravy osob," stojí v materiálu pro zastupitele.

Řešení parkování cyklistů ve městě v podobě parkovací věže se podle místostarosty Krejzy jeví jako výhodné hned z několika důvodů. Systém zaručuje bezpečné uschování kol v suchu, a to včetně veškerého cyklistického příslušenství, tedy přilby, brašen, ale například i tašek s nákupem zavěšených na řídítkách. Parkovací dům lze rovněž využít pro elektrokola. Součástí věže pak má být i nabíječka na tento druh kol.

Biketower• ocelová konstrukce rámu ve tvaru dvanáctiúhelníku se skleněnou výplní na železobetonové základové desce
• výtahový systém s řídicí jednotkou a platebním terminálem
• půdorys 8,37 x 8,37 metru, výška až 11,5 metru, až 118 umístěných jízdních kol
• plášť objektu lze přizpůsobit

„Je to chytré, bezpečné řešení se samoobslužným systémem, který lze navíc monitorovat i spravovat na dálku. Věž pojme až 118 kol. Představte si, kdybychom měli stavět tolik cyklostojanů," dodal Karel Krejza.

Obdobné věže zatím stojí pouze v Hradci Králové a v Přerově. Plánují ji v Břeclavi. Právě tříleté zkušenosti s provozem z Hradce Králové svědčí o častém využívání cyklisty.

„Každoročně evidujeme zhruba dvacet tisíc zaparkovaných kol. Pro lidi je největší úleva, že si na svém kole mohou všechno nechat. Ve věži je to v bezpečí a navíc pojištěné. Více se tak začaly používat i přilby, které už nikdo nemusí tahat s sebou. Je také zřejmé, že postupně přibývají kvalitnější bicykly i elektrokola," hodnotil Rudolf Bernart ze společnosti Systematica, která plně automatizovaný parkovací dům vymyslela, vyrábí ho a v Hradci Králové jeden ze dvou také provozuje.