Změny v dopravě objednávané a placené Ústeckým krajem nastanou 1. ledna 2015, a to v souvislosti se zahájením nového období pro dopravce, již uspěli ve vypsaných výběrových řízeních. Na Litoměřicku bude cestující nově vozit BDS-BUS, v oblasti Lovosice – Louny BusLine, v Dolním Poohří pak ČSAD Slaný. Provoz na jednotlivých linkách budou tyto společnosti zajišťovat až do roku 2024.

Součástí výběru nových dopravců bylo i vyhodnocení stávajícího provozu. Připravované změny podle kraje reagují na vývoj poptávky, která se postupem času mění. Právě výsledky měření vytíženosti jednotlivých spojů byly také důvodem, proč kraj zruší první ranní spoj, takzvanou „pětku", z obcí Medvědice, Lipá a Mrsklesy na Třebenicku do Lovosic.

Podle nového jízdního řádu bude autobus vyjíždět ve 4.56 hodin až z Vlastislavi, zmíněné tři místní části už tedy neobslouží. Tamní obyvatelé se kvůli tomu rozhodli sepsat petici. Svůj podpis pod ni zatím připojilo pár desítek z nich.

„Nikdy nevíte, kdy ten spoj budete potřebovat. Třeba na dojetí k lékaři. Autobusů tu jezdí stále méně. Pak se lidé můžou divit, že má na dvorku každý tři auta," rozčilovala se například obyvatelka Medvědic Věra Vondráčková.

Podle vyjádření kraje jsou však sestavené jízdní řády již finální. „Pokud bude docházet k nějakým změnám, tak nejdříve k 1. 3. 2015, a to jen tam, kde se skutečně prokáže, že je změna třeba," uvedla krajská mluvčí Magdalena Hanáčková.

K situaci na Třebenicku sdělila, že pokud petice přijde, bude řádně vypořádána. „Lze očekávat, že se na ní sejde třeba i několik desítek podpisů. Pravdou ale je, že kdyby všichni podepsaní autobus skutečně využívali, k rušení by nedocházelo. Ke změně se přistupuje na základě objektivních měření vytíženosti, kdy spoj do Vlastislavi využívali maximálně čtyři lidé měsíčně. To opravdu nesplňuje kritéria hromadné dopravy, za kterou kraj platí statisíce až miliony ročně," dodala Hanáčková s tím, že v případě zájmu obyvatel má možnost spoj doobjednat za vlastní prostředky město.

Starostka Třebenic Martina Patrovská k tomu uvedla, že s krajem o změně jízdního řádu jednala už loni. „Pro nás bylo zásadní zachování spojů v takovém čase, aby se děti dostaly do škol a lidé do práce. Kraj se vždy snažil vyhovět, pokud ale předloží statistiky, ze kterých jasně vyplývá, že spoj lidé neužívají, nic nezmůžeme," sdělila Patrovská.

„Kolik by nás financování spoje až do Medvědic vyšlo, nevím. Tuto variantu by předně muselo projednat zastupitelstvo. Bohužel je to tak, že pokud lidé bydlí v přírodě, musejí počítat i s tím, že dopravní obslužnost není stoprocentní," dodala Patrovská.