Dali jste si novoroční předsevzetí, že budete cvičit? Už jste začali nebo stále hledáte výmluvy, proč to nejde? Možností je dost. Posilovny a fitcentra jsou snad v každém městě.

Leden je měsícem, kdy se mnoho lidí rozhodne začít plnit svá novoroční předsevzetí. Začít cvičit, zhubnout a vyrýsovat postavu je jedno z těch poměrně častých. Ti zodpovědnější vezmou fitcentra a posilovny útokem. „V prvních dnech zvýšený zájem nepozorujeme, lidé mají po Vánocích hodně práce v novém roce, ale očekáváme ho během února. Druhá vlna pak přichází během jara, kdy se lidé začínají více odhalovat a potřebují rychle spravit postavu do plavek,“ říká Renata Rychterová z Fitness centra Duna v Děčíně.

Potravinová banka shromažďuje a pak zase poskytuje potřebným jídlo, které by se jinak vyhodilo.
Potravinová banka vozí jídlo už devět let. Zachraňuje desítky tun jídla

Pokud jste se tedy rozhodli do toho opravdu jít, kupte si do „fitka“ permanentku. Je to první krok k tomu, že to myslíte vážně. Nestojí zrovna pár korun, abyste ji nechali ležet ladem. Najděte si také parťáka na cvičení. Ne nadarmo se říká, že ve dvou se to lépe táhne, vzájemná podpora i hecování dokážou zázraky. Jste-li ve cvičení nováčkem, svěřte se do rukou odborníků. Ne každý, kdo rozdává rady na potkání, je profesionál a jeho rady jsou správné. Nejlepší je konzultovat svou techniku a styl cvičení přímo s profesionálním trenérem. „Výhoda trenéra je určitě v tom, že umí sestavit cvičení tak, aby bylo komplexní. Umí zohlednit i zdravotní stav cvičence, například jaké zaměstnání dělá a jaký je jeho věk. Důležité je i to, že trenér umí správně motivovat,“ vysvětluje provozovatel fitness centra Let's Go Hoštka a úspěšný závodník v kulturistice Tomáš Nosek.

Nepřeceňte své síly

Začít s pořádnou dávkou entusiasmu je skvělé, ale o to více pak může odradit první neúspěch. Důležité je nastavit si takové tempo, u kterého jste schopní dlouhodobě vydržet. „Každý by si měl stanovit, proč a co chce dosáhnout a dle toho postavit trénink a jídelníček. Člověk je nažhavený začít, ale přecení své síly, a tím se odradí. To je špatně, začít se musí opatrně, s lehkými zátěžemi, procházkou, krok za krokem,“ radí Veronika Wölfelová z ústeckého Lady Fitness.

Pokud vám například časové vytížení nedovoluje chodit pravidelně do posilovny, můžete cvičit i doma. Cvičebních pomůcek je k dostání dost a na internetu naleznete i velké množství instruktážních videí. „Videa na Youtube a on-line vedení je sice fajn záležitost a může se tvářit jako levnější varianta, ale určitě se z časového hlediska a efektivnosti tréninku nevyplatí,“ míní Nosek.

Zdeněk Hašek // SK Kladno - Sokol Hostouň 1:2, Divize B, 28. 9. 2018
Úspěšný kouč Zdeněk Hašek přebírá fotbalové Litoměřicko

Pokud nechcete chodit do posilovny, můžete si zvolit i jiné varianty cvičení. Mezi dámami je stále populární taneční fitness program Zumba a velké se oblibě se těší i Aerobic Dynamic Kickbox - dynamické aerobní cvičení využívající technik kickboxu. Vzhledem k jeho náročnosti je však vhodné spíš pro zkušenější cvičence.