Marné čekání na autobus na zastávce. Zná to asi každý, kdo někdy využívá veřejnou hromadnou dopravu. Zdržovat se voláním na telefon uvedený na jízdním řádu většinou dříve ani nemělo cenu. V informačních kancelářích dopravců buď nikdo nebyl, nebo vám neporadil. To by mělo být minulostí díky novému centrálnímu dispečinku.

Když se vám protáhne čekání teď, tak pokud zavoláte na dispečink Ústeckého kraje, přinejmenším vám zvednou telefon. A to po celou dobu, kdy mají nasmlouvané autobusy nebo vlaky jezdit. Na váš podnět se budou snažit zjistit na konkrétní firmě, co se s vaším spojem děje. „Chceme, aby doprava nebyla jen nakreslena v jízdních řádech, ale aby se tak maximálně odvíjela v reálu,“ uvedl vedoucí odboru dopravy krajského úřadu Jindřich Franěk. „V Dopravě Ústeckého kraje tak nastává zlomový okamžik,“ dodal krajský náměstek pro dopravu Jaroslav Komínek.

Ilustrační snímek. Oprava ulice.
Roudnice spustí opravu tří ulic. Projekt myslí i na zadržování dešťových vod

Na novém centrálním dispečinku, který kraj zřídil přímo v jeho úřadu v centru Ústí nad Labem, pracuje šest lidí. Fungovat budou už od čtyř hodin ráno až do půlnoci. Jejich prací je neustále dohlížet na provoz autobusů i vlaků v systému Dopravy Ústeckého kraje. „Dohled umožňují GPS zařízení umístěná ve vozidlech,“ vysvětlil vedoucí oddělení dopravní obslužnosti Jakub Jeřábek.

Speciální software navíc data vyhodnocuje, aby odhalil ohrožení návaznosti mezi jednotlivými běžně navazujícími spoji. Dispečink tedy při zpožděních slibuje zprostředkovat komunikaci mezi autobusy i vlaky, aby na sebe počkaly.

Ostrý rozjezd

V krajském dispečinku v přízemí úřadu svítí před jeho zaměstnanci několik monitorů. „Kontrolujeme, jestli spoje jedou v čase, jestli nejsou podjeté nebo zpožděné. Pokud jsou, řešíme, z jakého důvodu,“ popsala Darina Vorlíčková, jedna z pracovnic nového centra. Dodala, že zpoždění zaměstnanci dispečinku neřeší přímo s řidiči, ale s dispečinky dopravců. Lidé do centrálního dispečinku na krajském úřadu nastupovali loni na podzim a postupně se zaučovali. Ostrý rozjezd služby je právě teď.

I když je tu nyní pro řešení mimořádných situací v krajské dopravě speciální dispečink, lidé mají už déle možnost podívat se, kde je právě autobus či vlak, na který čekají. A to na adrese provoz.dopravauk.cz. Mapa kraje s posouvajícími se „špendlíky“ jednotlivých spojů se v blízké budoucnosti dost možná ve spolupráci s IT experty ještě víc přiblíží běžnému uživateli.

Tisíce kvetoucích sněženek u Roudnice nad Labem
OBRAZEM: Tisíce sněženek vykvetly kolem Labe. Lákají i fotografy

Zařadit se do tohoto systému chtějí i některé dopravní společnosti zajišťující městskou dopravu. Tento systém by pak do jisté míry nahradil „chytré zastávky“. Ty možná znáte z Prahy, kde tabule informují o čase dojezdu tramvají.

Kouzelné číslo
Nepřijel vám autobus nebo vlak? Má jenom chvíli zpoždění, nebo na něj už nemá smysl čekat, protože se něco porouchalo? Zavolejte na kouzelné číslo 475 657 657. Pozor, toto spojení je tu ale pouze pro to, aby se cestující dozvěděl, proč mu to nejede.
Na vytáčení čísla zapomeňte, jestli právě vycházíte z hospody a chcete, aby vám dispečer řekl, kdy vám to jede domů. Od toho tu ta služba není. V takovém případě zkuste spíš IDOS.