Policista Lukáš Polan je zástupce vedoucího na dálničním oddělení Řehlovice na Ústecku. Při dennodenních kontrolách na D8 v Ústeckém kraji se setkává s hrubými prohřešky řidičů kamionů, kterými ohrožují život nejen svůj, ale i ostatních. „Často nerespektují zákazy stání na dálnici. Zastaví na krajnici a chtějí si odpočinout. Nejčastěji stojí na exitech, hlavně na příhraničních jako Petrovice, Libouchec, Chlumec,“ řekl Polan.

Také volně položené věci v kabině patří mezi časté nešvary. „V kabině kamionu mají obvykle konvice, tablety, ale i mikrovlnné trouby, které jsou nezabezpečené a v případě nehody mají devastující efekt,“ doplnil vedoucí krajské policie Jiří Ušák.

Na rizikové chování řidičů kamionů upozornil devátý ročník Dne pro kamiony, který v pátek 30. srpna na odpočívce na 78. kilometru D8 uspořádaly krajské ředitelství policie a krajský odbor dopravy. „Cílem bylo zejména upozornit řidiče kamionové a autobusové dopravy na důležitost poutání bezpečnostními pásy. Spousta řidičů kamionů poutání stále silně podceňuje a mylně se domnívá, že ve velkých vozech je zapnutý pás naprostou zbytečností,“ podotkla mluvčí policie Alena Bartošová.

U třetiny šoférů zjistili nedostatky

Policisté během pátečního dne zastavili celkem 136 vozidel, z nichž bylo 83 nákladních a 11 autobusů. „U třetiny osádek jsme zaznamenali nezapnuté bezpečnostní pásy, velké množství řidičů mělo na čelním skle věci, které bránily ve výhledu, a v kabině volně položené předměty, které by je v případě nehody mohly ohrozit. V jednom z kontrolovaných vozidel policisté odhalili nepoužití dětské autosedačky,“ shrnula Bartošová.

Pro zájemce připravili pořadatelé preventivní akce na dálniční odpočívce také dva populární simulátory. Na simulátoru nárazu si řidiči mohli ověřit, jaké síly působí na jejich tělo i při nárazu v malých rychlostech. U otočného simulátoru kamionu zase řidiči zažili pocity při převrácení nákladního vozidla. Pod dohledem záchranářů si pak mohli vyzkoušet poskytnutí první pomoci.

„Pokud se někdo stane svědkem nehody a první pomoc poskytnout neumí, pomůže mu naše tísňová linka, kde mu naši proškolení pracovníci poradí,“ připomněl mluvčí krajských záchranářů Prokop Voleník.

Za leden až červenec roku 2019 šetřili policisté na silnicích Ústeckého kraje 6 418 dopravních nehod, z čehož jich řidiči nákladních automobilů zavinili 708. „Nejčastější příčinou dopravních nehod jsou nesprávný způsob jízdy a nedodržování bezpečné vzdálenosti. Často porušují zákaz předjíždění pro nákladní auta v úsecích, které vedou tunely na dálnici D8. V tunelech jde o nejvíce rizikovou záležitost, kdyby došlo k dopravní nehodě, má to fatální vliv na plynulost dopravy i vyšetření nehody,“ doplnil Polan.

„V tunelech nemá řidič kam uhnout, nebezpečí střetu je vyšší a následek je ještě horší. Každá chybička se tam tvrdě trestá. Problémem jsou požáry, velice těžko se tam dostává technika, v tunelech u nás na D8 nejde udělat záchranářská ulička tak, aby se tam dostala vozidla IZS,“ potvrdil dopravní expert Jan Pechout.

Přestupek předjíždění kamionem nelze podle Polana řešit na místě pokutou, musí se postoupit do správního řízení. „Řidiči hrozí půl roku až rok zákaz činnosti, 7 bodů a pokuta 5 až 10 tisíc korun. Pokud jde o řidiče, u kterého je předpoklad, že by se vyhýbal správnímu řízení, ukládáme mu kauci ve výši 5 až 10 tisíc korun, kterou musí složit na místě,“ uvedl Polan.