První z nich, druhý ročník cyklomaratonu MTB Tour České středohoří, se uskuteční v neděli 25. září, přičemž start i cíl závodu bude právě na Mírovém náměstí, které bude již od soboty 24. září uzavřeno pro vjezd vozidel.

Souběžně s cyklomaratonem bude na náměstí probíhat také akce Užít Litoměřice zdravě a od pondělí 26. září uzavírky zmizí a v jižní části náměstí v prostoru od České spořitelny až k Michalské ulici vznikne hojně diskutovaná pěší zóna.

Místo několika desítek parkovacích míst budou instalovány lavičky, zeleň, mobilní výstava, herní prvek a bude rozšířen prodej restaurací v tomto prostoru. To vše na zkoušku až do pátku 30. září. Pokud se tato přechodná úprava osvědčí, mohla by pěší zóna na náměstí vzniknout v budoucnu trvale.

V tomto prostoru vznikne pěší zóna.Zdroj: Deník/Karel Pech

„V režimu pěší zóny bude Mírové náměstí jen pět dní," říká Wünsch

Litoměřice - Od pondělí 26. září se část Mírového náměstí v Litoměřicích promění v pěší zónu. Tato prozatímní úprava části náměstí v prostoru od České spořitelny až po Michalskou ulici má být impulsem pro vyvolání diskuse obyvatel na téma redukce počtu aut parkujících na náměstí. Pokud se tato úprava, která bude trvat až do 30. září, kdy se Litoměřice připojují k Evropskému týdnu mobility, osvědčí, bude příští rok zóna realizována na delší časový úsek a následně by mohla být realizována trvale. Autoři původního návrhu jsou Lukas Wünsch a Filip Hrbek. Na otázky Deníku odpovídal první z nich.

Lukas Wünsch, spoluautor pěší zóny. Zdroj: Deník/Karel Pech Proč se „pěší zónou" radnice zabývá?

Jsou dva hlavní problémy automobilové dopravy na Mírovém náměstí. První, podle našeho názoru zásadní, je tranzit náměstím. Stovky aut si zkracují cestu z ulice Na Valech na starý Tyršův most. Semafory na Valech k tomu přímo nabádají. Takový řidič nemá pro centrum, ani pro obchodníky v centru žádný význam. Druhý problém, který radnice řeší je množství aut parkujících na samotném náměstí. Nyní využijeme uzavření náměstí pro jinou akci a tuto variantu vyzkoušíme na několik dní. Pak vše uvedeme do původního stavu.

Jiné řešení není?

Původní řešení počítalo s osazením náměstí a příjezdových komunikací dalšími dopravními značkami. Již nyní je to „les" značek. Šlo by o další příkazy, zákazy, značky omezení rychlosti atd. Drahé, nehezké a jak říkají dopravní piráti: značka není zeď. Proto jsme přemýšleli, jak fyzicky tempo zmírnit a znemožnit tranzit náměstím. Tranzitní komunikací středem města je přece ulice Na Valech. Ne náměstí. Při variantě pěší zóna dokonce některé zbytečné značky zmizí zcela.

Kdy konkrétně bude pěší zóna zavedena a jaká omezení bude čítat?

V režimu pěší zóny bude náměstí jen 5 dní a to od 26. do 30. září. Víkend před tím probíhá akce MTB Tour České středohoří a UŽÍT Litoměřice, při které se počítalo s vyklizením náměstí. Využijeme proto dočasného dopravního značení při této akci. Jediným omezením bude nemožnost průjezdu v jižní části náměstí kolem radnice. Netýká se zásobování provozoven a míst pro invalidy. Nic jiného nezmění. Všechny ulice budou průjezdné do i z centra stejně. Jen nepůjde zkrátit si cestu. Také se sníží počet parkovacích míst z 350 na 290.

Zóna bude prázdná, nebo bude doplněna o nějaký mobiliář či něco jiného?

Naše vize je volný a otevřený prostor od radnice až do středu náměstí. Pár laviček a nějakou zeleň teď umístíme. Ale nic víc. Po předešlé akci zbude také pódium, kde zkusíme připravit (podle počasí) nějaký kulturní program asi na hodinu každé odpoledne.

Jakým způsobem budete vyhodnocovat názory obyvatel na tuto změnu a nakolik bude brán v potaz jejich názor?

Diskuse začala zveřejněním záměru něco „s tím dělat" již před 12 měsíci a zejména pak variantou pěší zóny. Nyní využíváme možnost si ji vyzkoušet, abychom měli praktické zkušenosti. Po 5 dnech vše vrátíme do původního stavu a bude se diskutovat dále. Jak ale diskutujeme s lidmi nikomu se ten současný stav nelíbí. Jestli však budou spoluobčané chtít jinou variantu, můžeme se zabývat i jinou. Každý ji může navrhnout a poslat nám ji (e-mail na konci článku).

Rozhodně ale významné slovo musí mít místní obyvatelé a podnikatelé a nesmíme zapomínat na názory dopravních architektů, které až budeme vědět jak a co chceme oslovíme. Provedeme též další anketu, abychom znali názory občanů (jedna z anket již proběhla na webu Litoměřického Deníku s kladným výsledkem pro variantu pěší zóny pozn. redakce).

Filip Hrbek, jeden z autorů pěší zóny. Zdroj: archivBude náhrada parkovacích míst, která kvůli zóně ubudou?

Na oněch pět dní ne. Uskromní se i radnice. Ale 60 míst není tak mnoho. Při vánočních trzích se také nehledá náhrada na tak krátkou dobu. Radnice má vytipované lokality v blízkosti centra, kde lze zbudovat další parkovací místa. A to včetně podzemních garáží a rovnou říkám, že na náměstí podzemní garáže nebudou. Bylo by to neúnosně drahé a složité. Nejen stavebně. I když by to tak asi bylo nejlepší.

Jak by se taková trvalá úprava dotkla obyvatel náměstí a podnikatelů?

Toto jsou dvě skupiny, kterých se taková změna nesmí dotknout vůbec nebo skoro vůbec. A opět opakuji: pěší zóna náměstí nezavírá a auta nevyhání. Omezuje tranzit a rychlost jízdy. Nelze navíc odevzdat veškerý prostor ve městech jen automobilům. Musíme konečně začít myslet i na auta i na lidi. Mail pro připomínky: wunschl74@gmail.com