Jeden takový vrak stojí už řadu týdnů na silnici II/260 mezi Úštěkem a Habřinou, komunikace slouží jako hlavní tah na Ústí nad Labem. Zelený „kombík“ starší výroby nechal řidič po odstavení na krajnici odemčený. Během krátké doby ho stihli nenechavci doslova očesat. Chybí mu například světla i části motoru. Rozbitá je i většina skel a schází mu vnitřní zařízení. A zatímco ještě před pár dny stál na kolech, ve čtvrtek 26. listopadu odpoledne už byl zdemolovaný vůz převrácený na bok.

Nepříjemnou zkušenost při projíždění okolo tohoto vraku má řidička Petra. „Jela jsem nedávno večer okolo něj a najednou od vozu do silnice odskočila nějaká postava. V té tmě jsem si jí všimla až na poslední chvíli. Ten člověk nebyl vůbec vidět, neměl na sobě žádné reflexní prvky. Zřejmě se z vozu pokoušel odmontovat nějaké součástky a vidět být nechtěl,“ popsala.

Mluvčí policie Daniel Vítek uvedl, že v takových případech je vhodné obrátit se na policii. „Pokud má někdo podezření, že dochází k protiprávnímu jednání a že vozidlo ohrožuje bezpečnost a plynulost silničního provozu, tak samozřejmě může zavolat na linku 158,“ poznamenal Vítek a doplnil, že možností, jak s takovým autem nakládat dál, je celá řada.

Záleží například na tom, kde se vozidlo nachází, v jakém je stavu nebo na jakém pozemku je odstavené. V případě, že se nachází v katastru nějaké obce či města, jeho odtah policie řeší s příslušným úřadem. Pokud je mimo katastr, tak se správcem komunikace.

Vlastimil Filous z litoměřické Správy a údržby silnic Deníku řekl, že o vraku u silnice mezi Úštěkem a Habřinou vědí. Odtáhnout ho ale zatím správa nemůže. „To budeme moci provést, až k tomu dostaneme příkaz od odboru dopravy nebo od policie. Tímto autem se úřady už zabývají. Nejdříve ale musí písemně vyrozumět majitele, který má 30 dní na to, aby se ozval. Pokud tak neučiní, tak teprve po uplynutí této lhůty je možné rozhodnout o jeho odtahu,“ vysvětlil Filous.

Vrak ze Žalhostic odtáhli

V poslední době takto například Správa a údržba silnic nechávala odtáhnout vrak ze Žalhostic, který zasahoval do silnice. „Na naše náklady jsme ho nechali odvézt a uskladnili v našem areálu. Pokud ho bude chtít jeho majitel získat zpět, bude muset zaplatit náklady za odtah. V případě, že se nepřihlásí, může podle současné legislativy trvat až tři a půl roku, než bude možné auto náležitě zlikvidovat,“ poukázal Filous a dodal, že náklady, které litoměřická správa a údržba silnic vynaložila za odtah ze Žalhostic, jsou zhruba 2,5 tisíce korun. Tyto náklady se podle něj zpětně téměř nedají ani vymáhat. Problém bývá také u aut, která jsou kradená.

Odstavený vrak u Úštěka není na Litoměřicku výjimkou. Další je už delší dobu také v křoví u silnice I/15 poblíž Soběnic. Další pak u silnice mezi Lovečkovicemi a Zubrnicemi. Do boje s autovraky, které jsou dlouhodobě zaparkované v ulicích města, vytáhne od začátku prosince také radnice v Litoměřicích.

„V tuto chvíli již mají pracovníci odboru životního prostředí městského úřadu vytipovánu zhruba dvacítku aut, která měsíce blokují parkovací místa. Je tomu tak na řadě míst, například v Seifertově ulici, Mládežnické, Pražské, ale i jinde. Některá jsou dokonce zaparkovaná na zelených plochách,“ informovala mluvčí města Eva Břeňová.

Město k takovému postupu opravňuje novela zákona o pozemních komunikacích, kdy má vlastník komunikace právo nechat odtáhnout i auta, která mají více než půl roku propadlou technickou prohlídku. „Dříve zákon de facto umožňoval odtah vraku auta pouze v případě, že měl silně poškozenou karoserii nebo mu chyběl motor. V případě zjevně nevyužívaného vozidla s uraženými zrcátky, chybějícími světly a dalšími defekty se radnice o tehdy platnou legislativu opřít nemohla,“ doplnila Břeňová.

Nový postup litoměřické radnice bude takový, že nejprve vyzve majitele, aby vůz nechal projít technickou kontrolou nebo ho odstavil na jiné místo. Pokud se tak v daném termínu nestane, bude vozidlo převezeno do areálu technických služeb. V případě, že si ho majitel nevyzvedne, čeká vrak ekologická likvidace. Veškeré náklady pak město bude vymáhat po majiteli vozu.