V současné době je na stavbě pouhým okem vidět téměř celý tříkilometrový úsek budoucí silnice zbavený ornice. Stavební práce se tu rozběhnou naplno příští rok na jaře. V terénu tu od léta pracují archeologové v rámci záchranného archeologického výzkumu. Nyní ho dokončují, zbývá jim prozkoumat necelou třetinu lokality.

„Přestože jde o rozsáhlou plochu, snažili jsme se práce nezdržovat, už podle výzkumu z minulých let v blízkém okolí jsme dopředu odhadovali, na jaké nálezy můžeme narazit. Kolegové při pracích objevili zhruba 200 objektů včetně zbytků kůlových staveb ze sídliště starší doby železné a několika hrobů pocházejících ze starší doby bronzové. Objev sídliště tak blízko známého hradiště Slavín na jižním okraji Roudnice naznačuje možnost, že se jedná o jeho podhradí. S touto situací může souviset i nález knížecího hrobu ze starší doby železné při předchozím výzkumu u roudnického letiště,“ uvedl ředitel Podřipského muzea Martin Trefný.

Přes archeologický výzkum se stavbařům daří dodržovat harmonogram prací.

Čtyři mosty a křižovatky

„Součástí nové komunikace v délce zhruba tří kilometrů budou mimo jiného čtyři přemostění a čtyři okružní křižovatky. U dvou mostů jsou dokončeny železobetonové piloty. Vzhledem k nastávajícímu zimnímu období bude další postup výstavby záviset na klimatických podmínkách. Plně se pak práce rozvinou na jaře 2020,“dodala mluvčí společnosti Eurovia Iveta Štočková.

Podle zastupujícího mluvčího Ústeckého kraje Víta Hnízdila je dodavatelem stavby společnost Komunikace u města Roudnice nad Labem. Tu tvoří dva společníci, vedoucím je firma Eurovia, druhým firma Herkul. Stavební práce mají být dokončeny v září roku 2021.

„Město má o stavbu zájem a účastní se kontrolních dnů. Řešení dopravní zátěže v centru Roudnice je pro nás prioritou. Jsme proto rádi, že se stavbařům podařilo vyjednat variantu dopravy stavebního materiálu, která se nedotkne historického středu města,“ doplnil místostarosta Roudnice Jiří Řezníček.

Roudnický obchvat je po rekonstrukci mostu ve Štětí momentálně druhou nejnákladnější dopravní stavbou na Litoměřicku, cena se z původního odhadu 385 milionů korun vyšplhala vlivem záchranného archeologického výzkumu na zhruba 396 milionů. 90 procent výdajů pokryje dotace, zbytek jde z rozpočtu Ústeckého kraje. Na Podřipsku jsou ve hře ještě dva obchvaty, severozápadní na pravém břehu Labe mezi Roudnicí a Vědomicemi a kolem Předonína, obce, přes kterou jezdí kamiony se štěrkopískem a materiálem souvisejícím hlavně s výrobou v Mondi Štětí. V obou případech je navrhováno několik variant, o kterých se zatím jedná.