Vulgárním způsobem ponižuje ženy, propaguje násilí a prodává prostřednictvím sexu. To je verdikt odborné poroty anticeny Sexistické prasátečko 2017 o billboardu litoměřické pobočky pražské odpadové firmy Feko-Lt. Výjev polonahé modelky na záchodě doprovází text „Výcuc všeho, co smrdí“.
„Jsou to dohady o ničem,“ mávl rukou nad hodnocením odborníků majitel firmy specializované na čištění kanalizací a likvidaci odpadu Pavel Vlk. Reklama prý funguje.
„Názory feministek nebo jiných vyhraněných skupin, které nadto nezákonně používají reklamy cizích subjektů ke svým účelům, mě nezajímají,“ dodal Vlk.
Záměrem víc než 6 let staré reklamy podle něj nebylo nikoho pohoršovat. Jeho firma neuvažuje o tom, že by sundala billboard z relaxační zóny u Labe, kam chodí i maminky s dětmi. „V době uřezávání hlav a skoro veřejné pornografie mi na tom nepřijde nic nenormálního,“ uvedl Vlk.
Billboardy firmy Feko-Lt, kterých je v okolí několik, jsou místním trnem v oku. „Znechucuje muže i ženy různých profesí,“ říká o reklamě socioložka a genderová expertka žijící v Litoměřicích Lenka Simerská.
„Ten výjev je primárně hnusný. Proč ho máme vnímat, když jdeme na procházku, za sportem nebo nastupujeme na loď?“ ptá se Simerská. Poukazuje na to, že i když je celá záplava mediálního obsahu na hraně pornografie, neznamená to, že ho máme přijímat a s nadsázkou pouštět přímo do školky.
NA VEŘEJNOST NEPATŘÍ
Podle socioložky nemá veřejný prostor kopírovat úroveň obecného nevkusu a pokleslosti, naopak by ji měl udržovat. Lituje, že doba, kdy podnikatel svou reklamou veřejný prostor okrašloval, je pryč. „Můj pradědeček měl jako živnostník reklamu na lavičce na vycházkové trase za městem a dal si záležet, aby byla krásná,“ vzpomíná Simerská.
Anticeny, poukazující na sexismus v reklamě, vyhlásila organizace Nesehnutí minulý pátek v Brně. Mezi experty nechyběl filmový kritik Kamil Filla, novinářka Jana Ciglerová nebo právnička Barbara Havelková z Oxfordské univerzity.
Cílem reklam, jako těch na firmu Feko-Lt, je podle nich šokovat nějakou formou násilí založeném na dominantním postavení mužů nad ženami.
Většinou zobrazují části těla a různé sexuální akty, často používají dvojsmysly. V 9. ročníku anticeny Sexistické prasátečko, do níž se hlasováním zapojila i veřejnost, dále „bodovaly“ reklamy Free Radia, pivovaru Modrá hvězda nebo personální agentury Rich Service.
Více o soutěži zde: https://prasatecko.cz/