Vulgárním způsobem ponižuje ženy, propaguje násilí a prodává prostřednictvím sexu. To je verdikt odborné poroty anticeny Sexistické prasátečko 2017 o billboardu litoměřické pobočky pražské odpadové firmy Feko-Lt. Výjev polonahé modelky na záchodě doprovází text „Výcuc všeho, co smrdí“.

„Jsou to dohady o ničem,“ mávl rukou nad hodnocením odborníků majitel firmy specializované na čištění kanalizací a likvidaci odpadu Pavel Vlk. Reklama prý funguje.

„Názory feministek nebo jiných vyhraněných skupin, které nadto nezákonně používají reklamy cizích subjektů ke svým účelům, mě nezajímají,“ dodal Vlk.

Milan Čigáš.
Tajemník Čigáš je zdravotně postiženým zaměstnancem roku

Záměrem víc než 6 let staré reklamy podle něj nebylo nikoho pohoršovat. Jeho firma neuvažuje o tom, že by sundala billboard z relaxační zóny u Labe, kam chodí i maminky s dětmi. „V době uřezávání hlav a skoro veřejné pornografie mi na tom nepřijde nic nenormálního,“ uvedl Vlk.

Billboardy firmy Feko-Lt, kterých je v okolí několik, jsou místním trnem v oku. „Znechucuje muže i ženy různých profesí,“ říká o reklamě socioložka a genderová expertka žijící v Litoměřicích Lenka Simerská.

„Ten výjev je primárně hnusný. Proč ho máme vnímat, když jdeme na procházku, za sportem nebo nastupujeme na loď?“ ptá se Simerská. Poukazuje na to, že i když je celá záplava mediálního obsahu na hraně pornografie, neznamená to, že ho máme přijímat a s nadsázkou pouštět přímo do školky.

NA VEŘEJNOST NEPATŘÍ

Podle socioložky nemá veřejný prostor kopírovat úroveň obecného nevkusu a pokleslosti, naopak by ji měl udržovat. Lituje, že doba, kdy podnikatel svou reklamou veřejný prostor okrašloval, je pryč. „Můj pradědeček měl jako živnostník reklamu na lavičce na vycházkové trase za městem a dal si záležet, aby byla krásná,“ vzpomíná Simerská.

Anticeny, poukazující na sexismus v reklamě, vyhlásila organizace Nesehnutí minulý pátek v Brně. Mezi experty nechyběl filmový kritik Kamil Filla, novinářka Jana Ciglerová nebo právnička Barbara Havelková z Oxfordské univerzity.

Alena Vachtlová (krátké vlasy) a Lenka Berešová sklízejí ve skleníkách firmy Severofrukt Travčice technické konopí.
FOTO: Konopí se vrací na scénu. Joint si z něj ale neubalíte

Cílem reklam, jako těch na firmu Feko-Lt, je podle nich šokovat nějakou formou násilí založeném na dominantním postavení mužů nad ženami.

Většinou zobrazují části těla a různé sexuální akty, často používají dvojsmysly. V 9. ročníku anticeny Sexistické prasátečko, do níž se hlasováním zapojila i veřejnost, dále „bodovaly“ reklamy Free Radia, pivovaru Modrá hvězda nebo personální agentury Rich Service.

Více o soutěži zde: https://prasatecko.cz/