Na mapě cyklotras podél vodních toků v Ústeckém kraji přibudou další úseky s novým povrchem. Už od minulého měsíce totiž začaly stavební práce na březích Labe a Ploučnice. Hotovo má být v příštím roce.

Labská stezka je jednička

Labská stezka, jak se právně nazývá, nese sice číselné označení „2“, ale z pohledu významu pro cykloturistiku je číslem jedna, a to jak v Ústeckém kraji, tak i v celé České republice.

„Není divu, že jí Ústecký kraj věnuje výjimečnou pozornost. Již první etapa přinesla význačné zlepšení dopravní a volnočasové infrastruktury a v další etapě dokončíme některé velmi důležité úseky, jako je například propojení měst Děčín a Ústí nad Labem,“ říká Radek Vonka, radní Ústeckého kraje, do jehož kompetence realizace stezek spadá.

Také cyklostezka Ploučnice má coby páteřní trasa zásadní význam, neboť napojuje sídla v oblasti Děčína na své správní centrum a navazuje přímo na Liberecký kraj a jeho síť cyklotras.

Se stavbou se započalo koncem ledna a obě stezky by postupně měly být předány k užívání veřejnosti na konci roku 2013.

Kolik všechno bude stát?

Na druhou etapu budování Labské stezky se Ústeckému kraji podařilo získat finanční prostředky z Evropské unie z Regionálního operačního programu NUTS2 Severozápad, z prioritní osy Dostupnost a dopravní obslužnost.

Celkové plánované výdaje na výstavbu jsou 200 milionů Kč bez DPH, přičemž letos se proinvestuje přibližně 100 milionů korun.

U ploučnické cyklostezky se počítá s 87 miliony Kč. Jen za letošek se má prostavět více než polovina částky, 45 milionů korun. I tento projekt je financován z dotací Regionálního operačního programu Severozápad.

Termín dokončení obou je srpen 2013.

Naše drahé cyklostezky?

„Jsem potěšen, že se nám povedlo peníze pro stezky zajistit. Musíme si uvědomit, že jejich rozvoj je přínosem k ekonomické konkurenceschopnosti kraje. Rozvoj infrastruktury přináší vyšší mobilitu obyvatel, rozvoj podnikání spojený s cyklodopravou a samozřejmě přínosy v oblasti turismu,“ reagoval radní Vonka na obecné výtky o drahých cyklostezkách a dodává: „Kritikům bych rád vzkázal, že nelze srovnávat cenu výstavby za kilometr stezky obecně. V případě Labe stavíme v komplikovaném terénu. Jednak se musíme vypořádat s hrozbou častých povodní, jimž čelíme výstavbou opěrných zdí a maximálně zpevněným povrchem. Dále vzhledem k sevřenosti údolí podél řeky, kudy vedou veškeré sítě, železniční doprava a hlavně musí být zachován přístup k řece, má výstavba cyklostezky parametry normální silnice s nosností pro auta i traktor. V úseku Nebočadského luhu, kde mezi řekou a silnicí není pro stezku prostor, stavíme vysutou lávku. Tedy nestavíme na zelené louce a tomu odpovídají i náklady.“

U Labe ve třech etapách

Labská stezka se buduje už od devadesátých let minulého století. V letech 1999 2008 byly vybudovány úseky o délce 48,2 km. Zde je nutné připomenout, že investorem tehdy ještě nebyl Ústecký kraj, ale Děčín, Ústí nad Labem a Litoměřice. Města využila jednak vlastní prostředky, ale také dotace z Evropské unie nebo ze státního rozpočtu. Některé úseky financovalo Povodí Labe.

Právě zahájená druhá etapa je jednou ze tří etap, které zahrnují dostavbu 44,7 km Labské stezky.

V první fázi šlo o úseky Přerov Valtířov v délce 5,8 km a Litoměřice- Třeboutice měřící 1,1 km. Cyklisté se na něm poprvé se slávou svezli v březnu loňského roku.

V současnosti začíná budování stezky mezi Děčínem a Těchlovicemi. Tudy je dosud vedena po frekventované silnici II/261. Úsek bude po svém dokončení dlouhý 9,8 km.

Ve druhé etapě změní svůj vzhled také úsek Církvice Libochovany Velké Žernoseky, který zatím probíhá po stejné silnici druhé třídy jako ten uvedený na Děčínsku a po nevyhovující prašné cestě o délce 5,6 km.

V této etapě získá nový kabát stezka i mezi Roudnicí nad Labem a obcí Dobříň. Prozatím na ní cyklisté jezdili po kamenné potahové stezce a panelové cestě. Nový povrch bude položen na jeden kilometr dlouhém úseku.

Po dokončení druhé etapy se začne realizovat závěrečná etapa projektu Labská stezka, v rámci které budou dokončeny chybějící úseky na trase Velké Žernoseky Litoměřice Roudnice nad Labem Hněvice, hranice Ústeckého a Středočeského kraje. Ta se v současné době nachází ve fázi pokročilé projektové přípravy. Realizace je v plánu v období let 2012 2014.

Do 96 kilometrů celkové délky Labské stezky na území Ústeckého kraje zbývají po součtu hotových a připravovaných úseků ještě přibližně tři kilometry. Tyto úseky jsou především v Děčíně a v Litoměřicích.

Jejich výstavba je součástí staveb jiných investorů, než je Ústecký kraj.

Podél Ploučnice až do Starého Šachova

Budování Cyklostezky Ploučnice je rozděleno na pět úseků. První z nich je „Oblouková Zimní stadion“ Děčín a má délku pouhých 0,074 km. Druhý úsek označený „A“ bude spojovat Děčín a Březiny a bude dlouhý 3,828 km. Třetí úsek „B“ Soutěsky Benešov nad Ploučnicí je o kilometr kratší než předchozí 2,888 km. „C“ z Benešova nad Ploučnicí do Františkova nad Ploučnicí měří necelé dva kilometry, přesně 1,920 km. A poslední úsek Františkov nad Ploučnicí Starý Šachov má mít 2,042 km.

Představitelé Ústeckého kraje zdůrazňují, že obě stezky budou po svém dokončení dopravními tepnami pro bezmotorovou dopravu, a to v bezpečném, téměř výlučně samostatném vedení. Cyklisté nebudou vystavováni dále zbytečnému riziku vznikajícímu při nutnosti používat silnice.