Učňovská dílna tesařů Střední školy stavební a technické v ústeckém Krásném Březně připomíná spíš výrobní halu nějaké fabriky. Učni mají totiž k dispozici moderní speciální zařízení, na kterém se učí budoucímu řemeslu. Spolu s mistrem Janem Tománkem vstupujeme do jedné z mnoha tamních dílen. Je provoněná dřevem.

„Jde o rukodělné řemeslo. Práce se dřevem musí studenta bavit. Pokud to flinkají, jde to na výsledné práci hned znát,“ říká mistr tesař Tománek. Podává mi speciální ochrannou vestu a sluchátka. „Nejprve si můžeš vyzkoušet práci s tímto trámem na kotoučové elektrické pile,“ velí mistr. Těžká vesta chrání tesaře před případným poraněním v případě, že by se například kus dřeva odštípl.

Nasazuji si sluchátka a pokouším se odříznout z dřevěného trámu asi dvacet centimetrů. Kupodivu to jde jako po másle. Piliny příliš nelétají, a to díky důmyslnému odsávání.

„Jen si dej pozor na prsty. Chce to přesnost ale i velkou opatrnost. Stačí i malá nepozornost a během vteřiny může dojít k tragédii,“ vysvětluje mistr Jan Tománek. Strojové řezání trámu je snadné. O mnoho složitější je ruční, pomocí rámové pily. „Hlavně abys měl pilu rovnou a napnutou. Záleží i na tom, jestli jsi pravák nebo levák. To pak si musíš správně k pile stoupnout,“ vysvětluje mi názorně mistr Tománek.

Obyčejnou tužkou si pomocí pravítka dělám nejprve rysku na dřevěném trámku upevněném na tesařské stolici. Mistr tesař mi podává speciální udělátka s železným hrotem na konci. „Díky této věci si do trámu vyryješ rysku, podle které pak můžeš ručně bez problémů a hlavně rovně odříznout požadovaný odměřený kus dřeva,“ vysvětluje mi Jan Tománek.

Důležitý je první nářez. Pak se už snažím, abych řez vedl rovně. Mé počínání sledují zpovzdálí další učni tesaři. Dílna je co chvilku plná smíchu. Pila se občas „zakousne“ do dřevěného trámku. Ne a ne s ní hnout. „Chce to pozvolna tahat sem a tam. Hlavně nezmatkovat. O nic nejde. Když se kousne, tak ji vyndej ze zářezu a můžeš pokračovat,“ vysvětluje mi tesařský mistr.

Další neodmyslitelnou tesařskou pomůckou jsou palička a dlátko. Nutno podotknout, že tato práce je spíše pro klidné povahy. Chtěl bych mít vše rychle hotové. Tady musím pomocí dlátka vydlabávat po kousíčkách dřevěné třísky a navíc si dávat pozor, aby vše bylo pečlivé. Nic pro mě. Jde to pomalu a práce nejde znát.

„Tato rukodělná práce se nedá urychlit, bohužel. Chce to velkou trpělivost,“ směje se mistr. I on má se mnou trpělivost, která je mi vzdálená. „Dlátko drž kolmo a udělej zásek. Pak už ti to půjde samo,“ vysvětluje. Po patnácti minutích to raději vzdávám.

O mnoho jistější jsem u dalšího elektrického stroje. Tentokrát mám za úkol udělat do upevněného trámu otvor pomocí jakéhosi otočného hrotu. Přístroj se ovládá pomocí dvou páček. Jedna přiráží hrot dopředu, druhá do strany. Zapínám tlačítko a jdu na věc. První zásek do dřevěného trámu mě trochu vylekal. Poté se ale už předem naměřený otvor začal zvětšovat sám.

Provrtat dřevěný trám skrz na skrz nelze. Poškodilo by to totiž trám. Takové opracování proto chce opět preciznost a hlavně trpělivost. Musí se tak udělat nadvakrát, a to z obou stran!

Všudypřítomné dřevěné piliny krásně voní. Odkládám erární vestu a vracím tesařské náčiní. Čeká mě další pracovní stáž. Z Krásného Března se vydávám do další dílny školy, tentokrát do Povrlů, kde sídlí i klempíři. V jejich autodílně se tak prolínají hned tři budoucí profese: svářeč, karosář a řidič. Právě o učební obor karosář je prý nyní u studentů stále větší zájem.

Učební a studijní obory opět táhnou nové zájemce

Čtyřleté studijní obory zakončené maturitou: technická zařízení budov, mechanik seřizovač, mechanik –elektrotechnik, mechanik instalatérských a elektrotechnických zařízení.

Tříleté učební obory zakončené závěrečnou zkouškou: instalatér, tesař, tesařské práce, truhlář, truhlářské práce, zedník, zednické práce.
mechanik opravář motorových vozidel, autoelektrikář, elektrikář, obráběč kovů, strojní mechanik, operátor skladování, malířské a natěračské práce, umělecký truhlář a řezbář, pokrývač, karosář, čalouník, čalounické práce, kominík.

Škola nabízí také unikátní stipendia

Krásné Březno – Největší střední škola v Ústí nad Labem Střední škola stavební a technická spolupracuje s největší stavební firmou v České republice Metrostavem. Ředitel školy Vítězslav Štefl si tuto spolupráci nemůže vynachválit.

„Smluvní žáci mají pod touto společností opravdu velké výhody. Například měsíční stipendia, zdarma jízdenky na dopravu, stravování, ubytování ale i učební pomůcky a pracovní nářadí, to vše jim hradí firma. Navíc smluvní studenti mají tu výhodu, že po zdárném ukončení studia jim stavební společnost dá finanční odměnu ve výši 10 000 korun a navíc nabídne zajímavé pracovní uplatnění,“ vyjmenoval přednosti pro své studenty ředitel školy Vítězslav Štefl.

Sama škola rovněž motivuje své studenty, a to v rámci motivačního programu Ústeckého kraje: měsíčním nebo prospěchovým stipendiem a příspěvkem na dopravu.

„V měsíčním stipendiu náleží v prvním ročníku žákům 300 korun, ve druhém 400 korun a ve třetím 500 korun. Jednorázové prospěchové stipendium je pro prváky 1500 korun, pro druháky 2500 a pro třeťáky dokonce 5000 korun za vyznamenání při závěrečných zkouškách,“ popsal druhy finančních odměn pro nejlepší studenty školy ředitel školy Štefl.

To platí pro učební obory: zedník, instalatér, tesař, pokrývač, čalouník a strojní mechanik. Střední škola studentům poskytuje rovněž příspěvek na dopravu. Pokud žák dojíždí z jiného města nebo obce na Ústecku, dostává od školy 100 korun měsíčně, v případě dojíždění z jiného okresu je to 200 korun.

Výuky řemesel s certifikátem

Krásné Březno – Výuka stavebních a technických řemesel Střední školy stavební a technické v Ústí nad Labem získala letos v lednu prestižní certifikát Páteřní škola Ústeckého kraje, a to na základě rozhodnutí Rady Ústeckého kraje.

Podle ředitele školy Vítězslava Štefla byla tak tímto aktem potvrzena ve své roli jako jedna z nejsilnějších středních škol v kraji. Tento titul přitom vlastní v současnosti jen sedm středních škol v kraji. Přímo v areálu školy působí také pracoviště Pedagogicko–psychologické poradny kraje.

„Mezi další přednosti patří, že naše škola pracuje v úzké spolupráci se zřizovatelem na realizaci takzvaného Kampusu řemesel, šlo by o systém budov sloužících jako kompaktní jednotka vzdělávání,“ říká ředitel školy Štefl.

Ve studijních a učebních oborech školy se připravuje na své budoucí povolání téměř 900 studentů.