Co je „SeZam“?
Projekt „Rozvoj služeb a spolupráce ÚP se zaměstnavateli v měnících se podmínkách na trhu práce, zkráceně „Projekt SeZam“, je realizován od 1. 11. 2009 do 31. 10. 2012 prostřednictvím úřadů práce v sedmi krajích, a to v kraji Moravskoslezském, Pardubickém, Vysočina, Zlínském, Ústeckém, Libereckém a hlavním městě Praha. Projekt je zaměřen na zlepšení komunikace mezi úřadem práce a zaměstnavateli a na prohloubení a zlepšení jejich dosavadní spolupráce při vytváření nabídky kvalitních pracovních míst.

Jaká je náplň projektu?
V první fázi projektu bude provedena analýza současných postupů a metod v oblasti spolupráce úřadů práce se zaměstnavateli. Je volným pokrčováním ukončeného projektu „Institut trhu práce“ operačního programu Rozvoj lidských zdrojů. Následně dojde k ověření těchto metodik a k vytvoření podmínek pro aplikaci inovativních nástrojů spolupráce se zaměstnavateli.

V druhé fázi budou tyto nástroje a metodiky pro vyhledávání volných pracovních míst a tvorbu nových aplikovány. Na základě kategorizace zaměstnavatelských subjektů budou pro jednotlivé kategorie stanoveny a následně standardizovány přístupy k řešení zaměstnanosti.

Litoměřický úřad práce spolupracuje s firmou Johnson Controls při náboru nových pracovníků pro rozšiřující se výrobu, kdy se v praxi vyzkouší zpracovaná metodika „předvýběrové ho řízení“. Součástí projektu je také zpracování vzdělávacího programu pro pracovníky služeb zaměstnanosti v prezenční a e-learningové formě, který bude zabezpečovat odbornou průpravu pracovníků pověřených spoluprací se zaměstnavateli.

Projektem ověřené postupy spolupráce se zaměstnavateli budou zavedeny do každodenní činnosti zejména pracovníků útvarů trhu práce, dále poradenství, rekvalifikace a zprostředkování na úřadech práce. Poradenství pro zaměstnavatele se tak stane jedním ze standardních nástrojů řešení situace na trhu práce.V rámci tohoto tříletého projektu mají být pilotně odzkoušeny některé nové přístupy k zaměstnavatelům a souběžně provedena analýza efektivity dosavadních používaných nástrojů aktivní politiky zaměstnanosti. Takto ověřené postupy budou zavedeny do každodenní činnosti pracovníků úřadu práce.

Co je cílem projektu?
Cílem projektu je vytvoření a pilotní odzkoušení systému spolupráce služeb zaměstnanosti se zaměstnavateli při vytváření nabídky pracovních míst pro zájemce a uchazeče o zaměstnání v měnících se podmínkách trhu práce.

Projekt si klade i další cíle, např. sjednocení metod a formulářů monitoringu firem. Vzhledem ke zrušení povinnosti zaměstnavatelů hlásit volná pracovní místa se výstupy monitoringu trhu práce stávají jedním z rozhodujících faktorů pro definování politiky zaměstnanosti. K tomu je třeba nastavit a odzkoušet transparentní a efektivní systém spolupráce.

Informuje Andrea Valešová z litoměřického úřadu práce