V oficiální statistice však není započítáno 450 nehod, při nichž policisté sice asistovali, ale řešili se jako dopravní přestupek.

„V roce 2009 bylo 1355 šetřených dopravních nehod v okrese Litoměřice. Započítány v tom nejsou nehody na D8, kterou eviduje Nová Ves. V roce 2010 jich bylo 996. K těm je nutné přičíst 450 „nehod nenehod“, kde byli policisté přítomní, pomáhali třeba s vyplňováním formulářů pro pojišťovny, a pak další desítky nehod nehlášených, protože zde nedošlo ke zranění osob a škodě nad sto tisíc, a účastníci se byli schopni sami domluvit,“ vysvětlil Jaromír Galia, šéf Dopravního inspektorátu v Litoměřicích.

Jednoznačně byl vloni zaznamenán úbytek v těžkých i lehkých zraněních, když bylo v roce 2009 osob těžce zraněných 72, zatímco vloni 53, a s lehkými zraněními skončilo vloni 197 osob, předloni 304.

Oproti roku 2009 byl však značný nárůst v počtu zjištěných řidičů pod vlivem alkoholu a návykových látek. „V roce 2009 policisté zadrželi 68 lidí pod vlivem alkoholu a 68 pod vlivem návykových látek, zatímco vloni to bylo 162 řidičů pod vlivem alkoholu a 92 pod vlivem návykových látek,“ sdělil Galia, který dále řekl, že policisté jsou vyškoleni tak, aby byli v první řadě schopni rozeznat řidiče pod vlivem omamné látky vizuálně, a pak teprve používali testry.

„Jsme jimi vybaveni, ale není to zrovna levná záležitost. Tak alespoň naši policisté nemusí zbytečně plýtvat,“ vysvětlil vedoucí inspektorátu.
Významný úbytek byl dále zaznamenán v úmrtích na silnicích. Obětí dopravních nehod zde v loňském roce bylo devět oproti sedmnácti v roce 2009.

„Čím to je? Tak určitě ne jenom díky činnosti policistů. Byly například zprovozněny nebo opraveny nějaké úseky silnic, hlídkovalo se ve spolupráci s ústeckou dopravní policií na silnici číslo 1/30 v úseku mezi Lovosicemi a Ústím nad Labem, což je jeden z nejnebezpečnějších úseků. Zde je ale velký problém, a to kde bezpečně na této silnici auto zastavit. To ale není slabým místem jen tady, ale i na dalších nových silnicích, kdy se zapomíná na záchytná parkoviště pro kamiony a kontrolní místa pro policii, a zároveň pro nutné zastavení vozidla,“ vysvětlil nedostatky Jaromír Galia. Nárůst byl zaznamenán v počtu srážek s divokou zvěří, hlavně v úseku od Litoměřic k Úštěku.

Prioritou loňského roku byli chodci a cyklisti. Zkontrolováno bylo 73 chodců, a částka vybraná na blokových pokutách činila 20 400 korun. Cyklistů bylo zkontrolováno 98 za 26 300 korun. Nejčastějším nešvarem chodců bylo přecházení silnice mimo přechod a porušování zákona na světelné signalizaci, kdy přecházeli na červenou. „V Litoměřicích jde hlavně o ulici Mezibraní a železniční přejezd v Pokratické ulici. Lidé, bohužel, i když vědí, jak je tento přejezd nebezpečný, že už se zde stalo mnoho smrtelných nehod, dál ignorují červenou,“ postěžoval si na neukázněnost Galia.

Pro letošní rok jsou prioritou bezpečnostní pásy a zádržné systémy. „Budeme kontrolovat autosedačky a bezpečnostní pásy, zároveň lidem vysvětlovat jejich správné nastavení a výšku, včetně opěrek. Dítě musí být v autosedačce do 36 kilogramů váhy nebo do výšky 150 cm,“ zdůraznil závěrem Galia.

Kateřina Bizzarri