V některých částech trasy od Lovosic na Ústí nad Labem je výstavba v takové fázi, že by podle stavařů stačil rok na konečné úpravy a po daném úseku by se prý mohlo jezdit. O kus dál je ale zelená louka, na které se pasou krávy a tunel, ústící do hustého lesa. To všechno jsou extrémy 16,4 kilometru dlouhé chybějící části kontroverzní spojnice mezi Prahou a Saskem.

Od Lovosic, před kterými nyní dálnice končí, se těleso nově budovaného úseku D8 zvedá směrem na most Vchynice. Ten je nyní z poloviny hotový.

Tento úsek by včetně nové křižovatky u Bílinky měl být dokončený příští rok. U Bílinky je pod vrchem Lovoš ale také několik set metrů dlouhý úsek, kde se ještě ani nehráblo do země. Tady stavbu brzdí námitky ekologických organizací.

Dálnice od Bílinky pokračuje směrem k Chotiměři, před kterou překonává Oparenské údolí mostem, jehož stavba je z velké části dokončena. „Po mostě by teoreticky mohla na podzim projet auta,“ říkal na místě stavby před pár měsíci Pavel Lány, stavbyvedoucí dálnice D8. To by se však muselo pracovat i na úseku, který na most ve směru na Chotiměř bezprostředně navazuje. Také tady jsou problémy.

Kolem Chotiměře stavba probíhá bez problémů, ty se vyskytují znovu až za dvěma tunely nad Prackovicemi nad Labem. Druhý z tunelů totiž ústí doslova do lesa. Pak se směrem na Řehlovice na části úseku opět nepracuje a problémy jsou i s výstavbou křižovatky Řehlovice. „Stavba dálniční křižovatky u obce Řehlovice potrvá 30 měsíců,“ oznámil nedávno Pavel Lány, který na dostavbu za Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) dohlíží.

Stavba se stala jednou z nejkontroverznějších v celé České republice, neustálé námitky Dětí Země stavbu zdržují a prodražují. Krajský úřad několikrát společně s řadou obcí, dotčených nadměrnou kamionovou dopravou, apeloval na vládní představitele, že je nutné situaci urychleně řešit.

Také proto přijel v pátek 6. srpna do tohoto regionu ministr dopravy Vít Bárta, kterého zajímala aktuální situace. Velkou část rozestavěné dálnice si prohlédl na vlastní oči, a přestože ujistil starosty okolních obcí, že si dohled nad D8 vezme osobně na starost, neslíbil, že se na dostavbu najdou peníze, ani to, že stavba samotná vůbec bude pokračovat.

Verdikt oznámí tento pátek, kdy se ukáže na které rozestavěné dopravní stavby v ČR padne černý Petr. Ministr Bárta na setkání se starosty a zástupci kraje mimo jiné uvedl, že kromě vyřešení právních sporů ohledně trasy dálnice D8 bude zřejmě zapotřebí i vstřícnost dodavatelů, která by se měla projevit v nižší ceně.

„Nižší cenu budeme chtít po všech dodavatelích a zohledníme ji v řešení, které představíme v pátek,“ řekl Vít Bárta.

„Jelikož první slova pana ministra po vystoupení z vlaku v Lovosicích byla, že si je vědom vážnosti situace, proto jeho druhá cesta vede právě na D8, chci věřit, že potom, co si nedostavěný úsek osobně prohlédl, pochopil absurditu situace a ta se pohne směrem k dostavbě.

Zaznamenala jsem i jeho údiv z požadavků ekologů. Z války právníků obou stran těží možná advokátní kanceláře, ale lidé v dotčených obcích i ti, kteří denně úsekem Lovosice - Ústí dojíždějí do práce jsou na hranici zoufalství. Tenhle absurdistán nemá v Evropě obdoby, neboť tam existují zákony o liniových stavbách,“ sdělila k návštěvě ministra krajská radní Jana Ryšánková, která se v delegaci hejtmanky cesty zúčastnila.