V místě, kde se silnice, vedoucí z obce směrem na Velké Žernoseky kříží s železniční vlečkou, se totiž její část bortí.

V důsledku těžké dopravy došlo k utržení krajnice a k poškození části opěrné zdi. Na místě bylo provedeno nezbytné dopravní omezení, je zde snížená rychlost a část jízdního pruhu směrem do Žalhostic je uzavřená.

Rodiče se bojí o své děti, vozí je auty
Silnici navíc pod její úrovní kopíruje chodník, po kterém denně projdou desítky lidí na vlakové nádraží. Do tamní školy tu chodí děti, rodiče se už bojí své potomky tímto místem posílat, neboť mají obavy o jejich bezpečnost.

„Hodně lidí už vozí děti do školy autem, protože je nechce nechat chodit po silnici plné kamionů, které navíc kolem dopravního omezení jezdí jako kdyby tam nebylo,“ popsala situaci v Žalhosticích starostka Alena Vacková. Chodník je v současnosti kompletně uzavřen.

Současný havarijní stav části komunikace a přilehlé opěrné zdi je důsledkem nadměrného provozu těžkých nákladních vozidel. Těch podle obecního sčítání projede obcí skoro padesát za hodinu. Jen během pořizování snímků na místě vyvalené opěrní zdi napočítal Deník z deseti projíždějících vozidel osm kamionů.

„To, že největší podíl na kamionové dopravě má libochovanský lom a žernosecký CS Beton je známé. Teď ale přibyla stavba protipovodňových opatření v Píšťanech a stavba hydroelektrárny na labském jezu. Všechna nákladní auta, která stavby zásobují, jezdí přes nás,“ popisuje kritickou situaci v Žalhosticích Alena Vacková.

Situaci hodlá starostka řešit s vedoucím odboru dopravy litoměřického městského úřadu Ivem Pernou na schůzce, která je v plánu tento týden na Krajském úřadě v Ústí nad Labem. Tam totiž musí kompetentní osoby rozhodnout o způsobu řešení a financování opravy komunikace v Žalhosticích. „Potřebujeme lidi z krajského úřadu dostat přímo na místo, aby viděli závažnost situace,“ řekl včera Deníku Ivo Perna.

Rozsah opravy záleží na penězích
Jak dodal, v žádném případě se nestane, aby se silnice kvůli opravě zavírala. „To by byla katastrofa, ve spojení s uzavřenou silnicí přes kopečky by nastal dopravní kolaps,“ nepřipouští možnost takto dramatického omezení Ivo Perna, vedoucí litoměřického odboru dopravy.

Nákladní doprava v Žalhosticích:
- Obcí přes den projede 263 automobilů za hodinu, z toho je 47 nákladních
- Nárůst nákladní dopravy navíc v obci registrují od zahájení prací na jezu v Píšťanech a na protipovodňové ochraně téže obce
- Drtivá většina řidičů kamionů nedodržuje maximální povolené rychlosti, brždění před přechodem pro chodce se tu nenosí
- Problém je u železničního viaduktu, odkud zmizelo panoramatické zrcadlo

Žalhosticím vadí, že těžké kamiony ničí komunikace v celé obci. Nynější stav u železničního přejezdu je také důsledkem chování řidičů nákladních vozidel.

„Nedodržují tady předpisy, přes obec se jezdí i osmdesátkou. Navíc jezdí přetížení, policie by tady měla častěji měřit a vážit,“ říkají starostka Alena Vacková společně s místostarostou Žalhostic Tomášem Prokopcem. Také ten na problémy s dopravou upozorňuje už dlouho.

Zástupci obce také říkají, že silnici přes Žalhostice, která před pěti lety prošla rekonstrukcí, kamiony poničily tak, že by se mohla znovu opravovat. „Navíc se nám nelíbí, že nejsme zváni k žádným stavebním řízením, na což máme ze zákona právo,“ zlobí se žalhostická starostka. Ta naráží na skutečnost, že s vedením obce nikdo neřešil přípravu stavby u jezu, ani povodňovou ochranu v Píšťanech.

Z provozu stovek nákladních vozidel obec nemá ani jakýkoliv způsob kompenzace způsobených škod. Pokud chtějí v Žalhosticích, ale i nedalekých Velkých Žernosekách udělat cokoliv pro zlepšení bezpečnosti občanů, musejí prý investovat ze svého. Místním navíc značně vadí i to, že kamiony znečišťují ovzduší v obci a způsobují otřesy v blízkosti jejich domů. Ty v důsledku toho praskají a ztrácejí na hodnotě.