VYBRAT REGION
Zavřít mapu

S kompresorovým kladivem na výtluky

Ústí nad Labem - Fotoreportér Deníku opravoval jednu směnu s dělníky z Viamontu DSP výtluky na poničené ústecké silnici v rušné Rooseveltově ulici.

9.4.2010
SDÍLEJ:

V reflexní vestě jsem měl možnost opravit několik výtluků na frekventované silnici v Ústí nad Labem s partou dělníků Viamontu. S kompresorovým kladivem je práce obtížná, ohlušující a namáhavá. Stejně jako s vibrační deskou.Foto: pro Deník Petr Beneš a Petr Novotný

Ústí nad Labem – Nepřítelem číslo jedna českých motoristů jsou výtluky. Právě o ně si auta ničí pravidelně tlumiče a kola. Díry v poškozených silnicích „záplatují“ pravidelně i dělníci ústecké společnosti Viamont DSP.

Zatímco přes zimu dělníci opravují výtluky jen provizorně takzvanou studenou směsí, na jaře a přes léto opravují výtluky běžným způsobem, tedy horkou asfaltovou směsí.

Sbíjecím kompresorovým kladivem se snažím odstranit popraskaný asfalt na poničené silnici u autobusové zastávky v rušné Rooseveltově ulici v Ústí nad Labem.

Na díry v silnici se chodí se sbíječkou

Mačkám rukojeť kompresorové sbíječky. Ohlušující rámus a děsné vibrace mi projíždějí celým tělem. Neslyším nic.

„Musíš se o to opřít a měj kladivo rovně. Drž sbíječku pevně v rukou, ať ti nevyklouzne. Pak zajedeš pod asfalt lehce jak do másla. Tak je to správně,“ téměř mi křičí do ucha jeden z dělníků.

Špička kladiva nejprve klouže po povrchu asfaltu. Udělat do něj díru? Nadlidský úkol, alespoň pro mě! Držím kompresorové kladivo prvně v životě v rukou. Rukavice si tentokrát neberu.

Po prvním zdařilém odseku asfaltu mě práce se sbíječkou začíná opravdu bavit. Už kladivo téměř nechci ani pustit z ruky. Nevnímám ohlušující rámus ani nepříjemné třesení po celém těle.

Po pár minutách ale vracím kompresorové kladivo. Dělník Michal Cibrik s přehledem zasekává špičku kladiva do povrchu a během chvilky odsekává jeden kus asfaltu za druhým.

Jsem ohluchlý a mám třesavku

Stavbyvedoucí Petr Beneš mi půjčuje reflexní firemní vestu a rukavice. Nezbytné pomůcky dělníků, kteří denně opravují poničené vozovky v centru města.

Kladivo samo o sobě váží několik kilogramů, pod tíhou tlaku kompresoru je práce se sbíječkou ještě mnohem těžší. Kladivo sjíždí po povrchu asfaltu. Až na potřetí se mi daří udělat díru a rozbíjet asfalt kolem výtluku.

„Správně. Teď to už děláš dobře. Jen tak dál. Uvidíš, půjde ti to. Chce to jen cvik,“ říká dělník.

Po několika minutách se sbíječkou v ruce jsem téměř hluchý a mám třesavku. Nevnímám okolí, ani projíždějící vozidla.

„Za měsíc by ti to už ani nepřišlo. Člověk si zvykne na vibrace i ten velký rámus. Zvykneš si rychle,“ řekl další dělnický kolega. Ví, o čem mluví. Stará se o vibrační desku, čerstvý asfalt pomocí vibračního stroje udusává

Četě dělníků velí parťák Petr Novotný. „Opravit jeden výtluk trvá přibližně pětačtyřicet minut, záleží ale na tom, jak je výtluk velký. K dispozici mám šest lidí a každý tu má svůj úkol,“ vysvětluje parťák Novotný.

Řidiči ohrožují životy dělníků

Dělníci se chystají na výspravu dalších několika výtluků v serpentinách na silnici, kudy jezdí trolejbusové spoje. V úseku opravy proto instalovali dopravní značky a je tam snížená rychlost na třicet kilometrů v hodině. Piráti silnic ale kolem nás jezdí mnohem rychleji. Riziková práce.

Netrpělivá řidička nechtěla čekat a téměř se střetla s protijedoucím trolejbusem. „To je na silnicích téměř na denním pořádku. Někdy nám jde doslova o život. Řidiči se chovají opravdu jak piráti. Musíte mít pořád oči dokořán,“ vysvětlují dělníci.

Než se vrhneme na další výtluk, je čas na krátkou přestávku. Řidič mezitím odjíždí pro další várku horké živičné směsi.

„V tomto úseku nás čeká opravit asi osm velkých děr. Postup je ale pořád stejný. Ještě předtím, než začneme s opravou výtluku, musíme díru kolem dokola ořezat, vybourat zbylý asfalt, vyčistit a vysušit. Potom následuje aplikace spojovacího postřiku a do díry nasypeme horkou živičnou směs, tedy nový asfalt. Po jednotlivých vrstvách se horká směs postupně srovnává a následně hutní vibrační deskou. Pak ještě začistíme okraje opraveného výtluku a zatřeme gumoasfaltem. Závěrem poté zatřené spáry posypeme křemičitým pískem a necháme opravený výtluk chladnout,“ popsal ve zkratce tradiční způsob opravy výtluků stavbyvedoucí Petr Beneš.

Asfalt má až 180 stupňů Celsia

A jde se na další výtluk. Tentokrát dělníci vyřízli do silnice obdélník asi osm metrů dlouhý a metr a půl široký. Nasazuji si opět rukavice a zářivou reflexní vestu. Kolega dělník mezitím přiváží v kolečku horkou živičnou směs.

„Asfalt má až 180 stupňů Celsia. Dnes to ještě jde, ale pokud opravujeme díry v létě, je teplota v okolí nesnesitelná,“ říká mladý dělník.

Nový asfalt vysypává do připravené díry. Beru si hrábě a rozhrnuji kupu horkého asfaltu. „Kolega“ František Ryšlavý mezitím připravuje vibrační desku. „Pospěš, zkus to rozhrnout stejnoměrně až k okraji silnice. Ano, tak je to správné,“ říká parťák Petr Novotný.

Dělník Dalibor Polák trpělivě čeká na korbě dodávky. Na ní je složena kopa horkého asfaltu, kterou lopatou háže do kolečka. Zkouším si vibrační desku. Stejně jako kompresorové kladivo, i tento stroj dělá nepředstavitelný hluk.

Naštěstí vibrační deska jezdí téměř sama a celkem rychle. „Stačí se chytit za rukojeť a navádět vibrační stroj ve výtluku, pak to jde samo. Třesavku nemám. Za ta léta jsem si už zvykl a ani mi to už nepřijde,“ směje se František Ryšlavý.

Jak správně na výtluky?

* Před samotnou výspravou výtluku dělníci ohraničí díru a vyříznou do asfaltu tvar například obdélníku
* Původní asfalt kompresorovou sbíječkou dělníci odstraní a díru vyčistí a vymetou
* Poté dojde ke speciálnímu spojovacímu postřiku
* Do díry dělníci sypou nový horký živičný povrch, tedy asfalt: ten má až 180 stupňů Celsia. Spodní vrstva může být hrubší a vrchní jemnější
* Následuje hutnění asfaltu pomocí vibračního válce nebo desek, a to za neustálého kropení studenou vodou
* Po obroušení vrstev se gumoasfaltem zatřou spáry
* Opravený výtluk se na závěr zasype křemičitým pískem

Životnost výtluku je i několik let

Horký asfalt mi prská pod nohama. Parťák Novotný co chvilku kropí studenou vodou čerstvý asfalt před vibrační deskou. Pára stoupá vzhůru a s ní i zvláštní asfaltový zápach.

„Teď si vezmi kbelík a zatři gumoasfaltovou směsí spáry. Dělá se to proto, aby se okraje nového asfaltu se starým povrchem zacelily a aby tam nezatékala voda. Jinak bychom tu mohli za pár týdnů opět díru opravovat. Pokud se ale výtluk opraví tak jak má, pak je jeho životnost i několik let.,“ říká „kolega“ Novotný.

Mezitím dvojice dělníků odjíždí o několik desítek metrů dál k další poničené díře ve vozovce. Po vyříznutí a vysekání díry kolem výtluku a vybourání původního povrchu nás čeká opět vyčištění nové díry. I tentokrát je postup naprosto stejný.

Parta dělníků má proto jasně dané úkoly. Každý z nich má jinou práci. Jeden zařezává povrch kolem výtluku, další jezdí pro horkou asfaltovou směs a následně ji sype do koleček, jiní dělníci ji vozí kolečkem do výtluku a dalšího pak čeká práce s vibrační deskou.

Mám padla, konečně. Vracím rukavice i vestu a jdu odpočívat.

Autor: Jan Vraný

9.4.2010 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

SERVIS

Gastronomie - Gastronomie Kuchař/pizzař 13 400 Kč Kuchaři (kromě šéfkuchařů) Kuchař/ka studené kuchyně. Požadované vzdělání: základní + praktická škola. Dvousměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 13400 kč, mzda max. 16200 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: příprava studené kuchyně, výdej obědů., První kontakt zaměstnavatele: telefonicky nebo e-mailem ( 8:00 - 14:00 hod.).. Pracoviště: Gth catering a.s., pracoviště lovosice, Průmyslová, č.p. 1165, 410 02 Lovosice 2. Informace: Blanka Melicharová, +420 724 437 138. Zdravotnictví - Zdravotnictví Ostatní odborní pracovníci ve 19 000 Kč Ostatní odborní pracovníci v oblasti sociální práce sociální pracovník. Požadované vzdělání: vyšší odborné. Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 19000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Požadujeme:, o VOŠ nebo VŠ podle §110 zákona č.108/2006 Sb. o sociálních službách , o praxe v oblasti sociální práce, v sociálních službách nejméně 2 roky , o orientace v právních předpisech a schopnost jejich aplikace do praxe , o znalost a porozumění zákonu o sociálních službách a jeho principům , o znalost práce s PC , o řidičský průkaz skupiny B , Osobnostní a morální předpoklady:, o ztotožnění s křesťanskými principy , o kladný vztah k lidem v životní krizi , o komunikativnost, spolehlivost, flexibilita , o schopnost rozhodovat a přijmout odpovědnost , o čestnost, přímost a loajalita , o schopnost plánovat , o schopnost týmové práce , o empatie a stabilita , o potřeba seberozvoje, Nabízíme:, o prostor pro seberealizaci , o uplatnění myšlenkového potenciálu , o práci v přímém kontaktu s žadatelem a uživateli služby sociální péče , o tvůrčí práci , o možnost osobnostního rozvoje , o možnost dalšího vzdělání, Způsob prvního kontaktu zaměstnavatele: e-mailem nebo telefonicky.. Pracoviště: Farní charita litoměřice - domov pro seniory, Zahradnická, č.p. 1534, 412 01 Litoměřice 1. Informace: Monika Berková, +420 731 677 954. Stavebnictví - Stavebnictví Stavební dělník 18 000 Kč Dělníci v oblasti výstavby budov pomocný dělník na stavbách. Požadované vzdělání: základní + praktická škola. Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 18000 kč, mzda max. 20000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: místo výkonu práce dle zakázek: Litoměřicko, Českolipsko, Kralupy nad Vltavou. Výjimečně v případě havárie práce v noci. Náplň práce: bourací práce, výkopové práce, vyzdívání, práce na střeše, odvoz suti, nakládání materiálu. atd. Zajištěný odvoz z provozovny do místa výkonu práce. Způsob kontaktování zaměstnavatele: osobně na provozovně Po a St od 13.00h. do 14.00h.. Pracoviště: Zdeněk lukeš - pracoviště litoměřicko, Českolipská, č.p. 917, 412 01 Litoměřice 1. Informace: Iva Lukešová, +420 608 120 439. Doprava a logistika - Doprava a logistika Skladník 17 000 Kč Skladníci, obsluha manipulačních vozíků. Požadované vzdělání: základní + praktická škola. Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 17000 kč, mzda max. 22000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Náplň práce:, " Kompletace objednávek, " Příjem a výdej zboží, " Zásobování našich prodejen v Praze, " Spolupráce s výrobním oddělením, " Stavba a bourání veletržního stánku, " Inventarizace zboží, Požadavky:, " Praxe na obdobné pozici výhodou, " Minimálně Řidičský průkaz skupiny B., " Zkušenosti s řízením větších aut do 3,5 t výhodou., " Fyzická zdatnost, " Pečlivost, spolehlivost, " Výpis z rejstříku trestů, Způsob prvního kontaktu zaměstnavatele: e-mailem.. Pracoviště: Havlíkova přírodní apotéka s.r.o., pracoviště černiv, 410 02 Lovosice 2. Informace: Petr Máša, .

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Utkání Brozan (v červeném) proti Litoměřicku
22

FOTO: Brozany ovládly derby proti Litoměřicku, velebí třígólového Bendu

Setkání vojáků 51. ženijní brigády a 3. ženijního praporu v Litoměřicích vyvrcholilo křestem vzpomínkové knihy Ženisté litoměřické a terezínské posádky.
48

Ženisté z Litoměřic a Terezína vzpomínají v knize. Ještě vypověděli své příběhy

Rvačka před bowlingem a velká oprava lipenského expresu: zhlédněte videa dne

Podívejte se na krátký sestřih toho nejzajímavějšího, co zaznamenali redaktoři Deníku v pondělí 22. října 2018.

Stadion v derby znovu potopil Slovan

Ústí n. L. - Paráda! Hokejisté Litoměřic zvládli i druhé derby s nedalekým Ústím. Severočeskou metropoli vyloupili poměru 4:2.

Čechy zasáhne v úterý odpoledne silný vítr, na horách může mít sílu vichřice

Ústecký kraj - V úterý 23. října odpoledne bude úřadovat v celé republice silný vítr, který v nárazech dosáhne rychlosti ojediněle 90 kilometrů v hodině, na horách až 110 kilometrů za hodinu.

Fotbalový šlágr mezi Roudnicí a Neštěmicemi rozhodly góly v závěru

Neštěmice /FOTO, ROZHOVOR/ - Roudničtí fotbalisté v bitvě o čelo I. A třídy nedali ani gól a v Neštěmicích prohráli 0:3.

DALŠÍ ČLÁNKY Z RUBRIKY

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

https info

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT