Ta je jednou ze dvou v České republice, která kromě vrtulníkového leteckého výcviku provádí také školení komerčních pilotů těchto strojů. „Zájem o získání pilotního průkazu se skutečně každý rok o něco zvyšuje,“ potvrzuje trend majitel a ředitel firmy Antonín Kabelka.

Roudnickou školou prošli nejen piloti, kteří létají pro zábavu, případně vrtulník používají při práci jako dopravní prostředek, který nahrazuje automobil, ale také piloti, kteří se nabytými znalostmi a zkušenostmi živí. Tedy například piloti záchranných vrtulníků či piloti letky Ministerstva vnitra ČR.

Výcvik zde provádí na dvou typech vrtulníků a to Robinson R 22,který je dvoumístný a nebo typ Robinson R44 jako čtyřmístný stroj. Právě stroje tohoto výrobce jsou podle Antonína Kabelky vhodné pro výcvik, jsou spolehlivé a bezpečné. „Jde o světovou špičku,“ dodává. Dále je zde možné rozšířit si pilotní průkaz na jiné typy vrtulníků.

Výcvik může absolvovat člověk se zdravotní klasifikací dvě a má schopnosti se naučit několik stovek otázek teorie a zvládnout praktický výcvik,“ přibližuje instruktor letecké školy Karel Sluka.

Jak dále oba popisují, samotnému zahájení kurzu a výcviku předchází zkušební let a otestování schopností uchazeče o pilotní průkaz. „Ještě před podpisem smlouvy chceme, aby se s námi zájemce o pilotní průkaz proletěl a zjistil tak, zda na to vůbec má. Chceme aby si vše vyzkoušel. Z létání musí být radost, jinak to nemá smysl,“ vysvětluje Antonín Kabelka.

Zájemce, který kurz zvládne, získá oprávnění jako privátní pilot, létat pak může na vypůjčeném nebo vlastním vrtulníku.

Získané oprávnění mu umožňuje létat po celé Evropě. Každoročně pak chodí na přezkoušení, důležité je například opakování krizových postupů a pravidelné zdravotní prohlídky.

Získání základního pilotního průkazu přijde na zhruba tři sta tisíc korun. „Zánovní vrtulník se v současné době dá sehnat i do dvou milionů korun,“ přibližuje Antonín Kabelka.

Výcvik trvá v průměru dvanáct měsíců. Postupně přibývá lidí, kteří vrtulník využívají k pracovním cestám mezi většími vzdálenostmi.

„Samozřejmě jsou místa, kde se to časově vyplatí, ovšem představa, že cestu mezi jednou kanceláří v centru Prahy do druhé kanceláře v centru Brna urychlí přesun vrtulníkem, je mylná. S vrtulníkem pochopitelně nelze přistát kdekoliv,“ dodává majitel společnosti LPS.

Mezi piloty vrtulníků absolutně převládají muži. „Myslím si, že v rámci republiky létá na vrtulnících tak jedna nebo dvě ženy,“ doplnil na závěr instruktor Karel Sluka.