Ve středu 29. dubna se můžete přímo v Litoměřicích při Eurofestivalu na Mírovém náměstí poradit s odborníky na spotřebitelské právo zemí Evropské unie, tedy na právníky Evropského spotřebitelského centra pro ČR, kteří pomáhají lidem ve sporech s obchodníky z EU, Norska a Islandu.

Pomoc spotřebiteli
Právníci budou dopoledne přednášet místním středoškolákům o kladech i nástrahách nakupování přes internet a po celý den podávat zájemcům informace o právech spotřebitelů na společném evropském trhu, například o tom, jak reklamovat zboží zakoupené v zemích Evropské unie.

„Bezplatně pomáháme lidem například v případech, kdy jim nebylo doručeno v zahraničí objednané a již zaplacené zboží a kdy obchodník není schopen zboží doručit, či odmítá vrátit peníze. Stejné je to v případech, kdy zahraniční prodejce odmítá uznat oprávněnou reklamaci,“ říká Ondřej Tichota z Evropského spotřebitelského centra (ESC) při České obchodní inspekci.

Řešení smírem
„Případy řešíme smírnou cestou ve spolupráci s partnerskými centry ve všech zemích EU, Norsku a na Islandu. Spotřebitel nám poskytne kopie dokumentů o koupi zboží nebo služby a písemnou komunikaci s obchodníkem. Naši právníci posoudí oprávněnost požadavku a předají případ kolegům v dané zemi, kteří pak kontaktují přímo prodejce a upozorní ho, že se nechová v souladu s platnými předpisy. Úspěšnost vyřešení takových případů ve prospěch spotřebitele je asi 70 procent,“ upozorňuje Ondřej Tichota.

Internetové nákupy
Nejvíce případů ESC se týká nakupování přes internet a letecké dopravy, přesněji vracení peněz za zrušené či zpožděné lety a například za poškozená či zpožděná zavazadla.

Ve styku například se sousedním Německem jde často o potíže s cestovními agenturami, při nákupu ojetých vozů a podobně. (esc)