“Ještě jsme nepožádali o stavební povolení, protože tu nejsou vyjasněny vlastnické vztahy k pozemkům a pak stavbu brzdí žaloby ekologů,“ potvrdila Deníku včera Martina Vápeníková, mluvčí Ředitelství silnic a dálnic.

Jak ovšem upozornil ve čtvrtek Jiří Šulc, radní pro dopravu Ústeckého kraje, pokud nebude do několika týdnů vydáno stavební povolení na tunel Radejšín, nemůže se plánované dokončení dálnice D8 do konce roku 2010 stihnout.

„Dohodli jsme se s vedením Ředitelství silnic a dálnic na tom, že by bylo dobré stavbu rozdělit,“ řekl včera Deníku Jiří Šulc. „Pozemky, které nebyly vykoupeny, blokují jen stavbu komunikace, u tunelu tento problém není. Bylo by proto dobré začít se stavbou samotného tunelu a komunikaci dokončit později, až se vše s vlastníky pozemků vyjasní,“ dodal Šulc.

Důvod je nasnadě: zatímco silnice může být hotová během několika měsíců, tunel se staví i několik let. Podle něj by žaloby, podané na stavbu dálnice přes České středohoří, neměly dokončení dálnice ohrozit.

U Prackovic se na stavbě D8 pracuje každý den. „Na prackovickém tunelu probíhají práce dle harmonogramu, tunel se razí, dá se říci, bez přestání,“ konstatovala Martina Vápeníková.

Pomocí unikátní rakouské technologie tu vzniká stavba, která byla částečným ústupkem ekologům, kteří požadovali vést dálnici pod zemí na delším úseku.

“Když už dálnice přes České středohoří, tak aspoň v dlouhém tunelu. Ta příšernost bude totiž vidět a slyšet na věky,“ připomněl argument ekologů v rozhovoru pro Labský zpravodaj Miroslav Patrik z Dětí země.

Ekologové požadovali tunel dlouhý alespoň 3,4 kilometru, staví se dva podstatně kratší.

Jak teď potvrdil ministr dopravy Petr Bendl, dostavbu dálnice krize zatím nijak neohrožuje. Peníze má připravené jak stát, tak jsou i ve fondech Evropské unie.

Městský soud v Praze nyní řeší šest žalob proti dálnici D8 přes státem chráněné České středohoří a Nejvyšší správní soud v Brně kasační stížnost proti rozsudku ústeckého krajského soudu, který odmítl žalobu proti vydání územního rozhodnutí na stavbu. Další žaloby se nedají podle ekologů vyloučit.

Situace na levobřežní spojnici mezi Lovosicemi a Ústím je dnes ale tak nebezpečná, že změnila i názory těch, kteří se kdysi podepisovali pod petice proti stavbě dálnice přes České středohoří. Boj za obchvat i za jiné varianty, které mohly být od šedesátých let, kdy se o stavbě dálnice přes toto unikátní území rozhodlo, přijaty, berou Severočeši jako prohrané.

„Jezdím tu denně a když vám v husté dopravě při kličkování mezi kamiony jde o život, pak už chcete jedině tu dálnici dostavět. I když ani mně se nelíbí, že kvůli D8 rozbili jedno z mála zachovalých území na severu Ćech,“ řekla Deníku Jarmila Krátká, která z Lovosic jezdí za prací do Ústí. Petici za dostavbu dálnice vloni podepsali zástupci 151 obcí a téměř sedm a půl tisíce obyvatel.

Dostavba D8 přes Středohoří, dlouhé 16,4 kilometru, byla zahájena v roce 2007. Budou na ní dva tunely a 29 mostů.