Na rekonstrukci silnice v Sebuzíně stále nejsou vyčleněny finanční prostředky. Přestože kraj slibuje, že nějaké najde. A tak není dál jasné, jak dlouho ještě bude populární zkratka „přes kopečky“ uzavřena. Litoměřice to chtějí řešit povolením alespoň jednosměrného provozu.

Před dvěma lety se v Sebuzíně, hned vedle místní kapličky, sesunulo podloží. Sesuv půdy sebou strhl velkou část vozovky. Později správce komunikace zjistil, že pod vozovkou se nacházejí rozsáhlé sklepy. Proto nebylo možné provést okamžitou sanaci sesuvu.

Zprvu byl uzavřen jen úsek okolo kapličky a vše se řešilo objížďkou. Bezohlední řidiči ovšem přispěli k neúnosné bezpečnostní situaci ve vsi. Nakonec nezbylo, než silnici uzavřít celou a to v obou směrech. Což komplikuje život jak Litoměřicím, tak Ústí nad Labem.

Úřady zvažovaly několik variant řešení, jedna počítala i s přestěhováním kaple do parku. Nakonec bylo rozhodnuto o vybudování kruhového objezdu. Na základě petice místních občanů k tomu přibyly ještě nové přechody pro chodce, dopravní značení, zastávky MHD a nové chodníky. Předpokládaná částka na akce zde činí asi 30 milionů korun. Rekonstrukce by podle plánu měla skončit v roce 2010.

Teď jsou plány na rekonstrukci silnice a nové dopravní řešení v Sebuzíně ohroženy. Pohupuje se totiž nad nimi Damoklův meč neschváleného krajského rozpočtu. Pokud jej zastupitelé neodhlasují, mohou se s ním jak Sebuzínští, tak řidiči na dlouho, ne–li na vždy, rozloučit.

Město Ústí nad Labem je si zoufalé situace v Sebuzíně dobře vědomo a přeje si, aby byla co možná nejdříve vyřešena. Dokonce několikrát jednalo se zástupci krajského úřadu a také se podílelo na navrženém řešení

„Vedení Ústeckého kraje zná naše stanovisko – řešit v krátkém termínu. Věřím tedy, že i nynější vedení kraje bude problému věnovat náležitou pozornost a akce bude realizována hned, jak to bude možné,“ uvedl náměstek ústeckého primátora Jan Řeřicha (ODS).

Vedení kraje souhlasí s tím, že problém je nutné řešit co nejrychleji. „Sociální demokracie se bude snažit peníze na rekonstrukci v Sebuzíně najít. Jelikož se s tím nevypořádalo staré vedení kraje, vnímáme to tak, že to musíme udělat my,“ uvedl krajský radní Petr Benda (ČSSD).

Podle střekovské radnice v Sebuzíně nelze přijmout žádná provizorní řešení. „Vzhledem k rozsáhlým sklepům už nelze na původní trasu okolo sebuzínské kaple pustit silnou dopravu,“ uvedl zdejší starosta Vlastimil Žáček.

Před samotnou stavbou je proto dokonce nutné tu provést i geologické vrty. Sklepy totiž přináležely ke starému mlýnu a je tedy možné, že kromě podzemních dutin se tu ještě nachází spodní voda.

Litoměřice plánují, že na této komunikaci 3. třídy umožní alespoň jednosměrný provoz ve směru na Ústí. Zpět by se mělo jezdit okolo Labe.

„To není jen problém Litoměřic, ale všech obcí, které se nachází na pravém břehu Labe,“ vysvětlil vedoucí litoměřického odboru dopravy Ivo Perna.

Proto jakmile skončí na konci února oboustranná uzavírka komunikace 3. třídy, vydá litoměřický odbor dopravy rozhodnutí o jednosměrném provozu.

„Komunikace se ostatně nachází z větší části na Litoměřicku. Já chápu, že lidé v Sebuzíně vysokou dopravní zátěží trpí trpí, ale stejně tak trpí Velké Žernoseky, Žalhostice a Libochovany. Jednosměrný provoz povolíme 1. března,“ dodal Perna.

S tímto řešením ovšem nesouhlasí Ústí nad Labem. Silnice by podle něj nemusela vydržet zatížení z projíždějících vozů.