Na Hrušovce je situace nejkritičtější. Zdejší obyvatelé poukazují na fakt, že se do zatáček dva kamiony nevejdou a že pro pěší je tu nebezpečno. Stěžovali si, že vinou těžké nákladní dopravy jim praskají domy a je zničená silnice. Občanské sdružení Za bezpečnější dopravu a ochranu majetku občanů místních částí obce Velemín kvůli neúnosnému zatížení Hrušovky, Bílého Újezdu a Velemína kamionovou dopravou hrozilo blokádou Velemína.

Úprava stávající komunikace a instalování světelného zařízení má vést k vyšší bezpečnosti v obci. Zatím se ale jedná o dočasné řešení. Odklonit těžkou nákladní dopravu z kamenolomu Dobkovičky mimo tyto obce bude možné až po vybudování účelové komunikace vyústěné najížděcí křižovatkou na dálnici D8. Toto řešení v květnu ve Velemíně garantoval ministr dopravy Aleš Řebíček.

Omezí rizika
Světelné zařízení nad a pod Hrušovkou funguje na čidlo a reaguje na příjezd vozidla. Instalováno tu bude do doby dokončení D8, což je zhruba rok 2009–10. „Jeho instalace a provoz bude stát asi půl milionu korun,“ uvedla vedoucí litoměřického provozu Správy a údržby silnic Lenka Holovská.

Vybrané úseky silnic na Velemínsku už mají nové povrchy. „Zhruba 700 tisíc korun jsme zaplatili za hloubkové výspravy silnic, dalších asi 25 tisíc korun nás stálo dopravní značení,“ říká Holovská. Pro místní komunikaci, která přes Hrušovku vede, je navíc připravován projekt na odvodnění komunikace a rozšíření oblouků, aby zde došlo k celkovému zlepšení dopravní situace.

Semafor si vynutili
„Semafor jsme si vynutili. Významná část materiálu se bude přes Hrušovku vozit i po dobu výstavby D8. Rizika tu budou existovat pořád. Semafor a úprava komunikace však odstraní nejnebezpečnější situace, které tu hrozily,“ říká velemínský starosta Jiří Skalický.

„Není to řešení ideální, ale lidi budou moci obcí alespoň bezpečněji procházet,“ doufá Karel Hercík z Hrušovky.

„Potřebujeme tu vyloučit tranzitní dopravu. Padesát procent nákladní dopravy je cizí, s lomem v Dobkovičkách nemá nic společného. Řidiči si přes Hrušovku jen zkracují cestu při jízdě z Ústí,“ poukazuje starosta Skalický.

Návrh stanovení dopravního značení, které zakáže tranzit nákladních vozidel na silnici I/8 ve Velemíně a dále směrem na Březno a na I/15 ve směru na Vlastislav, už má vedoucí litoměřické SÚS Lenka Holovská na stole. Následně by mělo být osazeno i na komunikace, které má SÚS ve správě.