„Signalizace toho, že látky z lodi unikají, se posádce rozsvítila právě v lovosickém plavebním kanále,“ uvedla Dana Tschakertová, vedoucí lovosického odboru životního prostředí, která událost přímo na místě vyšetřovala. Po vyvázání plavidla u břehu na místo dorazili hasiči, kteří zabránili úniku ropné látky do řeky a položili norné stěny.

Chemikálie do vody unikaly z proraženého trupu v místě strojovny. K poškození došlo podle Jindřicha Zídka, ředitele závodu Dolní Labe, ještě pod střekovskými komorami. „Podle prvotního vyšetřování a výpovědi kapitána došlo k nárazu před vplutím do komor. Chybou bylo, že nehodu kapitán nenahlásil. Zatím nevíme, proč k události došlo. Zda byl vinou velký ponor lodi, nebo nějaká překážka v plavební dráze,“ vysvětlil Jindřich Zídek.

Přivolaní hasiči se postarali nejen o zamezení úniku ropných látek do vody, ale zabránili i naklonění a možnému potopení lodi. Ta totiž v místě proražení trupu začala rychle nabírat vodu a naklánět se. „Jednotky hasičů přečerpávaly vodu ze zaplavené strojovny do nákladového prostoru ,“ uvedl Lukáš Marvan, mluvčí Hasičského záchranného sboru.

Tím se plavidlo částečně vyrovnalo. Během pondělka na místo dorazili hasiči společnosti Dekonta, aby z hladiny odstranili zbytky ropné látky.U události zasahovali profesionální hasiči z Lovosic a Litoměřic a dobrovolní hasiči z Litoměřic a Chotiměře.Co s poškozeným plavidlem nyní bude? Po provizorní opravě přímo v lovosickém přístavu dostane podle Jindřicha Zídka mimořádné povolení k odplutí do Prahy. Do holešovického přístavu, kde bude loď vytažena z vody a projde opravou, by měla vyrazit ještě během dnešního dne.

Podobné nehody nejsou časté

Nehody podobného rozměru nejsou na Labi v tomto úseku příliš obvyklé. Pokud ke kolizím trupu lodí a dna řeky dojde, je to zpravidla na neregulovaném toku Labe v úseku Ústí nad Labem – hranice České republiky s Německem, kde se rejdaři mnohdy potýkají s nízkou hladinou řeky.