I když lokálka bude zatím převážet cestující Českým středohořím jen během letních prázdnin, podle starostů obcí ležících podél trati Lovosice – Libčeves je to úspěch. Devátého prosince loňského roku totiž byla tato trať spolu s vlakovou dopravou „pohřbena“.

Poté, co Ústecký kraj již osobní vlakovou dopravu na této trase neobjednal, hrozilo, že sběrači kovů trať rozkradou. Starostové proto hledali řešení. Založili občanské sdružení a s důrazem na rozvoj cestovního ruchu vracejí na trať o délce 44 kilometrů život. Obnova dopravy na Švestkové dráze je společným projektem některých obcí z Mikroregionu Integro – Západ Českého středohoří – Poohří, obce Podsedice a Konzultační dopravní společnosti.

„Od 28. června do 30. srpna vyjedou každou sobotu dva páry vlaků. Finanční prostředky obcí a měst jsou bohužel omezené, proto bude letošní pravidelný provoz zajištěn pouze o letní prázdniny,“ říká třebívlický starosta Josef Seifert.

Švestková dráha spojuje Lovosice, Čížkovice, Třebenice, Třebívlice a Libčeves s Mostem. Její historie sahá do roku 1898. Přes více než stoletou existenci stále nabízí nezapomenutelnou krajinu Českého středohoří a v blízkém okolí množství památek.

Vznik označení „Švestková dráha“ je nasnadě: ještě nedávno podél trati stálo velké množství švestkových sadů a alejí. Na její provoz by bylo potřeba zhruba 300 tisíc korun.

Podle starosty Seiferta se budou všechny obce na trati, bez ohledu na svoji velikost, podílet na provozu lokálky částkou deset tisíc korun. Například lovosičtí radní již tento příspěvek schválili, zastupitelé v Dlažkovicích o něm budou teprve rozhodovat.

„Věřím, že částku schválíme. Je to pro nás sice hodně peněz a s jejich vydáním jsme při plánování rozpočtu nepočítali, ale rozhodně se vyplatí, aby trať nebyla zlikvidována,“ je přesvědčen Stanislav Douša, starosta Dlažkovic, malé obce se 118 obyvateli.

Projekt turistické dopravy na Švestkové dráze se chystá podpořit i obec Podsedice, přestože není členem Svazku obcí Integro.

„Samozřejmě. Myslím si, že železnice do této krajiny patří. A částka deset tisíc korun není pro naši obec limitující,“ potvrdil podsedický starosta Robert Kopecký.

Zatím bude lokálka jezdit na trase Lovosice – Libčeves. Na prodloužení osobních vlaků z Libčevsi do stanice Most se nadále pracuje. Provoz zajistí Zubrnická museální.

Svazek obcí Integro požádal o dotaci Ústecký kraj. O jeho žádosti není zatím rozhodnuto. Hledá i další možnosti podpory. Tu nyní přislíbily i společnosti Lovochemie a Glanzstoff. „Máme za to, že je to správná cesta, že potenciál Českého středohoří nebyl ještě objeven,“ uvedl Josef Seifert.