„Loni jsme zadrželi přes 18 tisíc řidičů bez řidičského průkazu, což je bohužel velmi vysoké číslo,“ řekl šéf dopravní policie Martin Červíček.

Jak potvrdil vedoucí litoměřického dopravní inspektorátu Jaromír Galia, také na Litoměřicku má počet zadržených řidičů bez řidičského oprávnění stoupající tendenci. „Roste tak samozřejmě i počet účastníků dopravních nehod, kteří usednou za volant, aniž by vlastnili řidičský průkaz,“ dodal Galia.

Bohaté zkušenosti s neřidiči mají například strážníci Městské policie ve Štětí. Svědčí o tom i dvě velmi podobné události, k nimž došlo na přelomu února a března během jediného týdne. Nejprve strážníci zadrželi v Družstevní ulici před osmou ráno 17letého mladíka při řízení auta. V ulici Polské armády zase zastavili auto řízené 15letým hochem.

Dramatická byla honička policistů, kteří museli použít i služební zbraň, za 23letým mužem v Renaultu 19 na Třebenicku na počátku dubna. Ten předtím zranil strážníka městské policie. Jak se ukázalo, nevlastní řidičský průkaz a řízení mu již předtím soud zakázal.

Na raketový nárůst nezodpovědných řidičů neřidičů sice policie reagovala zvýšeným počtem hlídek, ale zatím se zdá, že letošní čísla budou velmi podobná loňským. Jízda bez oprávnění se totiž v Česku pomalu stává národním sportem. Od poloviny roku 2006 platí, že řízení bez řidičského oprávnění je trestným činem, za který hrozí až rok vězení. Jenže takový postih možná dozná změn.

Právě v těchto dnech totiž leží na stole poslanců návrh změny trestního zákona, jenž řízení bez řidičáku opět klasifikuje jako přestupek, za který vězení nehrozí. „Jako ministerstvo dopravy jsme se tomuto návrhu bránili, ale prosadilo ho ministerstvo spravedlnosti,“ řekl Deníku mluvčí ministerstva dopravy Karel Hanzelka.

„Bude tedy na poslancích, jestli postih za řízení bez řidičského průkazu zmírní, či nikoliv,“ dodává mluvčí.

Pokud by poslanci překvalifikovali řízení bez dokladů na přestupek, vrátili by celou záležitost do stavu před rok 2006. Zatím však není jasné, zda ke zmírnění postihu skutečně dojde.

Proti návrhu se už například postavili bývalý ministr dopravy Milan Šimonovský a někteří zákonodárci za ČSSD. Liberálnější úpravu naopak hájí několik členů poslaneckého klubu ODS.