Místní obyvatele obtěžuje silný provoz těžké nákladní dopravy z lomu v Dobkovičkách téměř čtyři roky. Hrozili, že pokud jednání, jež vedlo vedení obce, nepřinesou řešení jak odklonit těžkou nákladní dopravu mimo obec, zvolí radikální řešení.
Po úzké silnici třetí třídy totiž odvážejí třicetitunové nákladní soupravy z lomu Dobkovičky přes Hrušovku směrem na Velemín 250 tisíc tun čediče ročně.
Domy, kolem nichž projíždějí, se otřásají, zvýšila se hlučnost a prašnost.
Přitom kámen se má v soukromém lomu v Dobkovičkách těžit minimálně čtyřicet let. Úterní setkání ministra dopravy se zástupci obce a občanského sdružení ve Velemíně, které zprostředkoval místopředseda vlády a senátor za Litoměřicko a Slánsko Alexandr Vondra, úspěšné bylo.
Dopravu odvedou z lomu přímo na D8
Podle řešení původně navrhovaného obcí měla být komunikace vedena mimo obce po již částečně provozované účelové komunikaci z kamenolomu s připojením na levobřežní komunikaci I/30 (Ústí nad Labem – Lovosice). Ministr dopravy Aleš Řebíček však ve Velemíně navrhl jiné řešení. Účelovou komunikaci vyústěnou najížděcí křižovatkou na dálnici.
Ta by nebyla určena osobní dopravě. Zprvu by sloužila pro účely stavby D8, poté pro účely všech staveb budovaných krajem, a to po dobu fungování kamenolomu Dobkovičky. Pokud by byl zrušen, byla by zrušena i obslužná komunikace. „Řešením je napojení obslužné křižovatky na dálnici D8 na šestém kilometru. Projekt je hotov a bude schválen. Stavět se může začít na konci léta,“ řekl ve Velemíně ministr dopravy Aleš Řebíček.
„Uděláme pro to všechno,“ potvrdil jeho náměstek Jiří Hodač.
Navrhované řešení překvapilo
„Jsme překvapeni. Výsledek jednání je pro nás příznivou zprávou. Nikdo z nás nečekal, že může existovat tak elegantní řešení, které vůbec nikoho nezatíží,“ neskrýval po jednání radost Petr Pokorný, který tu zastupoval občanské sdružení Za bezpečnější dopravu a ochranu majetku občanů místních částí obce Velemín.
„Ve chvíli, kdy ministr dopravy písemnou dohodu podepíše, hrozba blokády padá a můžeme jít, obrazně řečeno, slavit. Jsem přesvědčen, že tu všichni lidi budou spokojeni,“ dodal.
Výstavbou komunikace s obslužnou křižovatkou si po dobu výstavby dálnice D8 uleví i obec Litochovice, část Prackovic nad Labem, které se tím těžká nákladní doprava převážející materiál z lomu vyhne.
Zatím je dočasným řešením, jehož projekt bude připraven během května, umístění monitorovacího zařízení či radaru, přenosných semaforů, chodníků, reflexního značení na silnici pro chodce a později dopravního značení se zákazem průjezdu nákladní automobilové dopravy nad 10 tun.
Poslední překážka padla
Oplátkou obec Velemín hodlá schválit územní plán obce, v němž bude zanesena výstavba mobilní obalovny asfaltových směsí a betonárky v areálu kamenolomu Dobkovičky. Ty mají dodávat materiál na výstavbu dálnice D8.
„Odmítali jsme ho schválit, dokud nebude složitá dopravní situace vyřešena,“ netají velemínský starosta Jiří Skalický. „Po podpisu dohody může být územní plán schválen do měsíce,“ dodal. Zastupitelstvo obce Velemín se podle slov starosty sejde v nejbližších dnech.