Moderní stavba ze skla a kovu architekta Vladimíra Nováka se stává v místech u okružní křižovatky jedinou bezpečnou bezbariérovou spojnicí pro pěší i cyklisty přes frekventovanou silnici I/30. Místo původně odhadovaných necelých 21 milionů korun bude rekonstrukce nakonec stát zhruba o čtvrtinu více.
Řeší bezpečnost lidí
„Chtěli jsme především zajistit bezpečné přecházení obyvatel města přes silnici s hustou dopravou,“ poukázal na hlavní smysl rekonstrukce starosta Jan Kulhánek.
„Komplexně ovšem dopravní situaci v Lovosicích vyřeší až dostavba dálnice D8,“ řekl v Lovosicích místopředseda vlády a senátor za Litoměřicko a Slánsko Alexandr Vondra, který už příští týden chystá spolu s ministrem dopravy Alešem Řebíčkem inspekční cestu na Litoměřicko.
Přechod zrušili
Přechod pro chodce s poptávkovým semaforem byl hned ve čtvrtek zrušen. Nyní se uvažuje o výstavbě lávky mezi ulicemi K. Maličkého a 28. října, vystavěné nad silnicí I/30. Zhruba 2,5 milionu korun na její realizaci tu včera přislíbil Karel Havlíček, ředitel odboru řízení výdajů Státního fondu dopravní infrastruktury. „Rozhodovat budeme už na konci května, akci bychom chtěli podpořit,“ řekl.
Stavba je dražší
Město Lovosice rekonstrukci, kterou prováděla firma INSKY, financovalo ve spolupráci se Státním fondem dopravní infrastruktury. Ten poskytl částku kolem 11,5 milionů korun, spoluúčast města měla činit asi 9 milionů.
Podle místostarosty Jana Jakuba se v ceně nakonec odrazily technické problémy, které akci doprovázely. Největším problémem byla přeložka plynu, kdy Severočeská plynárenská a. s. nepovolila odpojit plynovod a udělat připojení jednorázově. Vybudování bypassů a následná výměna plynového vedení stavbu zdržela o zhruba tři měsíce. Pokládání betonu a zasklení skeletu nad rampami a schodišti zase nepřálo chladné počasí. Jak Jan Jakub uvedl, navýšení ceny nepůjde jen na vrub městského rozpočtu.
„Část týkající se přeložek plynu, které zapříčinily problémy již v úvodu stavby, zaplatí Severočeská plynárenská. Ta některé svoje dílčí chyby jak ve vyjádření pro stavební a územní řízení, tak při realizaci, které byly objeveny, uznala. Jedná se o částku vyšší než jeden milion korun. Dále vyjednáváme i o částce, která se týká projektové dokumentace,“ více neprozradil.
Skleněné „krystaly“ nad schodišti a nad rampami střechy s nízkou zelení. V noci by měly skleněné objekty zářit do prostoru a vytvářet tak přirozené poutače. Vnitřní stěny podchodu pomalovali žáci lovosické základní umělecké školy.
„Cílem bylo navrhnout materiály a výrobky s dlouhou životností a s minimálními nároky na údržbu. To znamená, že je zde navrženo osvětlení v provedení „antivandal“, veškeré kovové prvky jsou žárově zinkované, nejsou používány obklady a dlažby, ale lité materiály. Nové stěny jsou navrženy z pohledového betonu. Navíc doufáme, že si sprejeři rozmyslí stříkat barvu přes dětskou kresbu,“ říká architekt Vladimír Novák z Projekční kanceláře AGN Ústí nad Labem.
Pocity Lovosičanů, kteří podchodem poprvé prošli, byly rozporuplné. Někteří chválili, jiní měli připomínky.
„Je moc pěkný. Jen si budu muset zvyknout na tu délku. Překvapila mě,“ poznamenala k délce ramp Marcela Preisová. „Je to tu fakt dlouhý, ale asi jde o zvyk. Taky si myslím, že byla rekonstrukce zbytečně drahá,“ poznamenal například Roman Fousek. „Mně zase splývá proti sluníčku barva schodů. Málem jsem upadl,“ postěžoval si důchodce Jiří Kokšal.
„Šlo se mi dobře. Kočárek jsem po rampách vytlačila v pohodě. I s nákupem,“ řekla Libuše Pošíková. „Se starým podchodem se to nedá vůbec srovnat. Byl prudký, dlažba kluzká. Bála jsem se tam s kočárkem vjet. Délka ramp mi tady nevadí. Jsem ráda, že už nemusím přes přechod.“
Rampy tu podle architekta Nováka překonávají výškový rozdíl čtyř metrů. „Aby jejich sklon vyhovoval osobám s omezenou schopností pohybu, například vozíčkářům, a aby se přitom vešly pod zastřešení, musely být poskládány tak, že vytvářejí meandry. Pokud bychom je natáhli, dosahovaly by délky přes 40 metrů,“ vysvětloval.