Přestože konečné řešení jak odklonit těžkou nákladní dopravu z kamenolomu Dobkovičky mimo Hrušovku, Bílý Újezd a Velemín nepřineslo, lidé z občanského sdružení Za bezpečnější dopravu a ochranu majetku občanů místních částí obce Velemín vítají alespoň dílčí kroky. Ty mají vést k vyšší bezpečnosti na silnici, která přes tyto obce vede.

„Nadále se připravujeme na výstražnou blokádu, ale dosud se jedná a je snaha najít řešení, proto by nebylo fér ji použít. Návrhy na definitivní řešení však musejí přijít co nejdříve. Času bylo dost,“ říká Petr Pokorný z místního občanského sdružení. „Blokáda je směřována k dlouhodobému řešení, které požadujeme. Tím je výstavba účelové komunikace,“ vysvětluje.

Ta by měla být vedena mimo obce po již částečně provozované účelové komunikaci z kamenolomu s připojením na levobřežní komunikaci I/30 (Ústí nad Labem – Lovosice).

„Chceme vědět, kdo to bude projednávat. Kdo bude hlavním garantem vyjednávání a kdy. Že „někdo“ a „někde“, to je pro nás vaření ze vzduchu. A my nemůžeme čekat, až se dálnice dostaví,“ upozorňuje Petr Pokorný.

Otřesy, hluk a prach
Po úzké silnici třetí třídy odvážejí třicetitunové nákladní soupravy z lomu Dobkovičky přes Hrušovku směrem na Velemín 250 tisíc tun čediče ročně. Pro místní lidi znamenají denodenní otřesy, hluk, prach. Kámen se má přitom v soukromém lomu v Dobkovičkách těžit minimálně čtyřicet let.

Opravit stávající komunikaci
Dočasným řešením bude úprava stávající komunikace, aby v následujících třech až čtyřech letech vydržela nápor těžké dopravy. Zástupce krajského odboru dopravy, lovosického odboru dopravy, Správy a údržby silnic a starosta obce Velemín se včera shodli na tom, že trvalým řešením je výstavba účelové komunikace.

„O ní ale budeme jednat na úrovni krajské samosprávy a ministerstva dopravy. Vidím to optimisticky,“ řekl včera starosta Jiří Skalický.

„Od začátku tohoto týdne provádíme bodové výspravy. Začali jsme od vjezdu do kamenolomu a budeme postupně pokračovat až do Velemína,“ potvrdila vedoucí litoměřického provozu SÚS Ústeckého kraje Lenka Holovská.

„Opravy probíhají. Uvažujeme o možnosti rozšířit komunikaci v místech, která to umožní, a stanovit v obci Hrušovka kyvadlovou dopravu řízenou semafory. Bude připraven i návrh dopravního značení,“ řekl Petr Michálek, vedoucí oddělení pozemních komunikací Krajského úřadu Ústeckého kraje.
S omezením tranzitu nákladní dopravy, která nemá s místní dopravou nic společného, zatím kraj podle starosty nesouhlasí.