Podle vedoucího severočeské dopravní policie Jiřího Ušáka počet smrtelných dopravních nehod je proti minulému roku vyšší pouze o jednu, ale celkový počet úmrtí je vyšší kvůli tragédii na Lounsku, kde v jednom okamžiku zemřelo osm mužů v dodávce. Ta se 13. února večer střetla s kamionem u Panenského Týnce. Proto od počátku roku evidují na Lounsku celkem 10 mrtvých, nejvíce v celém kraji. Na druhém místě s třemi mrtvými na silnici je okres Děčín. Většina ostatních okresů má v evidenci dvě nebo jednu smrtelnou nehodu. Pouze Litoměřicko při počtu 477 dopravních nehod nemá v evidenci jediného mrtvého.

Počty dopravních nehod v kraji
Ústí nad Labem 553
Teplice 514
Litoměřice 477
Děčín 456
Chomutov 428
Most 295
Louny 294
Zdroj: Policie ČR

Nejvíce dopravních nehod bylo evidováno na Ústecku – 612. V Ústí jako krajské metropoli s nejhustším dopravním provozem bylo nejvíce nehod v kraji, ale většinou šlo naštěstí o pokřivené plechy. Tento faktor je významný také v Teplicích. „Zhruba polovina nehod vzniká na parkovištích a nedodržováním vzdálenosti při jízdě,“ komentoval Ušák situaci ve městech.

Vliv rychlosti
Na Litoměřicku bylo za 1. čtvrtletí nejvíce těžce zraněných – 16, o jednoho více než na Lounsku. Vyšší počet těžce i lehce zraněných především na Litoměřicku, ale i na Lounsku je dán do značné míry tím, že v těchto okresech dochází k dopravním nehodám při větší rychlosti.

Polovina nehod se stala v těchto okresech mimo obce a města, kde se auta pohybují vyšší rychlostí. V litoměřickém okrese proto došlo k nejvíce nehodám zaviněným vyšší rychlostí v kraji – ke 120. Vliv na to mají podle Ušáka i výrazně zatížené silnice I. třídy ve směru z českého vnitrozemí k německé hranici.

Ve většině okresů Ústeckého kraje na dvě až tři nehody v obci připadá jedna na volné silnici. Platí to dlouhodobě. Dokonce v Ústí samotném byl za první čtvrtletí poměr téměř 5:1, protože ke 471 nehodám došlo v Ústí nebo v obcích okresu a pouze 82 bylo evidováno mimo obce. Mezi nimi byla bohužel i nehoda se smrtelným zraněním. Nejméně dopravních nehod v kraji způsobili řidiči při předjíždění.

V průměru kolem 4 % viníků dopravní nehody je přistiženo s alkoholem za volantem. Nejvíce viníků bylo v prvním čtvrtletí přistiženo na Děčínsku – 5 % a nejméně na Mostecku – 2,37 %, což představovalo v Mostě sedm osob. Policisté v průměru v okresech Ústeckého kraje přistihli mezi viníky 20 až 23 osob s alkoholem v krvi. Výjimku tvořilo pouze Lounsko s 12 přistiženými osobami za celé čtvrtletí.

„Roste nám počet řidičů přistižených při nehodách s alkoholem. Na Litoměřicku, Ústecku a Teplicku se proto bude dopravní policie více věnovat alkoholu za volantem,“ vzkazuje řidičům šéf severočeské dopravní policie.

Chodci se jako viníci na dopravních nehodách podílejí jen minimálně. Jde o několik málo lidí v každém okrese, jsou mezi nimi i děti. Osm nehod zavinili v krajské metropoli chodci, z toho polovina byly děti.

Mění se podmínky
Podle dopravního psychologa Jiřího Seidlice dojde v nejbližších týdnech k proměně situace na silnicích. Otepluje se, objeví se ve větší míře na silnicích cyklisté, motorkáři a chodci.

„Dosud komplikovalo řízení vozidla mokro, sníh a námraza. S oteplením začínají zarůstat zatáčky vegetací a některé budou proto méně přehledné. Bude třeba větší ostražitost kvůli motorkám, protože ve zpětném zrcátku motorka představuje jen přehlédnutelný malý bod, také při předjíždění nemusíme dobře odhadnout rychlost, kterou se k nám blíží protijedoucí motocykl,“ uvedl Ušák. Dodal, že dosud není čas na výměnu zimních gum za letní. Ten nastává, pokud je venku stálá teplota kolem sedmi stupňů Celsia.