Přestože loni v prosinci prohrály s krajem svůj boj o zachování osobní železniční dopravy na trase Čížkovice – Obrnice, nesmířily se s tím, že by tu měla železniční doprava zaniknout. Díky jejich aktivitě tak bude lokálka pravidelně přepravovat cestující Českým středohořím od června do září.
Poté, co ani petice obyvatel v závěru loňského roku nepřesvědčila zástupce kraje, aby byla osobní železniční doprava na trati zachována i po 9. prosinci, začaly obce podél trati hledat možnosti, jak vlaky na trať vrátit a podpořit tak další rozvoj oblasti.
„Je jasné, že obce do toho nebudou moci se svými prostředky jít, proto budeme shánět peníze prostřednictvím dotací EU na rozvoj turistického ruchu,“ vysvětluje třebívlický starosta Josef Seifert. „Turistický vláček bude zatím jezdit jen po dvou párových spojích o víkendech,“ poukazuje na skromný rozjezd.
„Na provoz bychom nyní potřebovali zhruba 300 tisíc korun. V současné době se obce dohodly, že požádají o pomoc krajský úřad. Svazek obcí Integro převzal pro příští rok nad Švestkovou dráhou záštitu. Doufáme, že získáme dotaci, aby byl provoz finančně pokryt,“ říká Josef Seifert, pověřený zpracováním žádosti do fondu hejtmana.
Jak uvedl, z nabídkového řízení vyšla jako favorit historická zubrnická železnice. „Určující pro nás byla výše požadované ceny za zajištění tzv. turistické dopravy,“ říká.
Depo nabídla v prostorech města lovosická radnice. Švestková dráha spojuje Lovosice, Čížkovice, Třebenice, Třebívlice a Libčeves s Mostem. Celková délka trati dosahuje 44 kilometrů. Její historie sahá do roku 1898. Přes více než stoletou existenci stále nabízí nezapomenutelnou krajinu Českého středohoří a v blízkém okolí velké množství památek. Vznik označení „Švestková dráha“ je nasnadě: ještě nedávno podél trati stálo velké množství švestkových sadů a alejí.
„Máme za to, že je to správná cesta, že potenciál Českého středohoří nebyl ještě objeven,“ dodává Josef Seifert.
Lokálkou by tak mohly vyrazit děti z třebívlické základní školy na výlet už letos. „Je smutné, že už jím nebudeme moci jezdit na výlety,“ litovala školačka Adélka Hotáková, když se přišla v prosinci na nádraží s vlakem rozloučit.