„Například oblečení, hračky a elektroniku nabízíme ve všech prodejnách Tesco, to znamená i v Roudnici nad Labem, za poloviční ceny. Další výraznější slevy připravujeme na leden,“ uvedla mluvčí Tesca Lucie Turnovská.

Největší slevy jsou na oblečení

Největší slevy najdou lidé ve výprodejích oblečení. „Od čtvrtka prodáváme některé zboží i za méně než třetinu původní ceny. Například halenku, která stála necelých čtrnáct set, jsme zlevnili na čtyři sta korun,“ potvrdila Renata Klárová, prodavačka z litoměřického textilu z centra města.

„Již delší dobu u nás probíhá třicetiprocentní sleva na veškeré bundy. Od Nového roku startujeme s padesáti procentní slevou na všechny výrobky. Myslím, že se to určitě odrazí v počtu zákazníků naší prodejny,“ řekla Olga Novotná z další litoměřické prodejny.

Nakupování v povánočních výprodejích se podle prodejců pro většinu zákazníků stává každoročním rituálem.

„Zákazníci si na slevy zvykli. Mnozí si vyberou zboží už o Vánocích a čekají, až je zlevníme,“ uvedla Lucie Turnovská z obchodů Tesco.

Někteří na výprodeje čekají

To potvrzuje například Martin Danihel z Roudnice nad Labem. „Do výprodejů chodím nakupovat každý rok. Počkám si a pokaždé jsem byl velmi spokojený,“ doplnil Danihel.

Povánoční propad cen způsobuje to, že se prodejci snaží rychle zbavit sezonního zboží. „Jeho skladování totiž stojí nemalé peníze a zabírá drahocenný prostor. Obchodníkům se tak vyplatí prodávat i pod nákupní cenou,“ uvedl analytik společnosti Cyrrus Marek Hatlapatka.

Prodejci navíc velké slevy využívají, aby přilákali více zákazníků.

„Obchodníci se totiž spoléhají na to, že zákazník nakoupí i jiné zboží než zlevněné. Nebo zboží ve slevě nekoupí vůbec, protože mu například nebude sedět velikost, a peníze potom utratí v obchodě za něco zcela jiného,“ doplnil analytik společnosti Cyrrus Marek Hatlapatka.

Někdy je snížení pouze umělé

Lidé by se ale neměli nechat velkým snížením cen omámit. Některé totiž mohou být nastaveny pouze uměle. Především u elektro zboží a oblečení toto bývá častým zvykem.

„Vždy při podobných sezóních výprodejích upozorňujeme nakupující, aby si dávali pozor. Neměli by se dívat jen na slevu, ale spíš na konečnou cenu a uvážit, zda ta odpovídá také kvalitě zboží. Při slevách až devadesát procent je možné, že jejich cena byla předtím velmi mnoho nadnesená,“ podotkl pro Deník prodavač elektro, který si nepřál zveřejnit své jméno.