Vraky hyzdí město a často také zbytečně zabírají parkovací místa, kterých je již tak nedostatek. Za tyto vozidla nesou zodpovědnost jejich majitelé a je na nich, aby je podle zákona správně ekologicky zlikvidovali. Pokud tak nečiní, přichází na řadu město.

„Město v prvé řadě musí zjistit, že se prokazatelně jedná o vrak. To, že vozidlu například chybí SPZ ještě neznamená, že je vrakem,“ říká Petr Panaš z litoměřické radnice.

„O vracích se dozvídáme nejrůznějším způsobem. Od městské policie, občanů, ale i z našich obchůzek městem,“ doplňuje Václav Blecha, technik služeb TSM z litoměřické radnice. „Loni jich na popud radnice majitelé z ulic Litoměřic odklidili patnáct, letos prozatím šest. Žádný nemusel být odklizen městem,“ dodal Blecha.

„Město se v prvé řadě po prokazatelném určení vozu jako automobilového vraku snaží zjistit majitele vozu a vyzvat jej, aby vrak ekologicky zlikvidoval na vlastní náklady,“ říká Václav Blecha.

Majitele vraku je těžké odhalit

Loni se litoměřickým úředníklům podařilo zjistit majitele vraku v jednom případě z patnácti. Letos také v jednom případě ze šesti vraků.
Pokud se majitele nalézt nepodaří, dochází k vyzvání neznámeho majitele k odstranění vraku prostřednictvím úřední desky. Tato výzva je současně vylepena i na odstavený autovrak. Po měsíci se vše zopakuje. Majitel má tak v krajním případě dva měsíce na to, aby provedl jeho odstranění a ekologické zlikvidování.

„Během loňského i letošního roku autovraky vždy v požadované lhůtě z města zmizely,“ uvedl Václav Blecha.
Pokud by se tak nestalo, muselo by město autovrak odtáhnout a následně ekologicky zlikvidovat na své náklady, které by v případě pozdějšího zjištění majitele autovraku po něm město požadovalo.

Vrak lze zrušit jen někde

Autovraky je nutné podle zákona o odpadech nechávat zlikvidovat pouze na certifikovaných vrakovištích. V Litoměřicích takové není. „Do novely zákona o odpadech jsme mohli autovraky likvidovat u nás. Po zpřísnění podmínek loni v červenci jsme tuto činnost museli bohužel ukončit. Investice, kterou bychom museli pro splnění podmínek vložit, by byla pro město prozatím neúnosná,“ uvedl Jan Smolík, ředitel Technických služeb města .