Zakázku vypsaly České dráhy tři týdny poté, co zrušily zakázku na celkem 60 podobných jednotek kvůli tomu, že nabídky byly příliš drahé. Do soutěže se tehdy přihlásili tři výrobci: Pesa, Newag a CAF. Hledání výrobce motorových jednotek trvá v případě Českých drah už přes tři roky, už dříve zrušily i soutěž na dodávku vozidel pro trať Praha – Kladno.

Podle informací na profilu zadavatele uzavřou České dráhy s vítězem rámcovou smlouvu na dodávky po dobu až osmi let na 160 jednotek. České dráhy se zavazují, že pokud uzavřou s vítězem dílčí kupní smlouvu, objednají nejméně 33 vozidel, na další bude opce. Jednotky mají být částečně nízkopodlažní, s kapacitou nejméně 110 sedících cestujících. Nasadí je hlavně pro regionální dopravu. České dráhy už ustoupily od modelu soutěžení vlaků po menších částech a jdou cestou rámcových smluv, která umožňuje přihlášení více zájemců.

Vlaky budou vybaveny klimatizací, budou bezbariérové a snadno do nich nastoupí lidé na vozíku, rodiče s kočárky a s malými dětmi nebo cyklisté. Audiovizuální informační systém, nápisy v Braillově písmu a různé reflexní prvky usnadní cestování nevidomým, slabozrakým nebo neslyšícím spoluobčanům. Nové jednotky budou mít maximální rychlost 120 km/h a dostatečně vysoký výkon, který umožní zkrácení cestovních časů na neelektrifikovaných tratích oproti starším typům vozidel. U frekventovaných vlaků bude možné spojit až tři jednotky do jednoho vlaku.  Budou vybaveny ETCS.

Zpoždění modernizace 

„V současné chvíli poptáváme motorové jednotky, protože naši zákazníci nyní žádají obnovu starších souprav moderními, ale stále ještě motorovými jednotkami. Už nyní se ale připravujeme na možnost pořízení bezemisních vlaků. Sledujeme především vývoj a zkušenosti s bateriovými vlaky, které jsou vhodným řešením pro naši železniční síť. Tyto informace využíváme při interní diskusi o parametrech a přípravě podmínek pro provoz těchto nízkoemisních a bezemisních vlaků v České republice. Jakmile budou naši zákazníci připraveni objednat dopravní obslužnost na neelektrifikovaných tratích prostřednictvím bateriových jednotek, tak vypíšeme soutěž i na pořízení těchto vlaků budoucnosti,“ upozornil na trendy ve vývoji obnovy vlaků Michal Kraus, místopředseda představenstva a náměstek generálního ředitele ČD pro provoz.

Modernizace motorové trakce formou nákupu nových vlaků nabrala značné zpoždění. Posledním nákupem byl kontrakt z roku 2011, v jehož rámci koupily České dráhy 31 jednotek LINK II za dvě miliardy od polského výrobce Pesa Bydgoszcz.

Dopravce šel mezitím cestou nákupu použitých vozidel: flotilu loni rozšířil o motorové jednotky řady 646 Stadler GTW po Deutsche Bahn, aktuálně poptává i použité motorové jednotky pro provoz na Šumavě, současně začaly České dráhy poptávat motorové jednotky DMU70, které nahradí regionovy a motorové vozy řady 810. Ty současně pro některé kraje modernizuje do verze s Wi-Fi či klimatizací.

Požadavky na nová vozidla:
• moderní světlý a přehledný klimatizovaný interiér s ergonomicky řešenými čalouněnými sedačkami v provedení 1. a 2. třídy;
• bezbariérový nástup s podlahou vozidla ve výši moderních nástupišť bez nutnosti překonávat schody, pro cestující na vozíku budou vybaveny plošinou pro překlenutí prostoru mezi nástupištěm a podlahou vozu, na zastávkách s nižšími nástupišti usnadní nástup dodatečný výsuvný schod;
• moderní bezpečné předsuvné dveře ovládané tlačítky, centrálně uzavírané a blokované již před rozjezdem vlaku, navíc pro nevidomé a slabozraké budou čelní dveře jednotky vybavené dálkovým ovládáním dveří obsluhované slepeckou vysílačkou a vybavené akustickým majáčkem;
• prostorné bezbariérové WC přístupné také osobám na vozíku s uzavřeným systémem a vybavené sklopným stolem pro přebalování kojenců;
• doplňkové služby jako jsou elektrické zásuvky pro napájení přenosné elektroniky cestujících, např. mobilní telefony, tablety atp. včetně USB portů, Wi-Fi, sklopné nebo rozkládací stolky podle rozmístění sedaček a zásuvky 230 V pro dobíjení baterií elektrických invalidních vozíků;
• dostatečné velké prostory pro umístění kočárků a jízdních kol;
• moderní audiovizuální informační systém poskytující informace o jízdě vlaku a zastávkách všem cestujícím včetně nevidomých, slabozrakých nebo neslyšících osob, pro nevidomé a slabozraké budou uvnitř soupravy k dispozici také informační štítky v Braillově písmu a ovládací prvky budou řešeny v reliéfním provedení pro orientaci hmatem.