Byla neděle 19.20 hodin a policisté spolu se železničáři zjistili, že neznámý vandal připravil proti vlakům více překážek, aby je vykolejil.

Tři pasti
Od Českých Zlatníků k bílinskému nádraží směřují tři koleje. Po 1. koleji jel osobní vlak. V 19.20 hod. před vjezdem do stanice najel na neviditelnou překážku - pneumatiku na koleji vyztuženou betonovou deskou, či spíše nějakým betonovým obrubníkem. To vše bylo zabalené do černé silonové bundy.

Proto ve tmě zimního pozdního večera nástraha nebyla na kolejích vidět. Byla to doslova past na vlak.

Kousek od tohoto místa neznámý terorista nacpal mezi koleje do výhybky č. 29 kameny, aby nebylo možné přestavět výhybku do jiného směru. Vlak by tedy měl pokračovat nesprávným směrem. To byla druhá past vedoucí k železničnímu neštěstí. Vlak by z Bíliny jel stále rovně po 1. koleji a neodbočil by na prostřední „nultou“ kolej. Nebo naopak vlak jedoucí od Českých Zlatníků by nepřejel přes výhybku na 1. kolej a hrozilo by nebezpečí vykolejení.
Na 2. traťové koleji (tedy na třetí koleji, na opačné straně, než je 1. kolej, po které jel osobní vlak) byly položeny kameny. I zde neznámý pachatel chtěl docílit vykolejení vlaku.

Protože jako první se v místě tří pastí objevil vlak od Mostu směrem na Bílinu a Teplice, los osudu připadl na osobní vlak 6869.

Šokující informace Deníku sdělil Josef Kříž, přednosta regionálního inspektorátu bezpečnosti železniční dopravy ČD v Ústí nad Labem. Na místě útoku na vlak byl spolu s policisty, psovodem, kriminalisty a specialisty v železniční dopravě, kteří mají trať v tomto úseku na starosti.

Velké štěstí
„Původně se objevila v neděli po jednadvacáté hodině zpráva, že v Bílině vykolejil vlak, ale nedošlo k tomu. Lokomotivě se podařilo rozdrtit betonový panel. Lokomotiva projela betonem a přes pneumatiku. Pokud by překážka byla v jiné poloze, mohla vychýlit lokomotivu z kolejí. Rychlost vlaku o váze 126 tun a délce 74 metrů v okamžiku střetu mohla být kolem 40 kilometrů v hodině, protože vlak se blížil ke stanici, kde měl zastavit. Pokud by nástraha byla umístěna na kolejích dál od stanice, vlak by na překážku vjel rychlostí až 80 kilometrů v hodině. Ani nechci domyslet, co by se v té rychlosti mohlo stát,“ dodal Kříž.

V osmdesátikilometrové rychlosti by vykolejení vlaku s nevinnými cestujícími a obsluhou vlaku bylo pravděpodobné.

Pneumatika
Podívejme se na vlastní vražedný nástroj. Přednosta Kříž ukazuje na fotografii, na které je viditelné nezasněžené kolo v poprašku sněhu, ukazující, kde byla původně odhozená pneumatika.

Někdo starou pneumatiku našel u trati, dokutálel ji na 1. traťovou kolej, donesl na ni cosi připomínající betonový obrubník a zabalil vražednou past do obnošené černé bundy.

Odhozených pneumatik jsou podél trati tisíce, kamenů a různých úlomků betonu lze nalézt na některých místech také dost. A co chybí, lze donést.
Taková past nic nestojí, následky mohou být milionové a pro železničáře a cestující tragické.

Lidský faktor
Kdo byl teroristou z trati u Bíliny? Útok na vlak lze skutečně nazvat teroristickým aktem. Cílem tří pastí bylo ničení a smrt lidí. Zázrakem k tomu nedošlo. Tři překážky se objevily na kolejích a ve výhybce po sedmé hodině večerní.

„Nebezpečí položení překážek na trať stoupá především při letních prázdninách. Zde lze těžko odhadovat, co to bylo za člověka, který byl takového jednání schopen,“ uvedl k případu přednosta Kříž.

Policejní psycholog Josef Kovářík s ním souhlasí. Osoba útočníka je nečitelná, jedná se ale asi o dospělého člověka, protože během krátké chvíle položil tři překážky a věděl jak nejvíce vlak ohrozit na výhybce.

„Útok ovlivnil v nedělní večer stovky lidí. Dvě desítky cestujících byly ve vlaku stojícím na trati, další cestující čekali marně na nádražích po trati, řadě lidí kvůli tomu ujely navazující spoje. Většina lidí nevěděla, k čemu došlo a povzdychla si, že na České dráhy není spolehnutí,“ připomenul Kříž další rozměr nedělního útoku u bílinského nádraží.

Provoz na trati naštěstí nebyl přerušen, protože bylo možné využít dalších dvou kolejí vedoucích z nádraží.