VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Neznámá zrůda chtěla vykolejit vlak s lidmi

Bílina – Když u bílinského nádraží lokomotiva narazila ve večerní tmě na překážku, a došlo k rozpojení osobního vlaku 6869, nikdo ještě netušil, že jde o cílený útok proti železnici.

15.2.2011
SDÍLEJ:

Past na kolejích: Osobní vlak naštěstí nevykolejilFoto: ČD

Byla neděle 19.20 hodin a policisté spolu se železničáři zjistili, že neznámý vandal připravil proti vlakům více překážek, aby je vykolejil.

Tři pasti
Od Českých Zlatníků k bílinskému nádraží směřují tři koleje. Po 1. koleji jel osobní vlak. V 19.20 hod. před vjezdem do stanice najel na neviditelnou překážku - pneumatiku na koleji vyztuženou betonovou deskou, či spíše nějakým betonovým obrubníkem. To vše bylo zabalené do černé silonové bundy.

Proto ve tmě zimního pozdního večera nástraha nebyla na kolejích vidět. Byla to doslova past na vlak.

Kousek od tohoto místa neznámý terorista nacpal mezi koleje do výhybky č. 29 kameny, aby nebylo možné přestavět výhybku do jiného směru. Vlak by tedy měl pokračovat nesprávným směrem. To byla druhá past vedoucí k železničnímu neštěstí. Vlak by z Bíliny jel stále rovně po 1. koleji a neodbočil by na prostřední „nultou“ kolej. Nebo naopak vlak jedoucí od Českých Zlatníků by nepřejel přes výhybku na 1. kolej a hrozilo by nebezpečí vykolejení.
Na 2. traťové koleji (tedy na třetí koleji, na opačné straně, než je 1. kolej, po které jel osobní vlak) byly položeny kameny. I zde neznámý pachatel chtěl docílit vykolejení vlaku.

Protože jako první se v místě tří pastí objevil vlak od Mostu směrem na Bílinu a Teplice, los osudu připadl na osobní vlak 6869.

Šokující informace Deníku sdělil Josef Kříž, přednosta regionálního inspektorátu bezpečnosti železniční dopravy ČD v Ústí nad Labem. Na místě útoku na vlak byl spolu s policisty, psovodem, kriminalisty a specialisty v železniční dopravě, kteří mají trať v tomto úseku na starosti.

Velké štěstí
„Původně se objevila v neděli po jednadvacáté hodině zpráva, že v Bílině vykolejil vlak, ale nedošlo k tomu. Lokomotivě se podařilo rozdrtit betonový panel. Lokomotiva projela betonem a přes pneumatiku. Pokud by překážka byla v jiné poloze, mohla vychýlit lokomotivu z kolejí. Rychlost vlaku o váze 126 tun a délce 74 metrů v okamžiku střetu mohla být kolem 40 kilometrů v hodině, protože vlak se blížil ke stanici, kde měl zastavit. Pokud by nástraha byla umístěna na kolejích dál od stanice, vlak by na překážku vjel rychlostí až 80 kilometrů v hodině. Ani nechci domyslet, co by se v té rychlosti mohlo stát,“ dodal Kříž.

V osmdesátikilometrové rychlosti by vykolejení vlaku s nevinnými cestujícími a obsluhou vlaku bylo pravděpodobné.

Pneumatika
Podívejme se na vlastní vražedný nástroj. Přednosta Kříž ukazuje na fotografii, na které je viditelné nezasněžené kolo v poprašku sněhu, ukazující, kde byla původně odhozená pneumatika.

Někdo starou pneumatiku našel u trati, dokutálel ji na 1. traťovou kolej, donesl na ni cosi připomínající betonový obrubník a zabalil vražednou past do obnošené černé bundy.

Odhozených pneumatik jsou podél trati tisíce, kamenů a různých úlomků betonu lze nalézt na některých místech také dost. A co chybí, lze donést.
Taková past nic nestojí, následky mohou být milionové a pro železničáře a cestující tragické.

Lidský faktor
Kdo byl teroristou z trati u Bíliny? Útok na vlak lze skutečně nazvat teroristickým aktem. Cílem tří pastí bylo ničení a smrt lidí. Zázrakem k tomu nedošlo. Tři překážky se objevily na kolejích a ve výhybce po sedmé hodině večerní.

„Nebezpečí položení překážek na trať stoupá především při letních prázdninách. Zde lze těžko odhadovat, co to bylo za člověka, který byl takového jednání schopen,“ uvedl k případu přednosta Kříž.

Policejní psycholog Josef Kovářík s ním souhlasí. Osoba útočníka je nečitelná, jedná se ale asi o dospělého člověka, protože během krátké chvíle položil tři překážky a věděl jak nejvíce vlak ohrozit na výhybce.

„Útok ovlivnil v nedělní večer stovky lidí. Dvě desítky cestujících byly ve vlaku stojícím na trati, další cestující čekali marně na nádražích po trati, řadě lidí kvůli tomu ujely navazující spoje. Většina lidí nevěděla, k čemu došlo a povzdychla si, že na České dráhy není spolehnutí,“ připomenul Kříž další rozměr nedělního útoku u bílinského nádraží.

Provoz na trati naštěstí nebyl přerušen, protože bylo možné využít dalších dvou kolejí vedoucích z nádraží.

Autor: František Roček

15.2.2011
SDÍLEJ:

SERVIS

Zdravotnictví - Zdravotnictví Pracovníci přímé obslužné péče v 14 000 Kč

Pracovníci přímé obslužné péče v oblasti pobytové péče. Požadované vzdělání: střední odborné (vyučen). Nepřetržitý provoz, úvazek: . Mzda min. 14000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: 3. směnný, nepřetržitý a noční provoz. Vhodné i pro absolventy. Možnost prodloužení pracovního poměru na dobu neurčitou., V případě nástupu absolventa nebo zaměstnance bez kvalifikačního kurzu pracovníka v sociálních službách, bude umožněno absolvování kurzu do 1,5 roku po nástupu s úhradou zaměstnavatele., Způsob prvního kontaktu zaměstnavatele: e-mailem nebo telefonicky v pracovní dny od 7.00 - 17.00 hod.. Pracoviště: Hezké domy s.r.o., provozovna lovosice, Osvoboditelů, č.p. 1228, 410 02 Lovosice 2. Informace: Soňa Čechová, +420 731 401 433.

Výroba - Výroba Provozní zámečníci, údržbáři 18 000 Kč

Provozní zámečníci, údržbáři provozní údržbář. Požadované vzdělání: střední odborné (vyučen). Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 18000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: zámečnické práce, svářecí kurz, praxe 2 roky. Pracoviště: Severofrukt, akciová společnost, 412 01 Litoměřice 1. Informace: Dagmar Jiřinová, +420 416 782 721;773 752 969.

Výroba - Výroba Správci objektů 8 000 Kč

Správci objektů Pracovník provádějící úklid a údržbu vnitřních i vnějších prostor firmy. Požadované vzdělání: úsv. Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 8000 kč, mzda max. 15000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Mzda závislá na dohodnutém rozsahu práce a dohodnutém úvazku. Pracovní poměr začíná na dobu určitou. V případě spokojenosti zaměstnavatele je po uplynutí doby určité prodloužen na dobu neurčitou. Výhodou řidičský průkaz B. Nejprve pošlete, prosím, svůj profesní životopis na kontaktní e-mailovou adresu (neplánované návštěvy nejsou možné). Děkujeme.. Pracoviště: Kis plus, a.s., Želetická, č.p. 305, 412 01 Litoměřice 1. Informace: Libor Hanzal, +420 416 715 513.

Stavebnictví - Stavebnictví Zedník 18 000 Kč

Zedníci (kromě zedníků ohnivzdorného zdiva). Požadované vzdělání: střední odborné (vyučen). Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 18000 kč. Volných pracovních míst: 3. Poznámka: zdravotní způsobilost, fyzická zdatnost, SOU ve stavebním oboru výhodou, praxe alespoň 3 roky., Práce ve stabilní rodinné společnosti, nástup ihned, pracovní poměr na dobu neurčitou., Způsob prvního kontaktu zaměstnavatele: e-mailem nebo osobně Po-Pá od 8.00 - 15.00 hod. s písemným životopisem s sebou!.. Pracoviště: Raeder & falge s.r.o., Přívozní, č.p. 114, 410 02 Lovosice 2. Informace: Petr Kohout, +420 725 505 495.


DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Vlastimil Dvořák, prezident Aeroklubu ČR a šéf Memorial Air Show

Do Senátu chce za topku prezident aeroklubu Vlastimil Dvořák

Videosouhrn 20. července 2018

Nepoučitelný pražský taxikář a suverénní sedmiletá heligonkářka: videa dne

Nejlepší sklizeň za tři roky? Lidé se mohou těšit na sladké a levnější ovoce

Severní Čechy /INFOGRAFIKA/ - Po dvou hubených letech se pěstitelé ovoce opět těší na úrodu, která má být vzhledem k slunečnému počasí hojná. Navíc v předstihu proti minulým rokům. Oproti pětiletému průměru by se tak mělo sklidit asi o pětinu ovoce více.

OBRAZEM: S 2,5 promilemi se nevešel na silnici

Keblice - Opilý starší řidič havaroval kolem pul šesté odpoledne mezi Keblicemi a Brňany.

Jezero Chmelař zamořily sinice. Hygienici vyhlásili zákaz koupání

Úštěk -  Letní idylka u Chmelaře pro mnohé lidi skončila. Ten kdo nechce riskovat zdravotní potíže, měl by se podle hygieniků vodě v úštěckém jezeře raději vyhnout.

Technický klub v Litoměřicích se nezastaví ani o letních prázdninách

Litoměřice /FOTO/ - V celém kraji je svým záběrem, počtem členů a drajvem dobrovolných vedoucích Technický klub v Litoměřicích pro mládež unikátní. Ani v létě nespí.

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT