Soud ve čtvrtek 16. února prohlásil konkurz nad RAF Stavbami. Do řízení po úpadku pohrobku Raeder & Falge (R&F) přihlásilo pohledávky skoro za 800 milionů přes 400 věřitelů. Mezi nimi jsou firmy, státní podniky i města v celé České republice, pro která R&F v uplynulých letech stavěla. Ale i nevyplacení zaměstnanci lovosické stavebky, pro niž dříve pracovalo na dvě stě zaměstnanců. Jejich nároky mají být ze zákona uspokojeny nejdřív. „Jediným možným řešením úpadku je konkurz,“ konstatovala po přezkumu soudkyně Iva Černá. Pro byli všichni přítomní věřitelé.

Dluhy za dříve prosperující stavební firmou Lubomíra a Martiny Červinských jdou za nástupnickými RAF Stavbami, psanými na Josefa Kunarta z Hradce Králové. Dlužník, který na jednání poslal advokáta, k pohledávkám příliš mnoho nevzkázal. „Nepopírá je, ani výslovně neuznává,“ popsal právník Martin Michalica s tím, že jeho klient nemá pro zaujetí jasného stanoviska dost podkladů.

Peníze. Ilustrační snímek.
Desítky falešných SMS. O tisíce přišly kvůli podvodníkům ženy ze Štětí a Lovosic

Senát ústeckého krajského soudu vyhlásil konkurz ve čtvrtek 16. února po přezkumném jednání a schůzi věřitelů ve velké síni okresního soudu v Litoměřicích. Jednání byly přítomny na dvě desítky věřitelů, většinou s mnohamilionovými pohledávkami. Seděli tu například právní zástupci Ředitelství silnic a dálnic, České spořitelny, Městské části Praha 16 či domova pro seniory v Mělníku.

RAF Stavby nyní nevykazují prakticky žádnou činnost. Pouze inkasují nájem z haly v Bohušovicích nad Ohří od firmy Auto Garage. Jejím jednatelem je Jiří Maňák, zeť Lubomíra Červinského a manžel Martiny Červinské. Pohrobek R&F má aktuálně na účtu jen 1,2 milionu korun. Tyto prostředky slouží k pokrytí nezbytných úhrad za správu a provoz nemovitého majetku.

Snaha o zpeněžení majetku

Mezi tím je i hotel Lev v Lovosicích, který ukončil provoz loni v říjnu. Celkovou hodnotu této a dalších zajištěných nemovitostí vyčíslily dva znalecké posudky na částku kolem 106 milionů. Po R&F ale zbyla i flotila více než stovky aut a strojního zařízení. Ty však Kunart loni převedl na odštěpnou firmu Raeder & Falge - Bahnbau. Insolvenční správce Jakub Mašek kvůli tomu podal odpůrčí žalobu.

Podle Maška lze totiž čekat enormní snahu o zpeněžení tohoto majetku. Kunart se podle něj dokonce pokusil neoprávněně vniknout do nemovitostí se zajištěnou částí majetku s legendou, že jde udělat inventarizaci. „Pokud nedojde k dočasnému zákazu nakládání s majetkem, který přešel na žalovaného, tak ho zcizí,“ varoval Mašek. Soud mu vyhověl v předběžném opatření, ale Kunart se odvolal.

Odjezd vlaku z Radejčína směr Teplice.
VIDEO: Deset let od sesuvu. Nepoužívaná trať přes České středohoří chátrá

Jen pokud se podaří dohledat tento majetek, neskončí místo u věřitelů v zahraničí s reálnou nemožností cokoliv vymoci. Žalovaná firma má totiž skrytou vlastnickou strukturu, kdy její jediný společník Freight Logistic Group má sídlo v daňovém ráji na Marshallových ostrovech. „Jsem přesvědčen, že v tom sporu mohu být úspěšný,“ uvedl na dotaz jednoho z věřitelů u soudu Mašek.