Podle šéfa krajské dopravní policie Jiřího Ušáka je celorepublikový trend opačný mrtvých při nehodách v Česku ubývá. „Máme poměrně vysoké číslo nehod s vícenásobným úmrtím. Opakuje se stále stejná věc, řidiči se plně nevěnují řízení,“ řekl Ušák.

RIZIKOVÍ MLADÍCI

Nedbalé řízení bylo podle něj příčinou mnoha těžkých nehod i na velmi přehledných silnicích, na rovině a bez překážek ve výhledu. Oproti tomu příliš vysoká rychlost stojí mezi příčinami nehod až na třetím místě hned za nepovedeným otáčením nebo couváním.

K nejrizikovější skupině přitom stále patří řidiči s praxí do tří let nebo ve věku do 23 let. „Kombinují řidičskou nezkušenost s přeceňováním svých schopností. U mladých mužů hraje roli i touha se předvést, ukázat se. Poměrně často je u těchto nehod i staré a opotřebené auto,“ vysvětlil šéf dopravní policie Ušák.

Připomněl také nehodu 19leté řidičky ze začátku září, při níž zahynuli tři mladí lidé, kteří jeli z chmelové brigády. „Když pak zaslechnete, že opilí spolujezdci prý hodili řidičce mikinu přes hlavu, takže neviděla a nebrzdila, kroutíte jen hlavou,“ poznamenal specialista BESIPu Jan Pechout.

Foto z místa nehody.
Tři mladí lidé přišli v autě o život u Úštěka, řidička přežila

Podobně zbytečný byl náraz automobilu do stěny u Obrnic z loňského července v přímém přenosu na sociální sítě. Předcházela mu riskantní rychlá jízda dvou mladých dívek, které se přitom natáčely mobilem.

ÚLEVA NA DÁLNICI

Naopak jednoznačně kladně hodnotí policisté dálnici D8. Zaznamenali zde nejméně přestupků. „Je to nejbezpečnější komunikace, přinesla do dopravy mezi Ústím a Drážďany bezpečí. To, co se dělo v minulých letech, kdy jsme například u Lovosic měli celou řadu sražených chodců, je minulostí,“ potvrdil Jiří Ušák.

V souvislosti s dostavěnou dálnicí D8 a dalšími vznikajícími silnicemi plánuje dopravní policie zřízení nového dálničního oddělení u Loun.

Ilustrační foto
Nehoda se zraněním uzavřela tunel Libouchec na dálnici D8

Špatná čísla nehodovosti v Ústeckém kraji jsou v rozporu s celorepublikovým trendem, podle specialisty Pechouta byl přitom v minulosti vývoj přesně opačný. „Příští týden se nad tím posadíme společně s dopravní policií a zástupci krajského úřadu. Musíme nejdříve vidět rozbor a příčiny těchto špatných čísel, abychom s nimi mohli něco udělat,“ řekl.

Podle zveřejněných statistik klesal počet nehod od roku 2008 (13 600 nehod) až k minimu v roce 2011 (7120 nehod). Poté zase stoupal až k 10 600 nehodám v loňském roce.

K dalším poznatkům policie patří, že nehodu může ovlivnit i stav silnic. „Vyznačení čar krajnice hraje obrovskou roli například v mlze, kde ukáže včas zatáčku. Stejně tak je důležité čištění a odvod vody,“ dodal Jiří Ušák.

Loňská dopravní nehodovost v číslech
Dopravní policisté zaznamenali za rok 2017 celkem 10 638 silničních dopravních nehod, při kterých bylo 47 lidí usmrceno, 198 těžce zraněno a 1833 zraněno lehce. Škoda odhadnutá na místě nehody vystoupala k 485,5 milionu korun. Ve srovnání s předchozím rokem počet nehod stoupl o 636, počet usmrcených o 15 a počet těžce zraněných o 17 lidí. Počet lehce raněných naopak klesl o devět. Škoda stoupla o 16,8 milionu korun. Nejčastější příčinou došlo k nehodě, protože se řidič nevěnoval plně řízení (2760 případů). Následuje nesprávné otáčení či couvání v 983 případech. Nepřizpůsobení rychlosti stavu vozovky bylo v 818 případech.