„Řidiči berou od 70 do 90 korun za hodinu, u firmy BusLine je to 72 korun. To mají dneska brigádníci v supermarketu více. Aby se řidiči dostali na nějaké lepší peníze, musejí dělat ohromné množství přesčasů," sdělil odborářský předák Jiří Kuchynka.

Pokud by řidiči pracovali běžných 160 hodin měsíčně, vydělali by si při této hodinové mzdě přibližně 11 500 korun. K tomu se jim přičítají právě přesčasy nebo příplatky za práci o víkendech, svátcích či v noci.

„Dříve byl průvodčí, uklízečka, řidič. Dnes dělá řidič vše a za menší peníze," postěžoval si také Jaroslav Fiala, řidič autobusu na Litoměřicku.

Odboráři proto na protest sepsali takzvanou Jabloneckou výzvu, v níž požadují zvýšení platů alespoň na 1,75 násobek minimální mzdy. Za hlavní důvod nízkých platů pak označují způsob, jakým se soutěží veřejné zakázky na zajišťování veřejné dopravy.

„Nesouhlasíme s podmínkami výběrových řízení, které tlačí podniky ke snížení cen dopravy, což se projevuje ve snížení platů a nedůstojných podmínkách práce řidičů. Příkladem je Ústecký kraj, který vysoutěžil ceny dopravy nepřiměřeně nízko," dodal Kuchynka.

S výtkou, že by kraj svými podmínkami tlačil dopravce ke snižování mezd řidičů, ale nesouhlasí krajský radní pro dopravu Jaroslav Komínek. „Je věcí firmy, jak se rozhodne na výběrové řízení reagovat. My nikomu nepředepisujeme, jak má své řidiče platit. Podle nedávného auditu jsou ceny ve většině ze čtrnácti oblastí reálné," uvedl Komínek.

Kuchynka současně varoval, že pokud nebude ochota o situaci dále jednat, dalším logickým krokem bude stávka.