VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Žabotlamy se loučí. Poslední z nich zamíří do depozitáře v Chomutově

Chomutov /VIDEO/ - Železnice zažije příští týden jedno velké loučení. V provozu po více než padesáti letech skončí poslední elektrická jednotka řady 451, které se přezdívá pantograf, panťák, emilka nebo nověji žabotlam. Informaci potvrdil mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský. Posledním provozním dnem bude pátek 10. srpna.

5.8.2018
SDÍLEJ:

Elektrický vlak 451 pantograf zvaný "žabotlam".Foto: ČTK/Martin Štěrba

Nepůjde ale o železniční pohřeb. Naopak, České dráhy potvrdily, že poslední "panťák" (451.025-26) čeká nová etapa existence jako muzejního exponátu. Převezme jej totiž Národní technické muzeum, v sobotu se proto vlak vydá do jeho depozitáře v Chomutově.

Nepojede přitom sám. Doprovodí jej muzejní exemplář stejného pantografu, který mají České dráhy umístěný v Šumperku. Pantograf pojede ze Šumperka do Prahy jako zvláštní vlak s přepravou cestujících už v pátek, na páteční podvečer je pak naplánováno společné fotografování obou pantografů. V sobotu se pak spolu vydají přes Lovosice a Ústí nad Labem západ až do Chomutova.

Pantografy v poslední době obsluhovaly městskou linku Roztoky – Libeň. Místo nich dráhy nasadí motorové Regionovy. V případě získání smlouvy i po roce 2019 pak slibují nové elektrické jednotky. O městskou linku S41 nicméně projevily zájem i Arriva a Leo Express.

Dráhy vzhledem ke stáří a poruchovosti nevylučují vyřazení jednotky dříve než 10. srpna. V době provozu jezdí jednotka na výlukové lince S41 pouze v úseku Praha-Podbaba – Praha-Libeň. Poslední jednotka je třívozová, a tak by ji technické muzeum chtělo zachovat.

Elektrické jednotky řady 451, v minulosti označované jako řada EM 475.1 (odsud přezdívka emilka), vyráběli v letech 1964 až 1968 ve Vagonce Tatra ve Studénce s elektrickou výzbrojí z podniku Moravské elektrotechnické závody ve Vsetíně. Celkem vyrobili 51 čtyřvozových jednotek, které jezdily v Praze, v severních Čechách a na severní Moravě, a v letech 1967 až 1976 také na východním Slovensku.

Od poloviny 70. let byly soustředěny v Praze, kde se staly základním kamenem systému příměstské dopravy. Původně plánovaná životnost byla 15 let, díky rostoucímu provozu je ale neodrovnal ani příchod elefantů počátkem století.

Ve své době znamenaly špičku mezi vozidly pro příměstskou dopravu. Výjimečný byl luxusní interiér, například polstrovaná sedadla, široké centrálně zavírané dveře, nízkopodlažní uspořádání, velká okna a toalety.

Vlaky mají značný výkon, takže kdysi předčily konkurenci také v rychlosti rozjezdů, což bylo výhodou v okolí velkých měst. Po jejich vyřazení z pravidelného provozu si dráhy zřejmě ponechají jen muzejní jednotku, která je zaparkovaná v Šumperku, jednu pak uchová i Národní technické muzeum. Ostatní čeká šrotiště.

Sobotní jízdní řádV sobotu 11. srpna je plánovaná poslední jízda obou jednotek z Prahy-Libně do Chomutova. Mimořádný rychlík pojede v 9:05 z Prahy-Libně, v 9:12 zastaví v Praze-Holešovicích a dál pojede přes Lovosice (10:41), Ústí nad Labem západ (11:05) do Chomutova (12:15), kde svou jízdu ukončí. Jednotka 451.025-26 již zůstane v Chomutově a bude předána do sbírek Národního technického muzea.

Historická souprava Českých drah se pak vrátí z Chomutova (15:00) přes Ústí nad Labem západ (16:05) a Lovosice (16:40) do Prahy-Holešovic (18:47) a Prahy-Libně (18:54). Cena zpáteční jízdenky do zvláštního vlaku vedeného historickým pantografem je 300 Kč a lze ji zakoupit v pokladnách železničních stanic, volné jízdenky budou doprodány přímo ve vlaku.  

Autor: Jan Šindelář, Redakce

5.8.2018 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

SERVIS

Doprava a logistika - Doprava a logistika Skladník 16 500 Kč Skladníci, obsluha manipulačních vozíků Operátor na středisku logistiky. Požadované vzdělání: základní + praktická škola. Třísměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 16500 kč, mzda max. 20800 kč. Volných pracovních míst: 3. Poznámka: Náplň práce: , Vybalování výrobků a jejich závoz do skladů, Načítání a vážení výrobků, Vyložení a naložení dílů, Výběr produktů ze skladu na základě pracovních postupů procesu expedování, Příprava palet, Vykládka a nakládka palet, Třísměnný provoz, , Požadujeme: , - dobrý zdravotní stav, - ochotu učit se , , Nabízíme:, - zázemí silné nadnárodní společnosti, - možnosti vzdělávání a profesního rozvoje , - měsíční bonus v závislosti na pracovním výkonu, - měsíční bonus za docházku, - příspěvek na dojíždění dle vnitropodnikových pravidel , - týden dovolené navíc , - firemní dotované stravování , - příspěvek na životní připojištění nebo penzijní spoření. Pracoviště: Aoyama automotive fasteners czech, s.r.o., Průmyslová, č.p. 1166, 410 02 Lovosice 2. Informace: Hana Smíšková, +420 730 891 239. Gastronomie - Gastronomie Kuchař/pizzař 13 400 Kč Kuchaři (kromě šéfkuchařů) kuchařka studené kuchyně. Požadované vzdělání: základní + praktická škola. Dvousměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 13400 kč, mzda max. 16200 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: výdej obědů a večeří, příprava studené kuchyně. Způsob kontaktování zaměstnavatele: e-mailem, telefonicky od 8.00h. do 14.00h.. Pracoviště: Gth catering a.s., pracoviště lovosice, Průmyslová, č.p. 1165, 410 02 Lovosice 2. Informace: Blanka Melicharová, +420 724 437 138. Doprava a logistika - Doprava a logistika Obsluha zemních a příbuzných 21 875 Kč Obsluha zemních a příbuzných strojů strojník stavební mechanizace. Požadované vzdělání: základní + praktická škola. Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 21875 kč. Volných pracovních míst: 3. Poznámka: místo výkonu práce: Přívozní 114/2, 410 02 Lovosice a zakázky zaměstnavatele v rámci ČR., Stavební práce při výstavbě novostaveb, rekonstrukcí stávajících staveb, inženýrských staveb a to převážně na území ČR. Praxe v řízení a ovládání stavebních strojů, rypadel, bagrů apod. nutná., Způsob prvního kontaktu zaměstnavatele: e-mailem nebo osobně po - pá 8:00 - 15:00 hodin na sídlo firmy.. Pracoviště: Raeder & falge s.r.o., Přívozní, č.p. 114, 410 02 Lovosice 2. Informace: Petr Kohout, +420 725 505 495. Administrativa - Administrativa Úředník ve skladu 18 000 Kč Úředníci ve skladech skladník, řidič - B. Požadované vzdělání: střední odborné (vyučen). Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 18000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Skladník, řidič skuoiny B. Požadujeme spolehlivost, pracovitost, svědomitost, zodpovědnost. Způsob kontaktování změstnavatele: e-mailem.. Pracoviště: Hartex cz s.r.o., Českolipská, č.p. 325, 412 01 Litoměřice 1. Informace: Romana Cihlářová, +420 416 731 177,602 340 332.

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto.

Kebab se salmonelou může být kdekoliv. Výrobna zásobovala široké okolí

Ilustrační foto

Nováček z Lovosic je stoprocentní! Zabralo Štětí, Litoměřicko stále tápe

Oběti okupantů a komunistického režimu. Litoměřice vzpomínaly na osmašedesátý

Litoměřice /FOTO/ - Česká vlajka zavlála v úterý 21. srpna na litoměřické radnici. A před ní se u pamětní desky obětem válek a komunistického režimu objevila čerstvá kytička. 

Hokejisté Stadionu přivítají Slavii Praha. Mají jí co vracet

Litoměřice – Hokejisté litoměřického Stadionu se dnes, v úterý 21. srpna, opět představí před domácím publikem. Od 18 hodin vyzvou v Kalich Aréně pražskou Slavii, s níž v předminulém týdnu prohráli v Edenu 1:4.

FOTO: V kuchyni na Cihelně vzplála pánev, chlapec má popáleniny

Litoměřice - Policejní auto, sanitka, hasiči a pak i vrtulník dorazili kvůli požáru v panelákovém bytě do litoměřické čtvrti Cihelna v pondělí vpodvečer.

VIDEO: Nové spoty upozorňují na dopravní problémy v Litoměřicích

Litoměřice - Upozornit na problémy s dopravou má za úkol série pěti videospotů, které během léta zveřejnil Útvar strategického plánování a udržitelného rozvoje města Litoměřice.

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

https info

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT