VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Nepříjemnost v zahraničí? Obraťte se na Evropské spotřebitelské centrum

S létem je tu období dovolených, při kterých mohou nastat mnohá úskalí. Zpoždění letadla, neseriozní obchodník nebo například klamavá nabídka zahraniční cestovky mohou způsobit nejednu noční můru. A místo krásných zážitků či potěšení z dobrého nákupu nám zůstanou jen oči pro pláč a spousta starostí.

11.7.2014
SDÍLEJ:

Nepříjemnost v zahraničí? Obraťte se na Evropské spotřebitelské centrum. Ilustrační foto.Foto: Jakub Hloušek

Ovšem existuje řešení, jak nepříjemné následky podobných situací eliminovat. Stačí se obrátit na Evropské spotřebitelské centrum ČR, které působí při České obchodní inspekci.

Bezplatná služba

Evropské spotřebitelské centrum poskytuje informace o právech spotřebitelů na evropském trhu, dále radí a aktivně pomáhá v případech problémů s reklamacemi u obchodníků z jiných zemí Evropské unie, a zároveň varuje před nekalými praktikami zahraničních prodejců. Třeba, když si zrovna chcete koupit v Německu ojetý automobil nebo chcete nakoupit na internetu. Jedná se o plně profesionální právní služby, Evropské spotřebitelské centrum veškerý svůj servis poskytuje zcela bezplatně.

O více informací jsme požádali Ondřeje Tichotu, poradce pro komunikaci.

Spektrum vaší činnosti je velmi široké, z jaké jeho části se na vás klienti obracejí nejčastěji?
Pomáháme spotřebitelům řešit přeshraniční spory s obchodníky z jiných zemí EU, Norska a Islandu ve všech oblastech nakupování zboží a využívání služeb. Nejvíce jde o spory v letecké dopravě a při nakupování přes internet, kde se přeshraniční prvek vyskytuje nejčastěji. Pak je zde pronájem vozidel, ubytovací služby, nákup zboží fyzicky v jiných zemích EU, on-line služby a podobně.

Kde dosahujete nejvyšší úspěšnosti?
Vždy záleží na ochotě obchodníka řešit konkrétní spor mimosoudně. Nákupy on-line patří k oblastem s častým úspěchem, kdy tedy dosáhneme smírného vyřešení sporu. Celkově úspěšnost v síti Evropských spotřebitelských center ECC-Net dosahuje téměř 50 procent.

A kde obvykle bývá situace nejkomplikovanější?
U některých leteckých společností a menšinových internetových prodejců, jejichž pověst si spotřebitelé před nákupem neprověřili a kteří se záměrně vyhýbají svým zákonným povinnostem.
Komplikace při řešení případů přicházejí, když lidé neuplatňují například reklamaci ubytování ihned na místě, nebo když nemají dostatek důkazů pro svá tvrzení, tedy písemné potvrzení z hotelu, fotografie, svědectví ostatních ubytovaných a podobně.
Před dovolenými bych upozornil na problémové smlouvy o timeshare či podílech v tzv. holiday klubech, kde si člověk na mnoho let dopředu „kupuje" právo užívat například apartmán u moře na jeden či dva týdny v roce. Ačkoli dnes již takové smlouvy mají své zákonné náležitosti, které jsou ke spotřebiteli přívětivější než v minulosti, přece je potřeba mít se před podpisem velmi na pozoru a zvážit, zda člověk dělá správný krok, jakkoli ho prodejci v dovolenkové destinaci velmi šikovně lákají.
Už jen udržovací poplatky se mohou časem zvyšovat, na což nemusí mít účastník v budoucnu účinný vliv. Nehledě na to, že finanční situace spotřebitele se do budoucna může zhoršit, takže nebude schopen roční příspěvky platit.

V EU bez obav

Vaše činnost se dotýká zemí EU, plus Norska a Islandu. Jak je na tom Švýcarsko či Lichtenštejnsko? A také San Marino, Monako či Andora?
Některé uvedené země ani nejsou členy Evropského hospodářského prostoru a ty, které jsou, se nepřipojily k projektu Evropské komise a 30 zúčastněných států nazvaného Síť Evropských spotřebitelských center. A tak v nich nemáme partnery, kteří by do detailu znali tamní spotřebitelské právo a v mateřštině obchodníka by za českého spotřebitele vyjednávali mimosoudní řešení sporu.
Rovněž se nezabýváme problémy českých spotřebitelů s českými obchodníky. V takových případech se lidé mohou obracet na spotřebitelské organizace, jako je například Test.

Nastal čas cestování, takže když budu například trávit dovolenou na Korfu, zakoupím si od tamní řecké agentury výlet do blízké albánské Sarandy, což je mimo EU… A jeho skutečný program a náplň budou v rozporu s nabídkou. Mohu se taktéž obrátit na vás?
Ano, můžete, pokud daná řecká agentura bude poskytovatelem služby a nikoli pouze zprostředkovatelem. Pak byste měl smlouvu třeba s albánským provozovatelem lodní dopravy a síť ESC by vám nemohla pomoci, protože Albánie nespadá do její působnosti.

Jaké doklady potřebuji? Třeba v případě, že po Albánii nás přepravoval mikrobus bez klimatizace, zatímco leták sliboval klimatizovaný. Což už doopravdy může hodně pokazit zážitek, zvláště v subtropickém vedru. A ještě se mi například udělalo z horka mdlo, tudíž jsem nemohl absolvovat prohlídku antického Butrintu, na kterou jsem se těšil nejvíce.
Doklady mohou být různé povahy, třeba fotografie, svědecké výpovědi spolucestujících, lékařská zpráva apod. Důležité vždy je písemné potvrzení o uplatnění reklamace ihned na místě.

Mohu se tedy na vás obrátit i v případě újmy, tedy nemožnosti navštívit zmiňovaný antický Butrint a požadovat odškodnění?
Takové případy „zkažené dovolené" jsou vždy komplikované. Nicméně, když má turista dobré podklady a důkazy, o něž se lze opřít, lze i tyto případy řešit minimálně k částečné spokojenosti spotřebitele. Jsou to ale náročné případy, záleží také, jaké jsou požadavky poškozeného.
Jednou jsme úspěšně vyřešili případ otravy jídlem jedné české rodiny v hotelu na Kubě a vymohli odškodnění od německé cestovní kanceláře, která ubytování v daném hotelu poskytla v rámci zájezdu.

Navodím ještě další situaci zároveň jsem si v řeckém zlatnictví koupil šperk, od něhož mám paragon a dále od plážového prodejce další. Oba šperky se mi brzy po návratu rozpadly, avšak plážový prodejce mi žádný doklad nevystavil a na moje naléhání to dokonce odmítnul. Co mohu dělat? Náklady cesty do Řecka kvůli reklamaci by převýšily hodnotu zboží…
To je riziko nákupu na pláži. Bez dokladu se reklamuje těžko, takže to bych považoval za ztracené.
U obchodu, kde vám vystavili doklad o koupi, lze samozřejmě reklamovat na dálku, tedy zasláním reklamace a zboží poštou. Podobně jako by člověk z Ústí nad Labem uplatňoval reklamaci u obchodníka z Hodonína také by tam kvůli botám nejezdil speciálně autem.
Obchodník má navíc při úspěšné reklamaci povinnost hradit nejnižší nutné náklady, které spotřebiteli s reklamací vznikly. V tomto případě poštovné, při cestě z jednoho konce Ústí na druhý třeba jízdenku MHD.
Nicméně, co se dokladu týká, je vhodné platit zakoupené zboží kartou, protože pak máte k dispozici vlastní výpis, a tedy důkaz o tom, že jste u daného obchodníka nakoupil.

Zpracoval Jakub Hloušek

Autor: Redakce

11.7.2014 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

SERVIS

Doprava a logistika - Doprava a logistika Řidič nákladního automobilu 20 000 Kč

Řidiči nákladních automobilů (kromě tahačů). Požadované vzdělání: nižší střední. Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 20000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: řidičský průkaz skupiny C, D, profesní průkaz., Zkušenosti se stavebními stroji JCB, CAT výhodou, NIKOLI PODMÍNKOU!, Aktivní přístup k práci, spolehlivost, flexibilita. Zkušenosti v oboru., Způsob prvního kontaktu zaměstnavatele: telefonicky.. Pracoviště: Roman kühnel, vědomice, Dlouhá, č.p. 83, 413 01 Roudnice nad Labem. Informace: František Vojtek, +420 606 067 919.

Cestovní ruch a hotelnictví - Cestovní ruch a hotelnictví Recepční v hotelu 21 000 Kč

Recepční v hotelích a dalších ubytovacích zařízeních. Požadované vzdělání: úso (vyučení s maturitou). Turnusové služby, úvazek: . Mzda min. 21000 kč, mzda max. 29000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: místo výkonu práce: Vodochody č.p. 24, 411 84 Straškov-Vodochody. , POŽADUJEME, Anglický jazyk slovem i písmem., Počítačové znalosti (psaní všemi deseti, Word, Excel)., Ochota učit se novým věcem., Komunikativnost., Spolehlivost. , Flexibilita., Bezúhonost. , NABÍZÍME, Prémie, bonusy, procenta z prodeje, slevy., Způsob kontaktování zaměstnavatele: e-mailem. Pracoviště: Hotel amálka s.r.o., 411 84 Straškov-Vodochody. Informace: Lucie Blažková, .

Management - Management Ředitel 55 000 Kč

Výrobní a techničtí náměstci (ředitelé) v průmyslové výrobě vedoucí útvaru mechanické údržby. Požadované vzdělání: úso s maturitou (bez vyučení). Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 55000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Vedoucí útvaru mechanické údržby odpovídá za provedení preventivní, prediktivní a korektivní mechanické údržby a realizaci oprav strojů, zařízení a technologických celků závodu. Řídí a koordinuje týmy vlastní mechanické údržby a dodavatelských firem. Spolupracuje na přípravě finančních plánů v oblasti mechanické údržby a kontroluje jejich plnění. Prosazuje principy bezpečné práce., Předpoklady a požadavky na kandidáty:, " VŠ/SŠ vzdělání strojní, " znalost postupů oprav a údržby strojů, " znalost systémů preventivní a prediktivní údržby, " orientace ve strojní výkresové dokumentaci, " základní znalost projektového řízení , " základní znalost systému ISO 9001, " výborné organizační a komunikační schopnosti, " angličtina úrovně mírně pokročilé a schopnost komunikace v odborných oblastech, " osobnostní předpoklady pro práci v týmu, " vysoké pracovní nasazení a proaktivita, kooperativnost, flexibilita, " znalost práce na PC - MS Office uživatelsky, s důrazem na Excel , " znalost MS Project a AutoCad výhodou, " znalost SAP PM výhodou, " ŘP skupiny B, Nabízíme:, " Nástupní mzda od 55 000 Kč (dle kvalit kandidáta), po zapracování (zkušební době) navýšení odpovídající výkonnosti , " Roční bonus ve výši 10% z roční mzdy dle splnění osobních cílů a finančních ukazatelů společnosti, " Systém benefitů společnosti, " Místo výkonu práce v Lafarge Cement, a.s. v Čížkovicích u Lovosic, Termín nástupu dohodou. , Strukturovaný životopis a motivační dopis zašlete e-mailem na adresu:, Ivana.laskova@lafargeholcim.com, Informace o Lafarge Cement, a.s. v ČR na: www.lafarge.cz, Informace o skupině LafargeHolcim na: www.lafargeholcim.com. Pracoviště: Lafarge cement, a.s., 411 12 Čížkovice. Informace: Ivana Lásková, +420 416 577 477.

Výroba - Výroba Obsluha strojů 13 000 Kč

Obsluha strojů na výrobu potravin a příbuzných výrobků pracovníci v pekařské výrobě. Požadované vzdělání: střední odborné (vyučen). Dvousměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 13000 kč, mzda max. 16000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: požadujeme manuální zručnost (seřizování strojů), pečlivost., Směnnost: 2 směny, noční provoz. , Způsob prvního kontaktu zaměstnavatele: e-mailem nebo telefonicky.. Pracoviště: Pe h a k, v.o.s., Nerudova, č.p. 206, 412 01 Litoměřice 1. Informace: Milan Bačák, +420 416 709 120,724 028 470.


DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Utkání basketbalistek ČR (v bílém) proti celku Maďarska v Roudnici
25

Češky udělaly radost trenérovi jasnou výhrou

V Terezíně někdo utýral kočku.
4

FOTO: Neviděli jste útok kameny na kočku?

Komunální a senátní volby proběhnou společně začátkem října

Termín komunálních a senátních voleb je znám. Prezident Miloš Zeman ho stanovil na pátek 5. října a sobotu 6. října 2018. Jeho rozhodnutí musí ještě podepsat premiér v demisi Andrej Babiš.

Policie pátrá po Sabině Dubinové

Lovosicko - Pohřešovaná Sabina Dubinová byla naposledy spatřena dne 25. 4. 2018 v místě trvalého bydliště na Lovosicku.

Zchátralé domy půjdou k zemi. Ministerstvo rozdalo miliony

Ústecký kraj /ROZHOVOR/ - Města v kraji získala peníze na demolici vybydlených budov.

Lovci končí bez medaile, bronz jim vyfouklo Zubří v posledním utkání sezony

Zubří - Házenkáři Lovosic na bronzový kov nedosáhli. Po poslední prohrané bitvě sezony se však  mohli alespoň zakousnout do čokoládových medailí od svých fanoušků.

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT