VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Milovníci páry si přijdou v sobotu na své. V rámci výročí budou i souběžné jízdy

Ústecký kraj - Kulaté výročí oslaví páteřní trať Ústeckého kraje. Příznivci železnice si v sobotu 19. května připomenou, že uplynulo již 160 let od zahájení provozu na Ústecko-teplické dráze. 

17.5.2018 AKTUALIZOVÁNO 17.5.2018
SDÍLEJ:

Parní lokomotiva 475.179 „Šlechtična“ bude jednou z lokomotiv, které se objeví v čele zvláštních parních vlaků vparavených u příležitosti výročí 160 let od zahájení provozu na Ústecko-teplické dráze.Foto: Deník / Roman Nešetřil

České dráhy vypraví zvláštní parní vlaky tažené lokomotivami 475.179 „Šlechtična“ a 556.0506 „Štokr“ a také muzeální elektrickou jednotkou přezdívanou „žabotlam“. Zvláštní parní vlaky budou jezdit převážně v trase Ústí nad Labem – Teplice – Most.

RYCHLÍKOVÁ PROTI TĚŽKÉ NÁKLADNÍ

Zajímavostí určitě je, že obě lokomotivy byly vyrobeny v období těsně po druhé světové válce ve Škodových závodech v Plzni. O něco starší rychlíková "Šlechtična" se vyráběla od roku 1947 a při jejím vývoji bylo použito řady tehdy nejmodernějších technologií. Protože se nové prvky osvědčily, byly použity i při konstrukci další, větší lokomotivy řady 556.0, tedy "Štokra" pro nákladní dopravu.

"Lákadlem pro fanoušky železnice budou bezesporu souběžné jízdy obou parních vlaků v některých mezistaničních úsecích," uvedla mluvčí ČD Radka Pistoriusová. 

Na tuto mimořádnou příležitost pro fotografy dojde v úseku Ústí nad Labem hlavní nádraží - Teplice v sobotu dopoledne. Oba vlaky vyjedou v 9.45 a do Teplic přijedou v 10.09. Také odjezd do Bíliny bude souběžný v 11.14.

V tomto úseku ale již pojede rychlíková "Šlechtična" na plný výkon a do Bíliny přijede v 11.36. "Štokr" má příjezd o čtvrt hodiny později.

Oslavy 160 let Ústecko-teplické dráhy.

Souběžně obě soupravy pojedou ještě z Mostu do Bíliny a to s odjezdem ve 12.33 a příjezdem v 12.47. Vůbec první vlak akce odjíždí z Mostu do Ústí nad Labem v 7.55 a potáhne ho "Štokr". "Šlechtična" mu vyrazí v ústrety z Děčína v 8.38. Poslední souběžná jízda startuje z Teplic směrem na Ústí nad Labem v 17.22.

Poslední jízda "Štokru" začíná v 16.42 v Mostě a končí v 18.06 v Děčíně. Jeho rychlíková partnerka naposledy vyrazí v 17.22 z Teplic a jízdu ukončí rovněž v Děčíně v 18.14.

"Plné jízdné v úseku Ústí nad Labem – Most bude stát 150 korun, zlevněné jízdné 90 korun. Jízdenky bude možné zakoupit pouze u průvodčích parních vlaků. Ve vlacích neplatí běžný tarif ČD ani jízdenky Dopravy Ústeckého kraje," upozornila Pistoriusová s tím, že bude možné využít také úsekové jízdné mezi jednotlivými stanicemi za 50 korun pro dospělé a 30 korun pro děti od pěti do patnácti let a držitele průkazu ZTP a ZTP/P. Děti do pěti let mohou jet zdarma.

ÚSTECKO - TEPLICKÁ DRÁHA

Soukromou železiční společnost založila roku 1856 v Teplicích skupina místních podnikatelů a průmyslníků, aby jejím prostřednictvím vybudovali první trať do Ústí nad Labem.

Později společnost provozovala rozsáhlou síť drah a navazujících vleček v Podkrušnohoří, po kterých přepravovala především hnědé uhlí těžené v okolních dolech. Její seřaďovací nádraží v Ústí nad Labem, předané do provozu roku 1874, bylo v době otevření největší v Rakousku-Uhersku.

Po roce 1918 sice společnost zůstala mezi posledními třemi velkými soukromými železnicemi (spolu s Buštěhradskou dráhou a dráhou Košicko-bohumínskou), generovala však rok od roku zvyšující se schodek. Její zestátnění schválil československý parlament v červnu roku 1922 a k 1. lednu 1923 vstoupilo v platnost.

Všechny tratě vybudované Ústecko-teplickou dráhou jsou i nadále v provozu. Bývalá hlavní trať funguje jako nejdůležitější železnice kraje, spojující velká města v prostoru mezi Ústím nad Labem a Chomutovem. Postupně byla v celé délce elektrifikována a roku 1984 v úseku mezi Mostem a Chomutovem kvůli postupující těžbě uhlí i přeložena.

Transverzální dráha Řetenice – Liberec svého významu mírně pozbyla a byla provozně rozdělena na menší části, dopravě však slouží v celé délce. Pouze v úseku Radejčín - Lovosice je po sesuvu trati dlouhodobě nahrazena autobusy. 

O osudu této části trati jednala v tomto týdnu vláda v demisi na své pracovní návštěvě v Ústeckém kraji.

“Původně jsme očekávali, že náklady na obnovení této tratě budou kolem 250 milionů korun. Samotný sesuv a jeho sanace by dnes stála 800 milionů. Ukázalo se, že trať má ale závady i v jiných místech, protože jde o sesuvné území. Celkově by tedy revitalice tratě vyšla na 2,6 miliardy, takže jsme se dohodli s panem hejtmanem, že se na tu věc ještě jenou podíváme a zkusíme najít jinou formu, jak a kde by se trať dala obnovit,” uvedl po jednání ministr dopravy Dan Ťok.

Proti zrušení trati je zásadně vedení Ústeckého kraje. "To je to, co od státu požadujeme, aby ji opravil. Již pět let nemohou jezdit vlaky, které na trati u Českých drah objednáváme. Cestující se přepravují s menším pohodlím po velmi klikatých a úzkých silničkách autobusy," uvedl již dříve Zdeněk Rytíř, vedoucí oddělení mediální komunikace kanceláře hejtmana Ústeckého kraje.

Autor: Roman Nešetřil

17.5.2018 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

SERVIS

Doprava a logistika - Doprava a logistika Skladník 18 000 Kč Pomocní skladníci pracovník expedice. Požadované vzdělání: základní + praktická škola. Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 18000 kč. Volných pracovních míst: 2. Poznámka: manuální zručnost, jde o fyzickou práci - vzhledem ke svému charakteru vhodné spíše pro muže (balení výrobků, natírání, broušení). Příspěvek na stravování. Způsob kontaktování zaměstnavatele: nejdříve zaslat e-mailem životopis.. Pracoviště: Hks-cz, s.r.o., Mlékojedská, č.p. 1994, 412 01 Litoměřice 1. Informace: Miluše Šustrová, +420 416 715 240. Obchod - Obchod Prodavač, prodejce 18 000 Kč Prodavači ostatního zboží v prodejnách asistent prodeje. Požadované vzdělání: střední odborné (vyučen). Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 18000 kč, mzda max. 22000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: obsluha vzorové prodejny pro prodej dveří a zárubní. Dobré komunikační schopnosti., Způsob prvního kontaktu zaměstnavatele: e-mailem.. Pracoviště: Boulit s.r.o., pracoviště litoměřice, Masarykova, č.p. 301, 412 01 Litoměřice 1. Informace: Markéta Kozlová, +420 733 132 417. Doprava a logistika - Doprava a logistika Řidič nákladního automobilu 50 000 Kč Řidiči tahačů řidič mezinárodní kamiónové dopravy. Požadované vzdělání: střední odborné (vyučen). Nepřetržitý provoz, úvazek: . Mzda min. 50000 kč. Volných pracovních míst: 2. Poznámka: řidič C,E. Kamiónová doprava (návěsy)., Způsob prvního kontaktu zaměstnavatele: e-mailem nebo telefiónicky (po - pá 8-16hod.).. Pracoviště: Bohemiasped s.r.o., Michalovická, č.p. 2282, 412 01 Litoměřice 1. Informace: Vladimír Matys, +420 777 655 552. Stavebnictví - Stavebnictví Ostatní stavební technici 20 000 Kč Ostatní stavební technici stavební technik. Požadované vzdělání: střední odborné (vyučen). Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 20000 kč, mzda max. 25000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: praxe v oboru minimálně 5 let. Způsob prvního kontaktu zaměstnavatele: e-mailem, telefonicky domluvit osobní schůzku.. Pracoviště: Stav - tech - car, s.r.o. - pracoviště libochovice, Havlíčkova, č.p. 527, 411 17 Libochovice. Informace: Hana Hrdá, .

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Hokejisté litoměřického Stadionu.

Stadion v parádní kulise udolal Kladno

Synové výčepu.

Synové výčepu zahrají v pátek pro Kačku na Lodním náměstí

Pozor na požáry. Kvůli suchu hrozí na severozápadě Čech a jihu Moravy

Severní Čechy - Na severozápadě Čech a jihu Moravy platí kvůli suchu nebezpečí požárů a následných škod. Jde o Ústecký kraj, Českolipsko a čtyři okresy Jihomoravského kraje.

K.O.nec! Gardenline to na futsalové scéně zabalil a končí

Litoměřice – To, co bylo v posledních dnech na spadnutí, se nakonec stalo očekávanou realitou. Futsalový klub Gardenline Litoměřice se po rozpuštění svých hráčů odhlásil k dnešnímu dni z VARTA futsal ligy. Dle oddílu má rozhodnutí demonstrativní charakter.

Litoměřice bodují v soutěži o nejkrásnější nádraží

Ústecký kraj - Horním nádražím v Litoměřicích projde denně až dva tisíce cestujících. Budova z roku 1898 se nedávno dočkala kompletní rekonstrukce a nyní se pravděpodobně stane ještě atraktivnější zastávkou v Ústeckém kraji. Uchází se totiž o titul Nejkrásnější nádraží v ČR a v internetovém hlasování suverénně vyhrálo.

FOTO: Ve Štětí se jela poprvé v historii plochá dráha

Štětí - Motoshow je ve Štětí již běžnou věcí. Díky bývalému plochodrážnímu jezdci Miloslavovi Čmejlovi, který ve Štětí žije, se před rokem na veslařském kanále poprvé uskutečnil závod na ledové dráze.

DALŠÍ ČLÁNKY Z RUBRIKY

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

https info

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT