„V tuto chvíli tam máme přes tři sta tun," hlásí mluvčí ŘSD Jan Rýdl a ukazuje na pravý most estakády u Prackovic nad Labem, která je součástí posledního nedokončeného úseku dálnice D8. Na mostě stojí osm kamionů plných kamení a štěrku. Přestože mnozí vtipkovali, že most spadne, vůbec nic se neděje. Po půl hodině se kamiony dávají do pohybu, přejíždí na levý most a zastavují na předem určeném místě. I tady budou stát třicet minut. Na estakádě totiž probíhají zátěžové zkoušky.

„Měříme aktuální prohyb mostu a vrácení konstrukce do původního stavu. Lidé, kteří to měření provádí, říkají, že most se chová naprosto mravně. To znamená, že po najetí kamionů se prohne, jak má, a jakmile kamiony odjedou, deformace se okamžitě vrátí nazpátek," popisuje Radim Cihlář ze stavební společnosti SMP CZ, který má prackovický most na starosti.

NA SETINY MILIMETRU

Podle aktuálních výsledků je most v pořádku. Pod tíhou kamionů se prohnul o 4,73 milimetru.

„Je to v normě, čísla odpovídají stanoveným hodnotám," komentuje Cihlář. Měření se opakuje na každém mostním poli. Pravý most jich má dvanáct, levý most deset.

„V tuto chvíli za sebou máme dvanáct zatěžovacích stavů a všechny dopadly dobře," ujišťuje odborník.

O kolik se mostní konstrukce prohne, sledují technici na počítačích dole pod mostem. Čísla s přesností na setiny milimetru získávají ze snímačů upevněných na nosné konstrukci.

Zátěžovými zkouškami prochází každý nový nebo zrekonstruovaný most. Dynamické zkoušky, při kterých by po estakádě proudila auta, stavaři nechystají. Dokáží prý změřit, že i takovou zátěž by most ustál.

DÁLNICE JE PRÝ HOTOVÁ

Podle Jana Rýdla neexistuje jediný důvod, proč by se dálnice 17. prosince neměla otevřít. Stavebně je prý hotová. Ještě před několika týdny ale dělníci museli rozebrat kus dokončené dálnice u Prackovic a odtěžit desítky tisíc tun metrů krychlových náspu. Podpěry mostu se totiž propadaly. Dodatečné úpravy stály 132 milionů korun.

„Nad Prackovicemi v těchto dnech dokončujeme klíčové zabezpečovací prvky, jako je šestnáctimetrová hloubková odvodňovací kameninová stěna, padesátimetrové kotvy a další. Na části úseku chybí doplnit poslední svrchní obrusnou vrstvu a detaily, jako je doplnění vodorovného dopravního značení a podobně," vyjmenovává Rýdl.

Ostatní práce včetně úprav okolních svahů, dokončení zemních prací nebo osazování zelení budou pokračovat i po otevření dálnice a řidiče by neměly omezit.

„Jsme soustředěni na to, abychom dálnici bezpečně uvedli do provozu a dali ji řidičům k dispozici," připomíná Rýdl s tím, že Ředitelství silnic a dálnic ještě čeká závěrečné dofakturování, vypořádání smluv, kolaudace, komunikace se stavebními úřady, policií nebo hygienou.

OKOLÍ JE POD DOHLEDEM

Přestože geologové dlouhodobě upozorňují, že okolí dálnice je nestabilní a hrozí další sesuvy, ŘSD zůstává optimistické. Terén monitoruje sondami, z nichž má každou hodinu výstupy.

„Víme přesně, jak se prostředí i stavba samotná chová. Všechna technická opatření, která jsme provedli, zafungovala. Dálnice je v tuto chvíli bezpečná," zdůrazňuje mluvčí ŘSD.

Měření budou probíhat i po otevření dálnice. Roční náklady by se měly vyšplhat na 20 milionů korun. O dalších 495 milionů prodražila stavbu dálnice sanace sesuvu z roku 2013.

Slavnostní otevření 16kilometrového úseku z Lovosic do Řehlovic, kterého by se mělo zúčastnit přes tisíc lidí včetně prezidenta Miloše Zemana, je naplánováno na sobotu 17. prosince. Páska se bude stříhat v tunelech.

„Jakmile se hosté rozejdou, vrhneme se na to, abychom celou dálnici připravili do provozu. Zkontrolujeme ji my i dopravní policie," dodává Jan Rýdl. Po novém úseku by se tak řidiči podle něj mohli svézt 17. prosince pozdě odpoledne nebo následující den nad ránem.