Společná výstava díla sochaře Mojmíra Preclíka (1931-2001) a českolipského fotografa Richarda Homoly (1966) představuje dvě významné osobnosti české výtvarné kultury v rámci zajímavé aktuality - návštěvy fotografa v dnes již prodávané sochařově chalupě v Kryštofově údolí u Liberce.

Záměr roudnické galerie představit Preclíkovu tvorbu byl neobyčejně inspirativním způsobem podpořen soustředěným fotografovým cyklem vytěženým z prostředí sochařovy chalupy, kde se v osmdesátých a devadesátých letech konce minulého století rodila poslední, a to neobyčejně cenná fáze Preclíkovy tvorby.

Tvorba Mojmíra Preclíka, kdysi člena známé Skupiny M 57, se v českém umění uplatnila v několika stylových proměnách.

Richard Homola sleduje ve svém cyklu Z chalupy Mojmíra Preclíka v Kryštofově údolí stopy sochařovy tvorby v opouštěných prostorách historií poznamenané lidové chalupy. U fotografa Homoly tomu předcházela tvorba romanticky hluboce meditativních snímků interiérů středověkých klášterů a krajin, kde plně zazněla fotografova schopnost řečí prostředí a koncepcí klasické fotografie promlouvat o duchovních horizontech i tesknotách lidské duše.
Roudnická galerie neobyčejně znělou symbiózou založení obou výtvarníků navazuje na vlastní významnou tradici spojení tradičních výtvarných forem s fotografií.

Richard Homola patří k předním autorům, kteří používají velkoformátový negativ k rozměrnějším zvětšeninám nebo kontaktům a v dialogu s Preclíkovými sochami a kresbami uplatňují i krásy tradiční fotografie.